پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

کیکاووس زیاری: سیروس حسن‌پور فیلم‌ساز کودک و نوجوان فیلم‌های «دهقان فداکار»، «چوپان دروغگو» و «تصمیم کبری» را ساخته است

فضای فیلم‌های او بیشتر در محیط‌های روستایی بوده و با درخت و جنگل و طبیعت سروکار داشته است. فیلم جدید او هم اتفاقاً درباره مسائل زیست‌محیطی است. اما البته بحث بازیافت، بحث اصلی فیلم جدید او نیست.

ولی گفت‌وگوی دوچرخه با این فیلم‌ساز  در باره بازیافت است.

در زندگی روزمره خودتان مسئله بازیافت چه‌قدر اهمیت دارد؟

شاید همه ما آن‌طور که باید به این مسئله توجهی نمی‌کنیم.

اما وقتی بحث مربوط به آن در سطح وسیعی مطرح می‌شود، همه ما متوجه این نکته می‌شویم که باید بحث بازیافت برای همه ما به صورت یک مسئله جدی در آید. من در وهله اول سعی می‌کنم نکات مربوط به  بازیافت را رعایت کنم. این مسئله  اهمیت دارد.

 وسایل اضافی و زباله‌ها را همیشه در مکان جداگانه‌ای قرار می‌دهم، تا دور ریختنی‌ها را دور بریزم و چیزهایی را که می‌‌شود به مصارف بهتری رساند، به دست اهل فن  بدهم. از آن‌جا که ماشین وسیله مورد استفاده همه ماست، سعی می‌کنم نظم و انضباط داخل خانه را در داخل این وسیله نقلیه هم کاملاً رعایت کنم. از این نظر، ماشین من هم مثل محیط داخل خانه، همیشه تمیز است.

  • وضعیت بازیافت در پشت صحنه فیلم‌های شما چگونه است؟

اهالی محل‌هایی که ما فیلم‌های خود را در آنجاها می‌سازیم، آشنایی زیادی با ما ندارند. به همین دلیل، همیشه تأکید دارم که گروه همکارم کاملاً رعایت نظافت را بکنند و از کثیف کردن محیط اطراف فیلم‌برداری خودداری کنند. نوع نگاه و عکس‌العمل اهالی محلی که فیلم‌هایم را در آنجا می‌سازم، برایم مهم است.دوست ندارم بعد از رفتن ما، مردم آن منطقه بگویند اینها  اینجا را کثیف و خراب کردند و رفتند. فکر می‌کنم با این کار، هم به حفظ محیط‌زیست کمک می‌کنیم و هم در عمل به بچه‌های این محل‌ها برای حفظ پاکیزگی، درسی می‌دهیم.

  • هیچ استفاده‌ای از وسایل اضافی سرصحنه فیلم‌برداری  می‌کنید؟

یک وقتی پیش آمده که مثلاً می‌خواستیم یک گونی پر از پنبه داشته باشیم و پنبه کافی نداشته‌ایم. آن وقت نصف گونی را با لیوان‌های بلااستفاده یک‌بارمصرف پر کرده‌ایم و بقیه را پنبه ریخته‌ایم. به این ترتیب، هم مشکل ما حل شده و هم لیوان‌های یک بار مصرف ما مورد استفاده مجدد قرار گرفته‌اند. اما آن‌طور نیست که چنین کارهایی را به صورت دائم و براساس یک برنامه‌ریزی قبلی انجام دهیم. می‌توان در آینده به این مورد فکر  و آن را سازماندهی کرد تا از وسایل اضافی دوباره و به شکل تازه‌ای، سرصحنه فیلم‌برداری  استفاده کنیم.

  • از قرار معلوم فیلم جدیدتان هم‌ به‌طور مستقیم در ارتباط با مسائل زیست‌محیطی است.

بله، ولی ارتباط چندانی به موضوع بازیافت ندارد. فیلم تازه‌ام قصه سفر لاک‌پشت‌ها از دریا به ساحل و تخم‌گذاری آنهاست. ولی محیط ساحل برای تخم‌گذاری آنها مناسب نیست. به دلیل رعایت نکردن مسائل زیست محیطی این لاک‌پشت‌ها نمی‌توانند جریان طبیعی زندگی خود را داشته باشند و به همین دلیل، آنها در معرض نابودی و انقراض نسل هستند. مواد نفتی درون آب، شرایط زندگی و زادوولد را برای این‌گونه حیوانی سخت کرده است.

کد خبر 93097

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز