یکشنبه ۳ آبان ۱۳۸۸ - ۰۶:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین - مریم دری‌منش: میروسلاو ماریان کلوزه در تاریخ ۹ ژوئن سال ۱۹۷۸ در شهر اوپوله لهستان به دنیا آمد. ی با ۱۶ گل برترین گلزن تاریخ رقابت‌های جام جهانی فوتبال می‌باشد. وی هم‌اکنون مربی تیمهای پایه بایرن مونیخ است.

میروسلاو کلوزه

پدر کلوزه یک فوتبالیست حرفه‌ای  آلمانی تبار به نام یوزف و مادرش به نام باربارا یژ، قبلا عضو تیم ملی هندبال لهستان بوده است. او کودکی‌اش را ابتدا در لهستان سپری کرد و پس از اقامت خانواده‌اش در فرانسه، در سن ۸ سالگی به همراه آنان به عنوان مهاجر راهی آلمان شد. در آنجا به مدرسه رفت و بلافاصله یک دوره آموزشی نجاری را شروع کرد. اما در سن ۱۹ سالگی اولویت اول خود را فوتبال قرار داد، ابتدا به عنوان بازیکن آماتور و سپس بازیکن حرفه‌ای.

کلوزه در تاریخ ۳۱ دسامبر سال ۲۰۰۴ ازدواج کرده و با همسر و دو فرزند دوقلویش که در سال ۲۰۰۵ به دنیا آمده‌اند، در ایسمانینگ مونیخ زندگی می‌کند.

  • فعالیت به عنوان بازیکن باشگاهی

وی در دوران نوجوانی ابتدا در تیم اس. جی. بلاوباخ-دیدل کوپف بازی می‌کرد. او بعد از ترک تیم A جوانان، بازهم در بتسیرک‌لیگا در وست‌فالتس (لیگ دسته هفتم) بازی می‌کرد. در سال ۱۹۹۸ در سن ۲۰ سالگی به تیم سابق بوندسلیگا، ‌ اف. سی. ۰۸ هومبورگ پیوست و در تیم دوم آنجا در فرباندزلیگا (لیگ دسته پنجم) بازی کرد.

  • اف. ث. کایزرزلاترن (۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴)

در سال ۱۹۹۹ به کایزرزلاترن رفت و ابتدا به عنوان بازیکن آماتور در تیم دوم آنجا بازی کرد. در ماه آوریل همان فصل به دلیل عملکرد خوبش راهی لیگ دسته اول شد. اما پیشرفت چشمگیر او در فصل ۰۱/۲۰۰۰ بود. در آن فصل از هفته پنجم مسابقات، ‌ بازیکن ثابت تیم شد و به همراه وراتیسلاو لوک‌ونچ، زوج خطرناکی را در خط حمله کایزرزلاترن ساخت. کلوزه در دیدار مقابل انرگی کوتبوس اولین و آخرین کارت قرمز خود تاکنون را دریافت کرد. او در سال‌های بعد هم از معدود بازیکنان ثابت تیم بود و در فصل ۰۲/۲۰۰۱ با زدن ۱۶ گل، ‌ و تنها با دو گل کمتر، ‌ در جدول گلزنان بوندس‌لیگا، پس از مارسیو آموروسو و مارتین ماکس قرار گرفت. بعد از دو سال عملکرد ضعیف که کایزرزلاترن علی‌رغم گل‌های کلوزه در خطر سقوط قرار داشت و مشکلات مالی هم گریبان باشگاه را گرفته بود، وی در پایان فصل ۰۴/۲۰۰۳ با مبلغ ۵ میلیون یورو به وردربرمن پیوست.

  • اس. فا. وردربرمن (۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷)

او در برمن قراردادی تا تاریخ ۳۰ ژوئن سال ۲۰۰۸ به امضاء رسانید. پس از یک شروع ضعیف که او را روی نیمکت نشاند و اولین صداهای انتقادآمیز را نسبت به وی بلند کرد، ‌ اما در هفته ششم مسابقات و در بازی با بوخوم از نیمه دوم وارد زمین شد و موفق به انجام اولین هت‌تریک خود در بوندس‌لیگا شد. بعد از آن بازی نیز همواره نمایش خوبی داشت و توانست جایگزین دائمی ‌آیلتون، آقای گل این تیم که به شالکه پیوسته بود، شود.

کلوزه که تا آن زمان متخصص زدن گل با ضربه سر بود، بر روی زمین هم بسیار موثر نشان داد و کاملا در خدمت تیم بود، به طوری که در مقابل ۱۵ گلی که در یک فصل به ثمر رساند، ‌ ۹ گل هم برای هم‌تیمی‌هایش مهیا کرد. در فصل ۰۶/۲۰۰۵ با زدن ۲۵ گل در ۲۶ بازی آقای گل بوندس‌لیگا شد. به علاوه در همان فصل با ساختن ۱۴ گل، بهترین بازیکن از لحاظ امتیازآوری شناخته شد. پس از نیم فصل اول فصل ۰۷/۲۰۰۶، در نیم فصل دوم در یازده بازی متوالی موفق به گل زدن نشد، به طوری که در آن فصل فقط ۱۳ گل زد. البته بازهم به دلیل ساختن ۱۶ گل، امتیازآورترین بازیکن فصل شناخته شد.

بعد از بازی تیم ملی فوتبال آلمان در مقابل اسلواکی در ۶ ژوئن ۲۰۰۷، کلوزه اعلام کرد که از تابستان سال ۲۰۰۸ در بایرن مونیخ بازی خواهد کرد.

  • بایرن مونیخ (از ۲۰۰۷)

در ۲۹ ژوئن سال ۲۰۰۷ کلوزه اولین تمرین خود را با تیم بایرن مونیخ برای فصل ۰۸/۲۰۰۷ انجام داد. توافق شد که مبلغ قراردادش نیز علنی نشود. مدت قراداد نیز تا ۳۰ ژوئن سال ۲۰۱۱ تعیین شد. کلوزه همانگونه که شرط کرده بود، پیراهن شماره ۱۸ را در بایرن به تن کرد. البته انتقال او به بایرن، ناراحتی هواداران برمن را درپی داشت، طوری که در مراسم رسمی خداحافظی‌اش از این تیم در ۱۸ آگوست ۲۰۰۷ با سوت هواداران مواجه شد.
کلوزه بهترین گلزن قرن بیست و یکم بوندس‌لیگا است.

  • فعالیت به عنوان بازیکن تیم ملی

کلوزه در تاریخ ۲۴ مارس سال ۲۰۰۱ اولین بازی ملی خود را در برابر آلبانی انجام داد. وی در این بازی گل دوم و پیروزی‌بخش آلمان را زد. در جام جهانی ۲۰۰۲ به همراه تیم ملی آلمان نایب قهرمان جهان شد و با پنج گل زده، نفر دوم گلزنان آن جام شده و کفش نقره‌ای را به دست آورد. جالب این که او تمام این پنج گل را با سر وارد دروازه حریفان کرد، کاری که تاکنون هیچ بازیکنی در هیچ جام جهانی موفق به انجام آن نشده است. به علاوه همه گل‌های او در مرحله اول زده شد و تنها سه‌تای آن در دیدار مقابل عربستان سعودی بود که آلمان ۸ بر ۰ به برتری رسید.

کلوزه در کنار ادموند کونن، گرد مولر و کارل هاینتس رومنیگه، ‌ تنها بازیکن آلمانی است که در یک بازی در جام جهانی توانسته سه گل بزند. او در جام ملت‌های اروپا در سال ۲۰۰۴ در پرتغال نیز حضور داشت، ‌ اما به دلیل پیشرفت مصدومیتش کمتر بازی کرد. سال ۲۰۰۵ هم برای او سال خوبی نبود: به علت آسیب‌دیدگی در جام کنفدراسیون‌ها بازی نکرد، فقط پنج بازی ملی انجام داد و هیچ گلی هم نزد. به سبب عملکرد فوق‌العاده‌اش در فصل ۰۶/۲۰۰۵ بوندس‌لیگا و شیوه بازی‌اش که کاملا در اختیار تیم قرار دارد، از مدت‌ها قبل از شروع جام جهانی ۲۰۰۶، از او به عنوان بازیکنی باتجربه در ترکیب اصلی تیم ملی آلمان نام برده می‌شد.

در دیدار افتتاحیه جام جهانی ۲۰۰۶ در برابر کاستاریکا، ‌ و نیز در مقابل اکوادور، کلوزه دو گل به ثمر رساند. در دیدار مرحله یک هشتم نهایی برابر سوئد با ساختن دو گل برای لوکاس پودولسکی درخشید و سهم مهمی در پیروزی ۲ بر ۰ در مقابل این تیم داشت. در مرحله یک چهارم نهایی مقابل  آرژانتین که در ضربات پنالتی به برتری ۵ بر ۳ آلمان منتهی شد، با گلی که بازی را به تساوی ۱ بر ۱ کشاند، ‌ پس از سه سال اولین گل خود با سر را به ثمر رساند. وی با این پنج گل، آقای گل جام جهانی ۲۰۰۶ شده و کفش طلا را از آن خودش کرد. بدین ترتیب وی در کنار تئوفیلو کوبیاس، ‌ تاکنون تنها بازیکنی است که در دو جام جهانی، ‌ و در هر کدام پنج گل زده است.

کلوزه برای حضور در جام ملت‌های ۲۰۰۸ اروپا نیز از سوی یواخیم لو، سرمربی تیم ملی آلمان، به این تیم دعوت شد. بعد از این که او نتوانست در دور مقدماتی گلی وارد دروازه حریفان کند، در مرحله یک چهارم نهایی در برابر پرتغال که با برد ۳ بر ۲ آلمان همراه بود، گل دوم تیمش را با سر به ثمر رساند. به علاوه در مرحله نیمه نهایی در برابر ترکیه که  در آن هم  آلمان ۳ بر ۲ پیروز شد، یک گل زد.

کلوزه هم‌اکنون با ۴۸ گل زده، ‌ موفق‌ترین گلزن شاغل در تیم ملی و دومین گلزن برتر تاریخ آلمان بعد از گرد مولر است. فقط گرد مولر (۱۴) و یورگن کلینزمان (۱۱)، بیشتر از کلوزه (۱۰ گل، مثل هلموت ران) در جام جهانی برای آلمان گل زده‌اند. کلوزه (۹۲) پس از میشائیل بالاک (۹۶) در میان بازیکنانی که هنوز در تیم ملی حضور دارند، بیشترین بازی ملی را در کارنامه دارد (تا اکتبر سال ۲۰۰۹).

  • موفقیت‌ها:

به عنوان بازیکن ملی

مقام دوم جهان: ۲۰۰۲
مقام سوم جهان: ۲۰۰۶
مقام دوم اروپا: ۲۰۰۸
به عنوان بازیکن باشگاهی
قهرمان باشگاه‌های آلمان: ۲۰۰۸
قهرمان جام حذفی آلمان: ۲۰۰۸
قهرمان جام اتحادیه آلمان: ۲۰۰۶، ۲۰۰۷

  • افتخارات:

دومین گلزن برتر جام جهانی ۲۰۰۲ ژاپن- کره جنوبی با ۵ گل زده
آقای گل جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان با ۵ گل زده
برترین بازیکن فصل ۰۵/۲۰۰۴ باشگاه وردربرمن به انتخاب هواداران این تیم
آقای گل بوندس‌لیگا در فصل ۰۶/۲۰۰۵ با ۲۵ گل زده
برنده جایزه بازی جوانمردانه از سوی انجمن المپیک و انجمن ورزشی‌نویسان آلمان در سال ۲۰۰۵
فوتبالیست سال آلمان در سال ۲۰۰۶ به انتخاب ورزشی‌نویسان این کشور

کد خبر 93623

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز