مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۴ آبان ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین - ندا شریف: سیستم مترو کی‌یف از سایر متروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق که دکوراسیون رنگین و پر‌ نور دارند، مستثنی نیست

سومین خط مترو اتحاد جماهیر شوروی سابق بعد از مسکو و سنت‌پترزبورگ در شهر کی‌یف - پایتخت اوکراین- ساخته شد.

مترو کی‌یف دارای 3 خط و 46 ایستگاه است که اکثرا در زیر زمین هستند. دیوار ایستگاه‌ها ستونی یا دروازه‌ مانند است.

یکی از عمیق‌ترین ایستگاه‌های دنیا آرسنالنا در 102 متری سطح زمین در کی‌یف قرار دارد و می‌توان از آن به عنوان پناهگاه استفاده کرد.

طول سیستم 59.7 کیلومتر و تعداد قطارها 664 عدد می‌باشد. ساعت کار مترو از 6 بامداد تا نیمه شب است و روزانه 1.7 میلیون نفر یعنی %34 جمعیت شهر را جابه‌جا می‌کند. در سال 2005 تعداد سفرهای شهری از مرز 600 میلیون هم گذشت.

تاریخچه:

فکر احداث مترو کی‌یف به سال 1916 برمی‌گردد. یعنی زمانی که یک تاجر روسی- آمریکایی درصدد تامین بودجه و نظارت بر ساخت آن برآمد اما به دلیل جنگ‌های داخلی و جنگ جهانی دوم تا سال 1949 به تعویق افتاد. 11 سال بعد 5.2 کیلومتر از خط مترو به بهره‌برداری رسید و 5 ایستگاه آن غرب به شرق شهر را پوشش ‌داد. خط یک تا سال 2003 طی مراحل مختلف گسترش یافت.

احداث خط دوم در دهه 1970 شروع و در 1976 سه ایستگاه اول آن مورد بهره‌برداری قرار گرفت. امتداد آن به سمت شمال و جنوب و تا 1981 و 1984 همچنان رو به گسترش بود.

احداث خط سوم، در سال 1981 آغاز و سه ایستگاه اول آن در 1989 افتتاح شد. این خط در محور شمال- جنوب قرار دارد و ایستگاه‌های میانی آن تا سال 2006 افتتاح گردید.

معماری:

سیستم مترو کی‌یف از سایر متروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق که دکوراسیون رنگین و پر‌ نور دارند، مستثنی نیست. ایستگاه‌های قدیمی با دقت و جزء به جزء تزیین شده‌اند و نمادی از معماری استالینی بعد از جنگ و نقش‌ونگارهای سنتی اوکراینی است.

ایستگاه‌های بعد از 1963 ظاهر ساده‌تر و شاعرانه‌تری دارند.

در دهه 1970 معماری و دکوراسیون آن‌ها متحول شد و در دهه 1980 در مقایسه با سایر شهر‌ها ابتکار بیشتری پیدا کرد. [هفتمین نمایشگاه بین‌المللی دکوراسیون داخلی]

تغییر نورپردازی، دکوراسیون و سمبل‌ها بعد از فروپاشی شوروی سابق، شکوه اولیه ایستگاه‌های قدیمی را از بین برد. [چطور نورپردازی خوب در خانه داشته باشیم؟]

مدیریت:

مترو کی‌یف زیر نظر شهرداری است که در اوایل دهه 1990 خصوصی و از وزارت راه جدا شد. مترو دارای چندین هزار نفر کارمند و کارگر است که اکثرا در تونل‌ها و در طول مسیر مشغول کارند. درآمد مترو از ‌فروش بلیت و تبلیغات گسترده است.

کیفیت:

اکثر مردم از وضعیت مترو به دلیل تغییرات اساسی سال‌های اخیر که گوی سبقت را از بسیاری از شهرهای غربی ربوده است، راضی هستند.

حضور پلیس در همه ایستگاه‌ها، متکدیان و افراد مست را از مترو دور می‌کند.

دوربین‌های نظارتی برای جلوگیری از اقدامات تروریستی در تمام ایستگاه‌ها نصب شده است.

قطارها از داخل و خارج تعمیر، تعویض یا جدید شده‌اند.

اجازه ورود دوچرخه و هیچ حیوانی به داخل واگن‌ها داده نمی‌شود.

عکاسی غیرحرفه‌ای عامه‌پسند نیست و فیلم‌برداری همچنان ممنوع است.

طرح‌های آتی:

با انجام طرح‌های آتی طول سیستم بین سال‌های 2035-2030 تقریبا دو برابر و تعداد ایستگاه‌ها از 45 به 100 عدد می‌رسد و کل کی‌یف و فرودگاه بریسپیل را پوشش خواهد داد.

www.wikipedia.org

کد خبر 93639

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز