گروه استان‌ها- نگار صادقی: معادن بزرگی در استان آذربایجان شرقی وجود ندارد با این حال سونگون ، مهم‌ترین معدن استان از فعالیت قابل توجهی برخوردار نیست.

با اینکه فعال‌سازی‌ معدن در دستور کار مسئولان سازمان صنایع و معادن استان قرار گرفته اما هنوز خبری از توسعه فعالیت‌ها منتشر نشده است.سیروس سازدار یکی از نمایندگان مردم آذربایجان شرقی در مجلس نداشتن نیروی متخصص و برخوردار نبودن از تکنولوژی روز را آفت بزرگ معادن در کشور به‌ویژه آذربایجان شرقی می‌داند و به همشهری می‌گوید: زمانی که از نیروی متخصص و فناوری‌های نوین در بخش معدن استفاده نمی‌کنیم طبیعی است که تولیدات معدنی نیز در کشور هر روز کاهش می‌یابد.

نبود ‌برنامه‌ریزی مناسب در هنگام راه‌اندازی کارگاه‌های تولید مواد معدنی یکی از مشکلاتی است که در تمام نقاط دارای ذخایر معدنی به چشم می‌خورد، نبود صنایع پایین‌دستی در مجاورت معادن فعال نیز مسئله‌ای است که سال‌هاست مورد اعتراض معدنکاران قرار گرفته اما گویا گوش شنوایی برای شنیدن اعتراضات و گلایه‌‌های آنان نیست.

دور بودن صنایع پایین دستی باعث افزایش قیمت تمام شده و حمل و نقل کالای معدنی  می‌شود،  این در حالی است که اگر این صنایع در مجاورت معادن احداث می‌شدند کالاهای تولیدی به‌دلیل پایین بودن قیمت تمام شده توان رقابت در بازارهای داخلی و خارجی را داشتند.

سازدار با اشاره به برداشت کنسانتره از معدن سونگون تاکید می‌کند: هنوز کارخانه‌های جانبی که می‌توانستند به تولید و فرآوری کنسانتره اقدام کنند در کنار معدن سونگون به چشم نمی‌خوردکه  این امر باعث شده است تا این فرآورده به‌صورت خام از استان خارج شده و در سایر استان‌ها به مس تبدیل شود. این امر علاوه بر افزایش هزینه تمام شده کالا باعث خروج فرصت‌های اشتغال موجود در استان نیز می‌شود.

مسئولان وزارت صنایع و معادن معتقدند دولت طی سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به بخش معدن داشته و آمارهای منتشره در رابطه با صدور پروانه بهره‌برداری و اکتشافات معدنی را حاکی از توسعه فعالیت معدنی در کشور می‌دانند.

سازداردر این باره می‌گوید: با اینکه دولت تلاش فراوانی برای رونق تولیدات معدنی در کشور داشته اما امروز این تولیدات در کشور از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.وی با تاکید بر اینکه بخش معدن در استان آذربایجان شرقی و سایر استان‌های ایران مظلوم واقع شده است تصریح می‌کند: واردات بی‌رویه کالا طی سال‌های اخیر بیشترین صدمات را به بخش معدن وارد کرده است. وظیفه بخش معدن تولید مواد اولیه است و این در حالی‌است که صنایع پایین دستی به‌دلیل واردات تقریبا بیکار شده‌اند.

سازدار می‌گوید: تا زمانی که نگرش مسئولان حول محور واردات باشد تولید داخل نمی‌تواند روی پای خود بایستد و  امروز در سایه واردات کالا حتی در بخش سنگ‌های زینتی و ساختمانی هم خودکفا نیستیم.

واردات بی‌رویه کالا و کمبود نقدینگی تنها مشکل معدنکاران نیست، نداشتن ایمنی و عدم‌رعایت نکات بهداشتی مشکلی است که بسیاری از واحدهای تولیدی با آن روبه‌رو هستند، منتها این مسئله در رابطه با معدنکاران نمود بیشتری می‌یابد.

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس ایمنی کار در واحدهای تولیدی ایران را بسیار کم می‌داند و می‌گوید: متأسفانه کارگران بخش معدن نخستین قشری هستند که از عدم‌رعایت نکات ایمنی و بهداشتی متضرر می‌شوند، این در حالی است که دریافتی آنها نیز به نسبت کاری که انجام می‌دهند پایین است.

سازدار با اشاره به تعدیل نیروی کارگری بخش معدن به‌دلیل کاهش تولیدات مواد معدنی می‌گوید: زمانی که کارخانه‌ها قادر به تولید و رقابت در بازار نباشند چاره‌ای جز تعدیل نیرو و توقف تولیدشان ندارند.

کد خبر 93210

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز