همشهری آنلاین: مسئول محیط طبیعی کرمان با اشاره وجود 10 قلاده یوزپلنگ آسیایی در منطقه دربند راور گفت: حیات یوزپلنگ آسیایی در معرض خطر قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر در کرمان، مهدی داور پناه ظهر شنبه در جمع خبرنگاران در کرمان اظهار داشت: یوزپلنگ آسیایی به دلیل منقرض شدن در اکثر کشورهای جهان امروز با نام یوزپلنگ ایرانی شناخته می‌شود که تا دو سال گذشته در لیست جانواران منقرض شده قرارداشت اما پس از مشاهده شدن چند قلاده از این حیوان در جاده کرمان - راور این حیوان از لیست حیوان‌های منقرض شده خارج و در لیست جانوران در حال انقراض قرار گرفته است اما حیات این جانور همچنان به دلیل عوامل مختلف از جمله خشکسالی و عوامل انسانی در حال تهدید جدی قراردارد.

مسئول محیط طبیعی کرمان با اشاره به وجود حداقل 10 قلاده یوزپلنگ آسیایی در منطقه دربند راور افزود: زیستگاه این حیوان با وسعت یک میلیون و 364 هزار هکتار شناسایی و نقشه برداری شده است و به زودی این منطقه به عنوان پناهگاه یوزپلنگ ایرانی معرفی   می‌شود.

وی افزود: در خصوص زمان احداث پناهگاه یوزپلنگ در منطقه دربند کرمان زمان مشخصی را نمی‌توان اعلام کرد اما در صورت تامین اعتبار کار احداث این منطقه آغاز می‌شود.

وی با اشاره به کمبود بودجه برای اجرای این طرح گفت: در صورت همکاری مسئولان اجرای این پناهگاه شروع خواهد شد.

داور پناه افزود: یکی از مهمترین مسائل در بحث معرفی پناه گاه دربند راور به عنوان پناهگاه یوز ایرانی همکاری وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنایع و معادن است و در صورت مخالفت این دستگاه‌ها با مشکل مواجه خواهیم شد.

مسئول محیط طبیعی کرمان از احداث یک پاسگاه حیات وحش در منطقه دربند راور خبر داد و گفت: برای بالا بردن سطح آگاهی‌های مردم منطقه در خصوص اهمیت حفظ نسل این حیوان نادر نیز چندین کارگاه آموزشی در این منطقه برگزار شده است.

وی در خصوص پیگیری کشته شدن چند قلاده یوزپلنگ در منطقه دربند راور نیز گفت: پرونده تخلف در خصوص لاشه‌های پیدا شده که مشخص شده است بر اثر خطای انسانی روی داده است در دادگاه در حال پیگیری است و با جدیت با مسببان این مسئله زیست محیطی برخورد خواهیم کرد.

کد خبر 93092

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز