گروه استان‌ها- بهناز جلالی‌پور: مسئولان گاز استان آذربایجان غربی با تشکیل ستاد بحران، راه‌کارهایی برای تقلیل اثرات کمبود احتمالی گاز در زمستان در نظر گرفتند.

با وجود آنکه زمستان سال قبل شرایطی طبیعی در کشور حاکم بود؛ اما براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در ماه‌های آینده روزهای سردی پیش‌روی کشور خواهد بود.

مدیرعامل گاز استان آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اجرای خطوط تقویتی گاز‌رسانی در شهرهای مختلف استان، اجرای ایستگاه‌های مختلف گازرسانی از جمله در مرکز استان و سرویس‌های دوره‌ای تاسیسات گازرسانی را از تمهیدات در نظر گرفته شده برای کاهش اثرات بحران احتمالی گاز در زمستان امسال می‌داند.

به گفته امیر رضوی، هم‌اکنون از مجموع 38 شهر این استان، 31 شهر و از تعداد کل 2 هزار و 756 روستای آن، 120 روستا از نعمت گاز برخوردارند.قاضی‌پور، یکی از نمایندگان آذربایجان غربی در مجلس، آمار فوق را کمترین نسبت بهره‌مندی از گاز در کشور می‌داند.

طبق اعلام وی، بسیاری از شهرهای کوچک استان آذربایجان غربی از گاز محروم هستند که این امر مشکلات زیادی را برای ساکنان آن مناطق در سال 86 به همراه داشت.

مدیرعامل شرکت گاز استان آذربایجان غربی نیز درخصوص روند اجرای طرح‌های مختلف بخش گاز با این توضیح که روند کند تخصیص اعتبارات، هر شرکت و نهادی را با مشکلاتی مواجه می‌سازد، می‌افزاید: شرکت گاز با توجه به اعتبارات تخصیص یافته، اقدام به اجرای طرح‌های گاز‌رسانی می‌کند و تاکنون فعالیت‌های این بخش براساس برنامه‌های مصوب، پیشرفت مناسبی داشته است.

نادر قاضی‌پور، پیش‌بینی می‌کند که با تقویت خطوط گاز در این استان، زمستان امسال مشکلات کمتری برای تامین گاز مردم ایجاد شود.مدیرعامل شرکت گاز استان آذربایجان غربی نیز خط سوم انتقال گاز آذربایجان را نقطه قابل اتکای این استان در دوران اوج مصرف زمستان امسال می‌داند و می‌گوید: بهره‌برداری از خط سوم انتقال کمک زیادی به افزایش ظرفیت انتقال گاز طبیعی به استان کرده است.

خط سوم انتقال گاز آذربایجان از ایستگاه تقویت فشار شماره 6 خط لوله سراسری اول در شمال شهر صنعتی ساوه آغاز می‌شود. این خط لوله طی مسیر 737 کیلومتری خود از شهرهای همدان، بیجار، ده گلان، تکاب، شاهین‌‌دژ،میان دوآب و نقده عبور می‌کند و در پایان به شمال شهر ارومیه می‌رسد.

این خط لوله با هدف انتقال روزانه 50 میلیون متر‌مکعب گاز طبیعی طراحی شده است؛ اما با افزایش تعداد ایستگاه‌های تقویت فشار روی این خط، امکان ارتقای ظرفیت انتقال روزانه این خط به 70 میلیون متر‌مکعب نیز وجود دارد.

مدیرعامل شرکت گاز استان آذربایجان غربی، با بیان اینکه پیش از راه‌اندازی خط سوم انتقال گاز در بخش‌های مختلف استان از جمله سردشت، مهاباد، پیرانشهر و اشنویه با مشکل افت فشار و قطع گاز مواجه بودیم، تصریح می‌کند: مشکلات این نقاط تا حدود زیادی مرتفع شده است.

خط لوله سوم انتقال گاز آذربایجان علاوه بر تقویت شبکه انتقال گاز موجود در غرب و شمال غرب کشور، برای پایداری بیشتر صادرات گاز به ترکیه طراحی شده است که رضوی هزینه صورت گرفته برای اجرای آن را 850 میلیون دلار ذکر می‌کند.

وی، با اعلام اینکه استان آذربایجان غربی در انتهای خطوط گازرسانی است، بحران گاز را غیرقابل پیش‌بینی دانسته و یادآور می‌شود: مصرف بهینه گاز طبیعی توسط مشترکین، شرکت ملی گاز ایران را در تامین پایدار گاز طبیعی در کل کشور یاری خواهد کرد.

مهندس رضوی خاطرنشان می‌کند: با تشکیل کارگروه بحران، شرکت گاز استان آذربایجان شرقی این آمادگی را دارد که درصورت بروز مشکل تامین گاز، اثرات آن را کاهش دهد.

کد خبر 93093

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز