همشهری آنلاین: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از فرسوده بودن بیش از 2 هزار کیلومتر از لوله‌های انتقال نفت جنوب کشور در خلیج‌فارس و دریای عمان خبر داد

به گزارش ایسنا، مهندس محمدجواد محمدی‌زاده روز دوشنبه در سومین همایش و نمایشگاه تخصصی مهندسی محیط زیست مهمترین مساله را برای این سازمان آلودگی هوا دانست و گفت: در کنار این مساله آلودگی آب شیرین و منابع آن به دلیل قرارگیری ایران در کمربند خشک دنیا و کاهش نزولات آسمانی از جمله مشکلات این بخش است.

وی با اشاره به اینکه 60 درصد انرژی دنیا از حوزه خلیج‌فارس با 30 هزار کشنده کشتی سالانه منتقل می‌شود گفت: آمارها نشان می‌دهد سه چهارم این کشنده‌ها عمر بیش از 20 سال دارند و آلاینده هستند. این در حالیست که نه می‌توان فعالیت‌ آنها را متوقف کرد و نه می‌توان این وضعیت را تحمل کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ورود فاضلاب به خلیج‌فارس را از دیگر مشکلات این دریا دانست و افزود: در کنار این امر دست‌اندازی به دریا و جزیره‌سازی و ایجاد تغییرات در این اکوسیستم موجب تخریب این دریا شده است.

وی تاکید کرد: امارات متحده عربی بیشترین دخالت بیجا را در اکوسیستم این دریا در ساحل‌سازی و جزیره‌سازی در میان هشت کشور حاشیه‌ای به خود اختصاص داده است.

 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به وضعیت خاک در کشور اشاره کرد و گفت: هر 25 هزار سال یک سانتیمتر خاک اضافه می‌شود؛ این در حالیست که نگهداری از این گوهر ارزشمند به خوبی صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه گرد و غبارهای عراق و عربستان 50 درصد کشور ما را متاثر می‌کند، علت اصلی این گرد و غبارها ایجاد سازه‌هایی در کنترل آب در سوریه و ترکیه است که موجب کسری آب تالاب‌ها و خشکی‌ یکی پس از دیگری آنها شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران را یکی از کشورهای غنی و متنوع در زمینه منابع زیستی دانست و گفت: در کنار توجه به تنوع زیستی در ایران باید به گونه‌های نادر در کل منطقه توجه ویژه‌ای شود.

وی به چالش‌های پیش روی محیط زیست اشاره و تصریح کرد: عدم مدیریت صحیح منابع موجب شده تا مشکلات جدی در زمینه پسماندها و پساب‌ها در کشور داشته باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه برنامه آمایش سرزمین در حوزه محیط زیست به سند قطعی و قابل قبولی نرسیده است گفت: در بخش تربیت نیروی انسانی در بخش محیط زیست نیز علیرغم سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در دانشگاه‌ها، این نیروها با فضای کار عملیاتی آشنا نیستند.

وی به قوانین بازدارنده در بحث محیط زیست اشاره کرد و گفت: متاسفانه در کنار این امر عوامل تشویقی آنچنان که باید و شاید لحاظ نشده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست رشد جمعیت، فقر و مشکلات زیست محیطی و غیره را یادآور شد‌ و گفت: ضرورت دارد در حوزه محیط زیست با مسائل اجتماعی و زیر ساخت‌های فرهنگی و احصای قیمت تمام شده محیط زیست اقدام شود تا مشخص شود که قیمت محیط زیست چقدر است که در این بخش متاسفانه قیمت واقعی محیط زیست کشور را محسابه نکرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه بیش از هر زمان به نوآوری و فناوری‌های نوین در بخش محیط زیست نیازمندیم گفت: در بخش انرژی باید به سمت انرژی‌های تجدیدشدنی مانند سوخت‌های گیاهی در سیاست کلان کشور پیش رویم از سوی دیگر در بخش آلودگی خاک نیز باید به سمت استفاده از گیاهانی که ریشه‌های آنها آلودگی آب و خاک را جذب می‌کنند حرکت کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه محیط زیست باید موضوع اصلی مردم باشد گفت: متاسفانه ایران در بخش تولید گازهای گلخانه‌ای در مقام دهم دنیا است و هرچند که از کشورهای پیشرفته که در مقام‌های اول قرار دارند فاصله داریم اما کاهش رتبه‌ما در این بخش از هجدهم در چند سال گذشته به دهم موضوعی دردناک است که باید برای آن چاره اندیشی کنیم.

وی به نگرش یک سویه امریکا در توسعه اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه باید بگوییم امریکا در حوزه محیط زیست هم متجاوز است و اسلحه‌های این کشور در حوزه محیط زیست قلب همه مردم دنیا را نشانه گرفته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مقوله محیط زیست را چالش کنونی بشر دانست و افزود: گرم شدن زمین، کاهش ضخامت لایه اوزن، انقراض گونه‌های زیستی و غیره از جمله مسائلی است که باید به آنها توجه جدی شود.

وی به اصل 50 قانون اساسی اشاره کرد و گفت: در قانون اساسی تنها در چند مورد ممنوعیت دیده می‌شود که یکی از آن بخشها تخریب محیط زیست است که این امر نشان دهندهت توجه ویژه قانونگذاران به مقوله حفاظت از محیط زیست کشور است.

کد خبر 93177

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز