مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳ آبان ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۴
۰ نفر

مهدی کشوریان: تقاطع غیرهمسطح روشندلان علاوه بر این‌که کاهش بار ترافیکی در منطقه7 را به همراه داشته باعث کاهش آلودگی صوتی که اثرات مخربی بر جسم و روح انسان دارد نیز شده است.

«بوق... آقا یک کم برو جلو، مستقیم، سیدخندان یک نفر، موتور... آقا، تاکسی دربست» و هزاران صدای دیگر که تا دیروز تقاطع خیابان دکترشریعتی و انقلاب‌اسلامی را دربرگرفته و آسایش را از ساکنان این منطقه سلب کرده بود.

این اصوات نه تنها باعث ناراحتی و مزاحمت برای مردم می‌شود بلکه در درازمدت اثرات تخریبی فراوانی بر بدن انسان دارد. تقاطع خیابان دکترشریعتی و انقلاب‌اسلامی یا همان پیچ‌شمیران در طول شبانه‌روز آبستن ترافیک سنگینی بود که پیامد آن تنها یک چیز را در پی داشت و آن هم اتلاف وقت مردم و سروصدایی روح‌فرسا.

 اما از زمانی که پل روشندلان در آن‌جا احداث شده این نقطه از شهر شکل دیگری به خود گرفته است. مردم با آرامش بیشتری در خیابان قدم می‌زنند و خودروها نیز سروصدای کمتری ایجاد می‌کنند. عدم توقف خودروها در خیابانی که دارای عرض کم ‌است و ترافیک روانی که بر منطقه حاکم شده دست به دست هم داده تا سکوت که نه بلکه سروصدای کمتری به گوش برسد.

طبق آمار سازمان سنجش آلودگی صوتی، بیشترین آلودگی توسط خودروها و موتورسیکلت‌ها در شهر به‌وجود می‌آید که گاها صدای بوق آن‌ها هم بر این مشکل می‌افزاید. پل روشندلان با طولی حدود 900متر 3تقاطع خیابان انقلاب‌اسلامی را قطع می‌کند و خودروهایی که تا دیروز در این مسیرها ایجاد سر‌وصدا می‌کردند، امروز با کمترین صدا به سمت مقصد خود حرکت می‌کنند.

درواقع کاهش ترافیک مساوی است با کاهش آلودگی صوتی و متعاقب آن صرفه‌جویی در مصرف سوخت و عدم اتلاف وقت مردم. این خصیصه‌ها را که جمع بزنید می‌توانید به دلیل احداث پلی هم‌چون روشندلان پی ببرید. هر چند احداث پل روشندلان موجب کاهش آلودگی صوتی شده، اما به‌طور کامل این مشکل را از بین نبرده است.

منطقه7 یکی از مناطق بحرانی در آلودگی صوتی محسوب می‌شود که پل روشندلان تنها بخشی از این مشکل را رفع کرده و برای حل مساله نیاز است تا اقدامات دیگری نیز صورت گیرد، اما آن‌چه امروز مشخص است توقف اندک خودروها در تقاطع‌ها و کاهش به صدا درآمدن بوق‌هایی است که رانندگان به هر بهانه آن را به صدا درمی‌آورند.

انتقال آلودگی صوتی

اصوات همه‌جا هستند. حتی زمانی که در کنجی قرار بگیریم که صدایی شنیده نشود، امواج حاصل از اصوات به آن نقطه حمله‌ور می‌شوند و گوش انسان را مخاطب قرار می‌دهند. به همین خاطر برای رهایی از این آلودگی محیطی تنها یک راه وجود دارد و آن کم کردن برخورد مستقیم اصوات به گوش است.مهندس مهرآوران، کارشناس سازمان سنجش آلودگی صوتی شهرداری تهران درباره کاهش صدا پس از احداث پل روشندلان می‌گوید:

 «پل روشندلان باعث شده تا ترافیک در این منطقه کاهش یابد که متعاقب آن آلودگی صوتی نیز کم می‌شود، اما این اصوات از نقطه صفر به ارتفاع 4متری انتقال داده شده‌اند و به جای برخورد با دیوارها که باعث شکسته شدن آن‌ها می‌شد، در فضا پخش می‌شوند. در وقایع در این‌جا یک انتقال رخ داده و باعث شده آلودگی صوتی در سطح صفر کاهش یابد».

2دسی‌بل کاهش آلودگی

وقتی از آلودگی و کاهش آن صحبت می‌شود شاید برخی تصور کنند برای از بین بردن این معضل نیاز است تا اقدامات عجیبی رخ دهد، اما با راه‌های ساده می‌توان اندک‌اندک آلودگی را به حد زیادی کاهش داد. یکی از این راه‌ها کاهش بار ترافیکی معابر است. پل روشندلان نیز با انتقال ترافیک منطقه این کار را انجام داده.

 مهرآوران به همشهری مسافر می‌گوید: «البته برای شناسایی دقیق کاهش آلودگی صوتی نیاز است تا در این منطقه اندازه‌گیری‌هایی داشته باشیم، اما از آن‌جا که این پل باعث شده ترافیک براساس آن‌چه مشهود است کاهش یابد، نشان می‌دهد آلودگی صوتی نیز سیر نزولی یافته است. ی

عنی به صورت تخمینی حدود 2دسی‌بل کاهش داشته‌ایم. البته باید بگویم برای کاهش حدود 3دسی‌بل از آلودگی صوتی باید ترافیک یک منطقه 50درصد کاهش یابد و درواقع این عدد رشد خوبی در کاهش آلودگی محسوب می‌شود».

دیوار صوتی

همان‌طور که گفتیم پل روشندلان درواقع تمامی‌ آلودگی صوتی را از بین نبرده و بخشی از آن را به سطح 4متری انتقال داده که این یک موفقیت در کاهش آلودگی صوتی محسوب می‌شود، اما اقدامات دیگری نیاز است تا این روند سرعت بیشتری به خود بگیرد. مهرآوران در این باره به همشهری مسافر می‌گوید:

«پیچ‌شمیران یکی از نقاط بحرانی در آلودگی صوتی محسوب می‌شود که با ایجاد پل روشندلان بدون شک این بحران شکسته شده است، اما به دلیل این‌که هر سال بر ترافیک تهران افزوده می‌شود، نیاز است تا تمهیداتی برای این پل در نظر گرفته شود تا در آینده نیز سازه‌ای مفید تلقی شود.

 به همین منظور نیاز است که دیواره‌ای از جنس پلی‌کربناتی شفاف روی این پل نصب شود تا اصوات را کنترل کند چراکه منازل مسکونی که در اطراف آن واقع شده‌اند حالا در مقابل صداهایی قرار گرفته‌اند که از پل و در ارتفاع 4متری به گوش می‌رسد؛  بنابراین برای از بین بردن این صدا باید دیوار صوتی ایجاد شود».

کاهش صداهای اتفاقی

زمانی که خودروها در حال حرکت هستند از اصطکاک لاستیک‌شان و آسفالت صدایی منعکس می‌شود که ایجاد آلودگی اندکی می‌کند. هم‌چنین صدای موتور خودرو نیز به این آلودگی می‌افزاید. در این بین صداهایی هم‌چون فریاد زدن، بوق خودروها و تصادف یا صدای ترمز ازجمله مواردی هستند که به صورت اتفاقی رخ می‌دهند، اما آلودگی زیادی را به همراه دارند. وی ادامه می‌دهد:

«زمانی که یک تقاطع را برای اندازه‌گیری انتخاب می‌کنیم مواردی چون بوق زدن و... در آن به چشم می‌خورد که آلودگی صوتی زیادی دارند، اما وقتی این تقاطع حذف می‌شود و به جای آن پلی احداث می‌شود این صداهای اتفاقی به شدت کاهش می‌یابد. درخصوص پل روشندلان نیز اولین تاثیری که داشته کاهش ترافیک بوده ولی از مهم‌ترین تاثیرات آن را می‌توان حذف صداهای اتفاقی دانست که با توقف خودروها در پشت چراغ و یا سوار کردن مسافر ایجاد می‌شد».

همشهری مسافر

کد خبر 93589

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز