مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۶
۰ نفر

سعید پیرمحموئی: سازمان تاکسیرانی پایتخت حدود ‌2هفته قبل با تغییراتی مفصل در رأس مدیریت مواجه شد

و مهندس تیموری‌کرمانی جای خود را به مهندس پیمان سنندجی داد تا به‌این‌ترتیب سازمان تاکسیرانی دوران تازه‌ای را تجربه کند.

مدیر جدید سازمان تاکسیرانی نیز با توجه به تجربیاتی که در شرکت واحد اتوبوسرانی به‌عنوان یکی از معاونان این شرکت داشته، این بار با دیدگاه‌ها و برنامه‌هایی متفاوت در سازمان تاکسیرانی حضور پیدا کرده تا تاکسیرانی را در مسیر پیشرفت هدایت کند. در ادامه پرونده این شماره همشهری‌مسافر که به موضوع مدیریت جدید تاکسیرانی می‌پردازد، در گزارش این صفحه اعم برنامه‌ها و دیدگاه‌های مدیریت جدید سازمان تاکسیرانی را می‌خوانید. 

تاکسیرانی با داشتن سهمی 20‌درصدی در حمل‌و‌نقل پایتخت، قطعاً در طرح جامع حمل‌و‌نقل نقش بسزایی در جابه‌جایی مسافران تهرانی دارد. تاکسیرانی مانند اتوبوسرانی یا مترو نیست که با خودروهای متعلق به این سازمان کارش را دنبال کند و مشکلاتی که برای این ناوگان مسافربری به‌وجود آمده، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های حمل‌و‌نقلی پایتخت بوده است.

ین سازمان اما طی چند هفته گذشته با تغییراتی از لحاظ مدیریتی همراه بوده و مهندس پیمان سنندجی، معاونت بهره‌برداری شرکت واحد اتوبوسرانی تهران بعد از تمام تجاربی که در این شرکت حمل‌و‌نقلی به دست آورد، سکان هدایت سازمان نظارت بر تاکسیرانی را به‌دست گرفت تا این سازمان با تغییرات جدیدی مواجه شود.

 به‌هر‌حال هر تغییر مدیریتی دیدگاه‌های بلند‌مدت و کوتاه‌مدت سازمان و یا شرکت مورد‌نظر را هم تغییر خواهد داد و امروز تاکسیرانی نیز با تدوین برنامه‌ها و اهداف خاصی به‌دنبال پر‌رنگ شدن حضور تاکسی‌ها در خیابان‌های پایتخت و جابه‌جایی مناسب مسافران بی‌شمار روزانه‌اش است.

هر‌چند کار سازمان نظارت بر تاکسیرانی با مدیریت جدید به‌تازگی آغاز شده و مهندس سنندجی هم ترجیح داده به جای صحبت بیشتر وارد بحث اجرایی و تغییر ساختار شود، اما از اهداف و دیدگاه‌های مدیریت جدید این طور بر‌می‌آید که این سازمان به‌زودی مدل جدیدی از کار را ارایه خواهد کرد که اعم برنامه‌ها و دیدگاه‌های جدید آن در این گزارش مورد‌بررسی قرار گرفته است.

سهم 20‌درصدی، پررنگ

در طرح جامع حمل‌و‌نقل پایتخت، سهم مترو 30‌‌درصد، اتوبوسرانی 25‌درصد و البته تاکسیرانی نیز 20‌درصد است، اما مدیریت جدید سازمان تاکسیرانی تهران معتقداست این سهم نباید تنها در ظاهر 20‌درصد باشد، بلکه این عدد 20‌درصدی باید کاملا پر‌رنگ باشد و برنامه‌های جدید نیز بر‌ اساس این تفکر پایه‌گذاری شود تا پایتخت‌نشینان اعتمادی کامل به تحقق سهم 20‌درصدی تاکسی داشته‌باشند.

افق تاکسیرانی

فرآیند مثبت و رسیدن به جایگاه مناسب قطعا احتیاج به برنامه ریزی گسترده ای دارد. برای این که برنامه ها و اهداف جدید تاکسیرانی به سرانجام برسد قطعا آرامش نسخه‌ای مهم و قابل‌تامل است. مدیریت جدید تاکسیرانی هم اکنون در حال بررسی و تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت، بلند‌مدت و میان‌مدت است تا هر چه سریع‌تر این ناوگان حمل‌ونقلی بتواند به شرایطی ایده‌آل برسد.

سامان‌دهی خودروهای فرسوده

مهم‌ترین بحث در میان تاکسی‌داران بحث خودروهای فرسوده و طرح سامان‌دهی آن است. این روزها مهم‌ترین بحثی که در سازمان تاکسیرانی تهران پیگیری می‌شود، رسیدگی به طرح سامان‌دهی خودروهای فرسوده است. هنوز هم تاکسی‌های فرسوده را می‌توان در خیابان‌های پایتخت دید و سامان‌دهی به این طرح در رأس برنامه و اولویت‌های این سازمان
 قرار دارد.

بازنگری خطوط

تقویت سهم 20‌درصدی تاکسیرانی در طرح جامع حمل‌و‌نقل پایتخت و پر‌رنگ کردن نقش تاکسی‌ها در جابه‌جایی شهروندان، یکی از اولویت‌های این سازمان است و قطعا برای رسیدن به این خواسته یکی از مسایلی که مورد‌ارزیابی قرار می‌گیرد، بازنگری خطوط تاکسی در مسیرهای شهر خواهد‌بود. بر اساس تفکرات جدید حاکم بر سازمان نظارت بر تاکسیرانی، این موضوع نیز مورد‌توجه قرار خواهدگرفت که قطعاً احتیاج به کاری جدی و کارشناسی‌شده دارد.

مشکلات شرکت‌ها

تاکسی‌داران می‌گویند، هرازگاهی از سوی شرکت‌هایی که تاکسی را از طریق آن‌ها دریافت کرده‌اند، مشکلاتی برای‌شان به‌وجود می‌آید که گاه این مشکلات برای تاکسی‌داران جدی می‌شود. این یک‌خواسته بزرگ است وتاکسی‌داران معتقدند این مساله باید توسط سازمان تاکسیرانی و با وساطت‌ و ایجاد طرح‌هایی، مورد‌بازنگری قرار بگیرد که البته سازمان تاکسیرانی در آینده‌ای نزدیک برای حل آن برنامه‌هایی در‌نظر دارد.

جدی گرفتن امکانات رفاهی

آیا می‌دانید روزانه چند‌هزار تاکسی در خیابان‌های پایتخت تردد می‌کنند؟ آماری که سازمان تاکسیرانی پایتخت در اختیار دارد، پاسخ این سوال را می‌دهد: «95هزار تاکسی». این عدد یعنی سازمان تاکسیرانی با 95هزار راننده سروکار دارد که این مجموعه بسیار بزرگ و قابل‌تاملی است. اما آیا این رانندگان مانند پرسنل مترو و اتوبوسرانی امکانات رفاهی هم دارند؟ دیدگاه جدید در این باره می‌گوید، برای تاکسی‌داران نیز باید امکاناتی مانند سالن‌های ورزشی و رفاهی در‌نظر گرفته‌شود.

تاکسی‌های گردشی

سامان‌‌دهی تاکسی‌های گردشی، بحثی است که مدت‌ها در‌ نظر سازمان تاکسیرانی بوده، اما این طرح تا این لحظه به سامان‌دهی مناسبی نرسیده و یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که در سازمان نظارت بر تاکسیرانی وجود دارد، رسیدگی به این پرونده است. قطعا مهم‌ترین انتظار از مدیریت جدید تاکسیرانی رسیدگی به این وضعیت است و مدیریت جدید نیز معتقد است باید به این پرونده مهم رسیدگی شده و این موضوع نباید به دست فراموشی سپرده شود.

پارکینگ برای تاکسی‌ها

پارکینگ یکی از معضلاتی است که گرچه برای خودروهای معمولی و شخصی وجود دارد، اما در شبکه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی پایتخت به‌طور مثال برای اتوبوسرانی وجود ندارد  واین در حالی است که برای اتوبوس‌ها توقفگاه ساخته شده، ولی با توجه به این‌که تاکسی‌ها مربوط به بخش خصوصی هستند و خودرو متعلق به راننده، درمورد آن‌ها این امر صدق نمی‌کرد. این موضوع اما ظاهراً در دیدگاه مدیریت جدید سازمان تاکسیرانی مد‌نظر قرار گرفته و در قالب یک طرح مورد‌نقد و بررسی است.

فرم مشخص

تاکسی همیشه با یک خط و رنگی خاص قابل تشخیص است اما تا به حال کسی به لباس فرم تاکسیرانان توجه نکرده است! به طور مثال پرسنل مترو و رانندگان اتوبوس دارای لباس فرم خاصی هستند اما این موضوع تا به حال در تاکسیرانی مورد توجه قرار نگرفته که خود مساله‌ای مهم است و باید در انتظار دیدگاه مدیریت این سازمان برای تدوین لباس های فرم برای تاکسیرانان بود.

فرهنگ تاکسی‌متر

تاکسی‌متر هم برای خودش به ‌داستانی دنباله‌دار تبدیل شده است. شاید به قول مسئولان سازمان نظارت بر تاکسیرانی تا این لحظه نه برای مسافر و نه برای راننده تاکسی فرهنگ استفاده از تاکسی‌متر البته بر اساس اصول و قاعده‌ای خاص، جا نیفتاده و هم‌چنان دغدغه پول و استفاده اشتباه از ‌آن برای مسافر و راننده وجود دارد. طرح استفاده از تاکسی‌متر البته به شکلی درست و قانونمند در دیدگاه جدید مدیریتی سازمان تاکسیرانی وجود دارد که در دست بررسی است.

مدیریت IT

حتما این موضوع را قبول دارید که کنترل بیش از 95‌هزار تاکسی در خیابان‌های پایتخت کار ساده ای نیست؟ امروزه در تمام کشورهای پیشرفته دنیا کنترل تاکسی‌های شهری به وسیله IT انجام می‌شود. این طرح به‌زودی در تهران نیز اجرایی خواهد شد و مدیریت و کنترل تاکسی‌ها به وسیله IT  ‌بررسی شده و به اجرا در‌خواهد آمد. با این وصف ‌95‌هزار تاکسی پایتخت به این شیوه ‌کنترل و نظارت خواهند شد.

تجارب گذشته

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی پایتخت در شرکت واحد نیز تجارب ارزشمندی دارد که قطعا از این تجارب می تواند در سازمان تاکسیرانی نیز استفاده کرد. مهندس سنندجی در حوزه بهره برداری شرکت واحد فعالیت می‌کرد و این موضوع اجازه می داد تا بیشتر با موضوع سفر و فرآیند جابه‌جایی آشنایی داشته باشد. مجموعه مدیریت شهری نیز معتقد است که سنندجی می‌تواند از این تجارب در حوزه جدید استفاده کند.

رسیدگی به شکایات

چنان‌چه از یک راننده تاکسی بپرسید، اگر در حین کار، مشکلی به وجود بیاید‌، برای بررسی شکایت خود به کجا مراجعه می‌کنید؟ حتما در پاسخ می‌گوید: چنین جایگاهی در این سازمان وجود ندارد. در این راستا به‌زودی مرکزی برای رسیدگی به شکایات رانندگان دایر خواهد شد که این موضوع می‌تواند رابطه تاکسیرانان را با مدیریت این سازمان نزدیک‌تر کند.  

مشکلات معیشتی رانندگان

رانندگان تاکسی هم جزیی از اقشار جامعه هستند که آن‌ها نیز در زندگی‌شان با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند. یکی از دیدگاه‌های مدیریت جدید سازمان تاکسیرانی پایتخت رسیدگی به اوضاع معیشتی رانندگان تاکسی است، چرا‌که‌ اگر آن‌ها پشتوانه‌ای مناسب داشته باشند و بدانند که مدیران این سازمان به قول معروف جویای احوال‌شان هستند، حتما بدون دغدغه کار جابه‌جایی مسافر را انجام می‌دهند. این در حالی است که این موضوع رابطه‌ای متقابل و مناسب را بین‌شان به‌وجود می‌آورد.

همشهری مسافر

کد خبر 93187

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز