سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

گروه اقتصادی: اظهار نظرهای متفاوت در زمینه تعیین قیمت نان ادامه دارد

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از تعیین قیمت رسمی نان با نظر استانداری‌ها خبر داده است. این در حالی است که روز دوشنبه رئیس انجمن صنفی نانوایی‌های تهران نرخ‌‌های جدید انواع نان سنتی را اعلام کرد. با وجود این دیدگاه مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، تا‌کنون استانداری‌ها به‌ویژه استانداری تهران اظهار نظری در زمینه نرخ جدید نان نداشته‌است.

حمید علیخانی تعیین قیمت رسمی نان با نظر استانداری‌ها را در راستای تفاهمنامه اوایل مرداد امسال بین سازمان‌های بازرگانی و استانداری‌ها دانسته و به واحد مرکزی خبر، ‌گفت: از این تاریخ مسئولیت تعیین قیمت نان و نظارت بر آن و نیز محاسبه جرایم، به‌صورت مستقیم زیر نظر استانداری‌ها انجام می‌شود.

این دیدگاه مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در مورد قیمت‌گذاری نان در شرایطی اعلام شده که در سال‌های اخیر بسیاری از دستگاه‌های متولی قیمت‌گذاری و نظارت بر بازار نان با اتخاذ سیاست سکوت از هرگونه اعلام نظر در زمینه قیمت‌های واقعی نان سنتی خودداری کرده‌ و این امر موجب شده تا حتی مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز با بیان اینکه شرکت مذکور در زمینه تعیین قیمت نان مسئولیتی نداشته و تنها عهده دار توزیع سهمیه آرد است، به نوعی در تعیین و اعلام نرخ‌های جدید نان سنتی از خود سلب مسئولیت کند.

به گزارش خبرنگار ما، درصورتی که مسئولیت اصلی قیمت‌گذاری و نظارت بر بازار نان سنتی بر عهده استانداری‌ها باشد، اعلام نرخ‌های جدید نان سنتی توسط رئیس انجمن صنفی نانوایی‌های تهران تا چه حد قانونی و قابل توجیه‌است؟! همچنین نگاهی به نرخ‌های واقعی و اعلام شده نان سنتی توسط این انجمن بیانگر قیمت‌گذاری غیرواقعی نان و نبود ضمانت اجرایی برای اعمال نرخ‌های جدید است.

به‌دلیل تداوم سیاست سکوت در قبال نابسامانی بازار نان، قیمت‌های واقعی نان سنتی به‌مراتب بیشتر از نرخ‌های اعلام شده است و به‌نظر می‌رسد این اقدام برای نزدیک کردن قیمت‌های رسمی به نرخ‌های اعمال شده توسط برخی نانوایی‌ها صورت گرفته است.

کد خبر 93337

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز