همشهری آنلاین: برای بیش از 100 روستای هندی که به شبکه برق دسترسی ندارند، زندگی پس از تاریک شدن هوا به پایان نمی‌رسد

چرا که فانوس‌های ابتکاری با نیروی خورشیدی به فقیران روستایی امکان ادامه کارها‌یشان را می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در حالیکه غذا پختن، کشاورزی و مطالعه پس از غروب در گذشته که از فانوس‌های پارافینی یا نفتی استفاده می‌شد، با زحمت انجام می‌شد،‌ اکنون فانوس‌های خورشیدی منبعی ارزان و در دسترس را برای نور فراهم می‌آورد.

این وسیله ساده، که در طول روز با استفاده از صفحات خورشیدی روی سقف خانه‌ها شارژ می‌شود، 5 تا 7 وات انرژی مصرف می‌کند و باتری دارد که تا 8 ساعت می‌تواند برق بدهد.
 این فانوس همچنین سوکتی برای شارژ کردن تلفن‌های همراه و یک هندل دستی برای تقویت نیرو دارد.

روستائیان بین 3 تا 6 روپیه (6 تا 13 سنت) در روز برای اجاره این فانوس‌ها در برنامه "روشن کردن یک میلیارد زندگی" (LaBL) می‌پردازند، که از سال گذشته برای تشویق انرژی خورشیدی به عنوان یک شیوه سازگار با محیط زیست به کمبود انرژی در هند، به راه افتاد."

 یک ماهی‌فروش در منطقه گویندورامپور در ایالت بنگال غربی که از این فانوس‌ها استفاده می‌کند، به پژوهشگران گفت: "من مغازه‌ام را تا ساعت 9 می‌توانم باز نگهدارم. همه ماهی‌هایم تا آن موقع فروخته می‌شوند."

او یکی از بسیار افرادی است که زندگی‌شان در اولین مرحله توزیع  5000 فانوس خورشیدی در 9 ایالت در هند متحول شده است.

 برنامه LaBL که بوسیله "موسسه انرژی و منابع"  (TERI) در دهلی نو  اجرا می‌شود،‌ قصد دارد تا نهایتا 200 میلیون از این چراغ‌ها را در هند در اختیار مردم قرار دهد.

 سازمان‌دهندگان می‌گویند هر یک از این چراغ‌ها باید برای 10 سال کار کند، و باعث صرفه‌جویی 500 تا 600 لیتر نفت سفید می‌شود که حدود 1.5 تن دی‌اکسید کربن تولید می‌کند.

ارقام دولتی نشان می‌دهد که بیش از 10000 روستای محروم در هند به شبکه برق اتصال ندارند، اما انقلاب خورشیدی می‌‌تواند زندگی‌های افراد طبقه متوسط در شهرهای هند را نیز که تقاضا برای انرژی در آن در حال اوج‌گرفتن است،‌ تغییر دهد.

 قطع برق حتی در حومه‌های مرفه‌تر دهلی‌نو، بمبئی و کلکته رایج است،‌ چرا که ساکنان منابع محدود برق را صرف دستگاه‌های تهویه مطبوع، فریزر‌ها و ماشین‌های لباسشویی می‌کنند.

در حالیکه مصرف برق سرانه – 704 کیلووات ساعت در سال‌های 2007-2008 – بسیار کمتر از 8000 کیلووات سرانه در بسیاری از کشورهای صنعتی است، هیچ نشانه‌ای از کاهش‌یافتن مصرف در این کشور مشاهده نمی‌شود.

 جوئل اسلانتسکی، پژوهشگری در  LaBL، در این باره می‌گوید: "چیزی حدود 30 درصد اضافه تقاضا برای برق وجود دارد. میزان تولید برق به طور قابل‌توجهی پایین است، حتی اگر برق‌رسانی بیشتری انجام نشود."

یک راه حل "سبز" برای قطع برق استفاده از مبدل‌های نیروی خورشیدی است، تا در هنگام قطع برق به عنوان منبع پشتیبان مورد استفاده قرار گیرد.

 چاندرا سکار، مدیرعامل شرکت Solar India Solutions که مبدل‌های خورشیدی درایالت جنوبی آندراپرادش می‌فروشد، می‌گوید: "افراد آنقدر نگران قطع برق هستند که اهمیتی نمی‌دهند که کمی بیشتر خرج کنند."

 سکار گفت اغلب مراجعان "افراد محلی با درآمد متوسط" هستند و آنها خرج کردن میان 3000 تا 6000 دلار را بر می‌گزینند تا علاوه بر ژنراتورهای معمولی، مبدل‌های خورشیدی بخرند."

 آجای پراکاش شریواستاوا، رئیس جامعه انرژی هند، در این باره می‌گوید: "هم اکنون تکنولوژی خورشیدی در مرحله‌ای است که می‌توان گفت با شیوه معمول تولید برق برابری می‌کند."

 در حالیکه منافع درازمدت ممکن است برای برخی افراد مشوقی به حساب آید، او تایید کرد که اغلب افرادی که استفاده از انرژی خورشیدی را انتخاب کرده‌اند، این کار به خاطر ضرورت فوری آن انجام داده‌اند، نه تمایل به کمک به حفظ محیط زیست.

اسلانتسکی می‌گوید گرچه صنعت انرژی خورشیدی به طور مداوم در حال تحول است، گرینه‌ها برای استفاده خانگی از انرژی خورشیدی هنوز تا حدودی محدود باقی می‌ماند.
 او می‌گوید: "ممکن است تنها مدتی طول بکشد تا آگاهی مصرف‌کنندگان و تولید تجهیزات به حد کافی برسد."

اما مطمئنا میزان نور خورشید در هند مشکلی در این راه نیست- بر اساس آمار دولتی، هند میزان بالایی از پرتوهای خورشیدی را دریافت می‌کند، که معادل بیش از 5000 تریلیون کیلووات است یا 3200 ساعت آفتاب در سال است.

دولت هند امیدوار است تا سال 2020 به عنوان بخشی از "برنامه ملی خورشیدی‌"اش برای تشویق انرژی‌های تجدیدپذیر، این توان بالقوه را به صورت 20000 مگاوات برق خورشیدی مهار کند.

در این طرح نهایتا پیام‌دهنده‌های راه‌آهن و پمپ‌های آب نهایتا با تکنولوژی خورشیدی کار خواهند کرد، اما تا ان زمان روستائیان باید به چراغ‌‌‌های قابل‌‌حملی اکتفا کنند که انجام کارهای روزانه‌شان مانند پختن غذا و نظافت را آسان‌تر می‌کند.

کد خبر 93484

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز