همشهری آنلاین: وزیر بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و وزیر امور خارجه مالزی خواستار ایجاد شرایط مناسب متقابل برای فعالیت بخش خصوصی کشورشان در فضای اقتصادی خصوصاً تجاری طرف مقابل شدند.

به گزارش روابط عمومی وزارت بازرگانی در این دیدار سید مسعود میرکاظمی وزیر بازرگانی ایران با تأکید بر اینکه شرایط همکاری گسترده میان دو کشور فراهم می‏باشد تصریح کرد: شرایط سرمایه‏گذاری اتباع مالزیایی در ایران فراهم بوده و در کشور دارای قانون جامع و مناسبی برای حمایت از سرمایه‏گذاری وجود دارد.

وی گفت: این قانون به طور کامل شرایط سرمایه‏گذاری در کشور را مهیا کرده و از سرمایه‏گذار در مقابل تغییرات احتمالی قوانین حمایت می‏کند.

وزیر بازرگانی کشورمان با اشاره به اینکه تعداد زیادی از اتباع کشورهای دیگر در ایران سرمایه‎گذاری کرده‏اند و در مقابل ایرانیان نیز در کشورهای دیگر سرمایه‏گذاریهای انجام داده‏اند، اظهار داشت: درحال حاضر با 155 کشور جهان در زمینه کالا و خدمات فنی و مهندسی روابط تجاری خوبی برقرار است.

وی یادآور شد: علاقمند بودیم در کمیته تجاری که در کشور مالزی تشکیل شد می‏توانستیم روابط بین دو کشور خصوصاً در زمینه‏های بانکی، گمرکی، تعرفه‏های ترجیحی و امنیت سرمایه‎گذاری را گسترش دهیم تا زیرساختهای لازم برای فعالیت بخش خصوصی فراهم شود که بخشی از آن محقق شد و مابقی به کمیسیون مشترک تجاری واگذار شد.

وی تصریح کرد: انعقاد موافقتنامه‏های دوجانبه منافاتی با موافقتنامه‏های چندجانبه نداشته و دو کشور می‏توانند به منظور تسهیل فعالیت بخش خصوصی شرایط همکاری را فراهم نمایند.

وزیر بازرگانی ایران با اشاره به اینکه باید روابط بانکی، گمرکی، استاندارد و تعرفه‏های تدریجی دو کشور باید گسترش یابد تأکید کرد: با تصمیم‏گیری در یک کمیسیون مشترک می‏توان شرایط را فراهم آورد و می‏توان در کمیته تجاری به نتایج لازم دست پیدا کرد.

سید حامد البار وزیر امور خارجه مالزی نیز در این نشست با ابراز تمایل دولت و ملت کشورش برای گسترش روابط چند جانبه با دولت و ملت ایران افزود: دیدار با وزیر بازرگانی ایران در واقع یکی از بخشهای اصلی سفر ما به ایران بوده و عدم انجام این دیدار موجب ناتمام ماندن سفر ما به ایران می‏شد.

وی گفت: تمایل زیادی داریم تا از نظرات ایران و وزیر بازرگانی این کشور در مورد تجارت با مالزی آگاه شویم و بتوانیم همکاری‏های مشترک را گسترش دهیم.

وزیر امور خارجه مالزی با تأکید براینکه حجم مبادلات تجاری دو کشور بایدچندین برابر رقم کنونی باشد تصریح کرد: حجم مبادلات تجاری دو کشور تا پایان امسال به یک میلیارد دلار خواهد رسید و این رقم برای سالهای آینده باید افزایش یابد.

وی با تأکید نظر وزیر بازرگانی ایران مبنی بر اینکه باید روابط اقتصادی را به سمت خصوصی شدن هدایت کرد گفت: دولت مالزی تمایل دارد شرایط فعالیت بخشی خصوصی را به‏گونه‏ای فراهم آورد که به غیر از روابطی چون نفت، گاز و انرژی که در گذشته میان دو کشور جریان داشته است، روابط جدید اقتصادی دیگری آغاز شود.

حامدالبار ادامه داد: فضای موجود میان دوکشور علی‏رغم اینکه بسیار جوان و در ابتدای راه است بسیار سازنده و خوب بوده و با توجه به اینکه در آغاز راه هستیم رابطة خوبی بین دو کشور برقرار است.

وی در پایان گفت: سفرای دو کشور در تلاش هستند تا روابط دو کشور را در مدت زمان کوتاهتر، افزایش دهند.

 هیئت مالزیایی به ریاست وزیر امور خارجه این کشور که برای حضور در ششمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور در زمینه‏های انرژی، تجارت، سرمایه‏گذاری و گردشگری روز چهارشنبه گذشته وارد ایران شده‏ بود بعد از ظهر روز پنجشنبه دوم آذرماه در محل وزارت بازرگانی ایران با سید مسعود میرکاظمی وزیر بازرگانی کشورمان دیدار کرد.

کد خبر 9320

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز