یکشنبه ۳ آبان ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۹
۰ نفر

ساسان شادمان منفرد: مصرف موادغذایی سالم می‌تواند عامل طول عمر انسان باشد.

براین‌اساس هم تبلیغ برای داشتن رژیم غذایی مناسب در بسیاری از رسانه‌های جهان دیده می‌شود و مردم همواره به مصرف موادغذایی سالم ازجمله محصولات ارگانیک تشویق می‌شوند. بررسی این‌که چرا دنیا به سمت استفاده از این محصولات پیش می‌رود سوژه‌ امروز «زندگی جهانی» است.

 موضوع غذا یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های بشر امروز است. در کنار بحران‌هایی چون انرژی، گرم‌شدن زمین و آب بحث غذا نیز همواره مطرح بوده و نیازمند رسیدگی بیشتر است. در این بین سال‌هاست روش‌هایی برای افزایش و بهینه بودن محصولات کشاورزی و دامی به‌کار گرفته شده که به‌دلایل بسیار مضر شناخته شده‌اند؛ با این حال به‌دلیل کمبود موادغذایی در بخش اعظمی از کره‌زمین مردم مجبور به کنار آمدن با خطرات ناشی از دخالت در چرخه طبیعت هستند.

برای آن‌که یک موضوع بسیار مهم را آغاز کنیم لازم است تا یک تعریف درست از اصل ارایه دهیم. به عبارت ساده محصولات ارگانیک عبارتند از: موادغذایی حیوانی یا گیاهی که در تولید آن از روش‌های کاملاً طبیعی استفاده شده، اصلاح ژنتیکی در آن شکل نگرفته باشد و موادشیمیایی شامل انواع سموم مانند حشره‌کش‌ها، قارچ‌کش‌ها، آفت‌کش‌ها و علف‌کش‌ها به‌کار نرفته باشد.

در پروسه محصولات ارگانیک نباید چرخه طبیعت به هم بخورد و هیچ نوع ماده شیمیایی نیز نباید در این محصولات نقش داشته باشند.چراکه باقیمانده موادشیمیایی مانند سموم کشاورزی که در تولید فرآورده‌های گیاهی و حیوانی به‌کار می‌روند، مخاطراتی برای سلامتی
انسان دارند.

تاریخچه غذاهای ارگانیک

اگرچه یک اقتصاددان آلمانی به نام اشتاینر برای نخستین‌بار در سال1924 موضوعی را تحت عنوان اقتصاد کشاورزی و غذاهای ارگانیک مطرح کرد، اما عملاً سال‌ها طول کشید تا دولتمردان به فکر روی آوردن به این نوع محصولات افتادند. در سال1980 میلادی، کشورهای اروپایی قوانین مربوط به غذا و کشاورزی ارگانیک را وضع کردند و در سال1990 عنوان استانداردها برای محصولات پاک تدوین شد.

 بدین‌ترتیب حدود 20سالی است که در اتحادیه اروپا گواهی کشاورزی ارگانیک صادر می‌شود. فرانسه اولین کشوری است که برای میوه‌ها، سبزیجات و غلات برچسب دولتی با عنوان کشاورزی ارگانیک ارایه داد. درحال حاضر هم استرالیا 84درصد از اراضی کشاورزی ارگانیک دنیا را داراست.

آلمان؛ حساس‌تر از بقیه اروپا

بین کشورهای اتحادیه اروپا این کشور بیشترین حجم محصولات غذایی ارگانیک را در اختیار دارد. میوه‌ها و سبزی‌های تر و تازه همه‌روزه در بازارهای مختلف آلمان دیده می‌شود. البته هنوز نواقص بسیاری در کار وجود دارد. یکی از آن‌ها عدم تعادل میان عرضه و تقاضاست که به‌طور کلی از ویژگی‌های اصلی صنعت محصولات ارگانیک در قاره اروپاست.

در آلمان هم مانند بسیاری از کشورهای این قاره در بخش‌هایی مثل لبنیات و گوشت قرمز عرضه بیش از نیاز مصرف‌کننده است، ولی در دیگر بخش‌ها کمبود تولید به‌خوبی احساس می‌شود که دلیل آن‌ را می‌توان به این موضوع ارتباط داد که چون از ابتدا تولیدات ارگانیک بر پایه محصولات دامی یعنی لبنیات و گوشت قرمز بوده گرایش به سوی محصولات زراعی بسیار کم است.

ژاپن؛ گواهی‌نامه برای غذا

در آسیا هم برنامه‌های بسیاری برای محصولات ارگانیک درنظر گرفته شده است. در این بین ژاپن مهم‌ترین بازار محصولات ارگانیک منطقه آسیا به‌حساب می‌آید. فروش محصولات ارگانیک این کشور در سال2002 میلادی، 350میلیون دلار تخمین زده شد. استاندارد کشاورزی ژاپن(JAS) تنها به محصولاتی اجازه فروش در بازار را می‌دهد که توسط آژانس‌های معتبر تضمین شده باشند و این تصمیم باعث شده که بسیاری از تولیدکنندگان محصولات ارگانیک موقعیت خود را از دست بدهند.

 افزایش درآمد بازار ژاپن به‌طور وسیعی وابسته به گواهیJAS محصولات ارگانیکی است. ژاپنی‌ها در محصولات ارگانیک خود رقبای جدی را نیز در منطقه می‌بینند؛ چین، کره جنوبی، سنگاپور، هنگ‌کنگ، مالزی و چین تایپه بازارهای بزرگی را در اختیار دارند.

فواید ارگانیکی‌ها

آن‌چه که مشخص شده این است که غذاهای ارگانیک ضرر که ندارند هیچ سودمند هم هستند. تحقیقات نشان داده‌اند سیب ارگانیک خوش طعم‌تر و خوشمزه‌تر از سیب عادی است. گوجه‌فرنگی ارگانیک 97درصد آنتی‌اکسیدان بیشتری از نوع معمولی خود دارد. این در حالی است که هویج ارگانیک هم مزه بهتری دارد.

 باید به این مهم نیز اشاره کرد که نان حاصل از گندم ارگانیک کیفیت بهتری دارد. تاثیرات این موادغذایی روی انسان‌ها نتایج مثبتی را نشان می‌دهد. کودکانی که از شیرهای ارگانیک تغذیه شده‌اند، کمتر دچار اگزما، آسم و درنهایت آلرژی می‌شوند و کاهش  میزان ابتلا به سرطان در کودکان بعد از مصرف شیر ارگانیک نیز به‌خوبی مشاهده شده است. محصولات ارگانیک ارزش غذایی بالاتری از نظر کلسیم، آهن، فسفر، منیزیم و ویتامینC دارند.

آمریکا؛ برنامه ملی ارگانیک

بازار محصولات ارگانیک در این کشور بالاترین رشد جهانی را طی سال‌های اخیر به‌خود اختصاص داده است. دپارتمان کشاورزی آمریکا (USDA) برنامه ملی ارگانیک (NOP) خود را از سال2002 به مرحله اجرا درآورد. طبق این برنامه تنها به محصولاتی اجازه ورود به بازار ارگانیک این کشور  داده می شود که قوانین مصوب دپارتمان کشاورزی را اجرا کرده باشند.

این کار سبب می‌شود که صنعت این محصولات تقویت شود، ضمن آن‌که محصول به وضوح در دسترس مصرف‌کنندگان قرار بگیرد که منجر به بالاتر رفتن آگاهی آن‌ها از محصول می‌شود. در آمریکا محصولات ارگانیک باید استانداردهای ملی را رعایت کنند تا علامت مخصوص ارگانیک دریافت کنند. با این کار اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات ارگانیک بیشتر می‌شود.

استرالیا؛ منبع غذاهای ارگانیک

سرزمین‌ کانگوروها کشوری پهناور با داشتن پتانسیل‌های فراوان در زمینه کشاورزی و دامپروری است. تقریباً بیشتر مزارع ارگانیک جهان در استرالیا  وجود دارد. گاودارها و دامدارها بیشترین بخش مزارع را به‌عنوان چراگاه مورد استفاده قرار می‌دهند. با این حال باید به این مهم اشاره کرد که صنعت محصولات ارگانیک استرالیا بر پایه صادرات بنا نهاده شده است.

بخش اعظمی از محصولات اساسی مانند میوه‌ها، سبزیجات، محصولات لبنی، برنج، انواع بذر، پشم و گوشت ارگانیک به کشورهای دیگر صادر می‌شوند. در عین حال تقاضای مصرف‌کنندگان برای این محصولات هم‌چنان در حال افزایش است. در قاره اقیانوسیه، نیوزیلند نیز صنعت محصولات ارگانیک پیشرفته‌ای دارد و در کنار استرالیا یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان جهان محسوب می‌شود.

همشهری زندگی

کد خبر 93570

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز