گروه ادب و هنر: در حالی که قرار بود از دیروز اکران فیلم‌های فرهنگی آغاز شود، نمایش 2 فیلم «صداها» و «حیران» به تعویق افتاد.

البته «صداها» قرار است با یک روز تاخیر از امروز به نمایش عمومی در بیاید ولی اکران «حیران» به آینده نامعلومی موکول شده است. به‌نظر می‌رسد مشکل همیشگی اختصاص نیافتن سالن‌های سینما، باعث اعتراض سازندگان فیلم‌های فرهنگی و تعویق اکران آثارشان شده است.

اعتراض تهیه‌کننده «صداها» به این نکته باز‌می‌گردد که سینماداران برای نمایش این فیلم پای اما و اگرهایی را پیش کشیده بودند، نکته‌ای که باعث شد منیژه حکمت بار دیگر بحث مافیای اکران را مطرح کند.

با این حال مشکل «صداها» به گفته حکمت حل شد. او گفت: با دخالت مستقیم علیرضا سجادپور رئیس اداره نظارت و ارزشیابی بنا شد جلسه‌ای در هفته آینده برگزار شود و تکلیف این مسئله برای همیشه حل شود.

به این ترتیب ظاهرا تقدیر این بود که اکران فیلم «صداها» تنها با یک روز تاخیر و از صبح امروز روی پرده 4سالن از پردیس‌های سینمایی آزادی، ملت، ‌زندگی و اریکه ایرانیان و یک سالن از سینما فرهنگ، ایران، فلسطین و... برود.

او اضافه کرد: چنانچه هر کدام از این سالن‌ها از قرار داد فیلم «صداها» سرپیچی کنند یا در زمان اکران در هنگام نمایش فیلم خللی ایجاد نمایند، بر سر همان موضوع قبلی خود هستیم و بر خود وظیفه می‌دانیم دستی بالا بزنیم تا پای این عناصر غیرفرهنگی از سینمای ایران خارج شود.

علیرضا سجادپور هم که دیروز رسما حکمش را از وزیر ارشاد گرفت تا رسما مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی شود، با اشاره به اینکه سینمای ایران با مشکلات مختلف در حوزه اکران و نمایش روبه‌روست، گفت: متأسفانه بعضی سینماداران مقابل اکران این فیلم‌ها مقاومت می‌کنند، آنها گمان می‌کنند نمایش این آثار به نفع سینما نیست و با سالن‌های خالی و استقبال سرد مخاطب روبه‌رو می‌شوند.

نمایش این آثار باید با برنامه‌ریزی درست صورت بگیرد تا هیچ گروهی از نمایش این آثار ضربه نخورد.وی افزود: در صحبت‌هایی که با جناب شمقدری و دوستان شورای صنفی داشته‌ایم به‌دنبال حل معضل‌های اکران هستیم و  هفته آینده با اعضای شورای صنفی نمایش جلسه‌ای داریم و این مسئله را بررسی می‌کنیم. طبق برنامه‌ریزی انجام شده ترجیح می‌دهیم از زمان صدور پروانه ساخت برای نمایش فیلم‌ها و تعیین زمان و مکان نمایش آنها برنامه‌ریزی کنیم.

سجادپور گفت: مشکل اکران فیلم «صداها» خوشبختانه حل شده و این فیلم مانند 3 فیلم دیگر روی پرده می‌رود. برنامه‌ریزی اکران فیلم‌ها با توجه به محدودیت سالن‌ها باید به‌گونه‌ای تعریف شود که هیچ‌یک از گروه‌های صاحب نفع در این ماجرا متضرر نشوند. به‌زودی برنامه‌های اداره ارزشیابی و نظارت در این زمینه اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: من به موفقیت اجرای طرح اکران فیلم‌های مخاطب خاص امیدوارم، سینمای ایران قابلیت بالایی برای تولید اندیشه و آثار فاخر دارد و باید زمینه رشد و تعالی این سینما با حمایت‌های درست دولت و اصناف سینمایی فراهم شود.

گویا بخشی از اعتراض تهیه‌کننده «صداها» به تهیه‌کنندگان «آقای هفت رنگ» باز می‌گردد که یکی از آنها هم عضو شورای صنفی نمایش است و هم یکی از صاحبان سینما «عصر جدید». عبدالله علیخانی در این رابطه به مهر گفت: فکر می‌کنم خانم حکمت در این ارتباط اطلاعات کافی ندارند و یا قصد فرافکنی دارند. از همان ابتدا قرار بود، 4فیلم فرهنگی از 29 مهرماه در 2گروه سینمایی به نمایش درآیند که در هر گروه 3سالن در اختیار هر فیلم قرار می‌گرفت.

وی افزود: قرارشد پردیس‌های سینمایی که چند سالن در اختیار دارند یکی از سالن‌های خود را به نمایش فیلم‌های فرهنگی اختصاص دهند که شامل پردیس سینمایی زندگی، اریکه ایرانیان، ملت و آزادی می‌شود. همچنین سینما فرهنگ و سپیده نیز که از سینماهای دولتی هستند و 2سالن در اختیار دارند  در این گروه قرار گرفتند.

علیخانی ادامه داد: من برای شورای صنفی نمایش جدول اکران آثار فرهنگی را تنظیم کردم. برای اینکه این فیلم‌ها زمانی بیشتر از 2 هفته جهت اکران در اختیار داشته باشند، ما برای هر اثر 3سئانس در یک روز در نظر گرفتیم تا فیلم‌ها بتوانند در 4هفته به نمایش گذاشته شوند.

تهیه‌کننده «آقای هفت رنگ» گفت: سینماداران می‌خواهند فیلم‌های فرهنگی را به‌صورت تک سئانس نمایش دهند و معتقدند که پخش کننده‌های فیلم‌ها با ما قرارداد تک سئانس دارند. البته در جلسه هفته آینده شورا با حضور تمام اعضا قطعا سینمادارانی که از قرار داد خود تخطی کردند، جریمه خواهند شد.

این در حالی است که اکران فیلم «حیران» به‌دلیل اینکه جز یک سالن، هیچ سینمایی زیر بار نمایش آن نمی‌رود، به تعویق افتاده است.محسن صادقی یکی از عوامل پخش دفتر هدایت فیلم، گفت: فقط سالن اریکه ایرانیان حاضر است «حیران» را در یک سالن سینمایی اکران کند. سینما فرهنگ که یک سینمای دولتی است فیلم ما را اکران نمی‌کند.

وقتی یک سینمای دولتی چنین برخوردی دارد از سالن‌های خصوصی انتظاری نباید داشت.وی افزود: پردیس سینمایی ملت نیز فقط حاضر به اکران «حیران» به‌صورت تک سئانس است که عملا هیچ برگشت مالی نخواهد داشت. به همین دلیل فعلا اکران «حیران» را به تعویق انداختیم.

در نامه‌ای که از شورای صنفی نمایش برای ما ابلاغ شد، نوشته شده است هر فیلم باید در هر سالن به‌صورت 3سئانس نمایش داده شود، اما سینماداران با این امر مخالف هستند.
اکران فیلم‌های فرهنگی در حالی در همان ابتدای کار با حاشیه مواجه شده که برخی از اعضای شورای صنفی نمایش هم‌اکنون در فرانسه به سر می‌برند که احتمالا و با بازگشت این اعضا باید انتظار واکنش‌های تازه‌تری را نسبت به این مسئله داشت.

کد خبر 93406

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز