گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: هفتمین جشنواره تئاتر رضوی با تغییرات عمده‌ای برگزار می‌شود:

از اضافه شدن بخش‌های جدید تا برگزاری این دوره جشنواره برخلاف سال‌های قبل در تهران.

محمد خزاعی، دبیر جشنواره تئاتر رضوی در نشست خبری هفتمین تئاتر رضوی با اعلام این خبر گفت: «جای جشنواره در مشهد است تا هنرمندان ارتباط نزدیک‌تری با موضوعیت این جشنواره داشته باشند.»

اما دبیر جشنواره تئاتر رضوی از تلاش نافرجام برای برگزاری جشنواره در خراسان رضوی گفت؛ تلاشی که تا‌کنون موافقت مسئولان استان را جلب نکرده است. او  افزود:« استان خراسان درگیر جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) است و شاید مسئولان این استان فرصت چندانی برای پرداختن به جشنواره تئاتر رضوی نداشته‌اند. »

به گفته خزاعی، هدف، گسترش جشنواره در شهرستان‌ها بود، اما ظرفیت محدود سالن‌ها، عدم‌امکان سرویس دهی به گروه‌های شرکت‌‌کننده باعث ‌برگزار نشدن این جشنواره در خراسان رضوی شده است.

با این‌حال او معتقد است: «تهران شهر جشنواره‌هاست درحالی‌که در دیگر شهرها، جشنواره بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد.»

پایان دوره 3 ساله

خزاعی که 3دوره بر صندلی دبیری جشنواره تئاتر رضوی تکیه زده است، در این نشست اعلام کرد که بعد از برگزاری این دوره با دبیری جشنواره خداحافظی می‌کند. دبیری 3 ساله او با تلاش‌های زیادی همراه بود.

خزاعی این شانس را داشته‌است که بتواند طی یک برنامه‌ریزی دقیق، سیاست‌های 3ساله‌اش را دنبال کند: «برای برگزاری این جشنواره برنامه‌های دیگری داشتم، اما متأسفانه بسیاری از این برنامه‌ها تحقق پیدا نکرد و اگر روزی دوباره به این جشنواره برگردم اصلی‌ترین شرط من اجرای عمومی همه آثار شرکت‌کننده در جشنواره است؛ چراکه در طول
 این 3 ‌سال یکی از نقاط ضعف من این بود که نتوانستم به همه گروه‌ها نوبت اجرای عمومی بدهم. »

همزمانی جشنواره‌ها از معضلات برگزار‌کنندگان جشنواره در ایران است. منهای زمان جشنواره‌ها، همپوشانی و هم‌محوری موضوع جشنواره‌ها، معضل دیگری است. این نکته‌ای است که خزاعی هم به‌‌ آن توجه دارد:« این پیشنهاد چند سال پیش به وزارت ارشاد و معاونت هنری ارائه شد که براساس آن یک جشنواره کلی به نام تئاتر دینی داشته باشیم و نمایش‌ها، در طول سال و به فراخور ایام به صحنه برود اما با این پیشنهاد موافقت نشد.»

بخش‌های جدید

در این دوره از جشنواره در مقایسه با دوره‌های گذشته، بخش‌هایی بنا به ضرورت به جشنواره اضافه خواهد شد: «این جشنواره از 4 بخش به 12 بخش گسترش داده شد اما این گسترش غیرعلمی نبوده بلکه حاصل نشست 10 کارشناس برجسته در کشور است.»
بخش‌های تئاتر تجربی، نمایش خیابانی، نمایش‌های رادیویی و تلویزیونی، عکس و پوستر دینی و بخش تئاتر عروسکی از جمله بخش‌های جدید هستند.

بخش بین‌الملل تئاتر رضوی

گرچه تئاتر رضوی در رده بندی جشنواره‌ها،« موضوعی» محسوب می‌شود و دلیل برگزاری آن هم ترویج عقاید و اندیشه‌های امام رضا(ع) است، با این حال امسال برای بخش بین‌الملل این جشنواره، 8 اثر از کشورهای آلمان، انگلیس، فرانسه، کانادا، آذربایجان، ترکیه و تاجیکستان اعلام آمادگی کردند که در نهایت تنها 2 اثر از تاجیکستان و آذربایجان به جشنواره امسال رسیدند:«در بخش بین‌الملل مشکل ومحدودیت داریم و این محدودیت‌ها و همچنین کیفیت پایین آثار باعث شد که بسیاری از نمایش‌ها به جشنواره راه نیابند.»

او دلیل محدودیت انتخاب را پایین بودن سطح کیفی آثار، متفاوت بودن اندیشه‌ها و سازگار نبودن تفکرات دانست و افزود: «قبول دارم که با 2 نمایش، جشنواره بین‌المللی نمی‌شود، اما ما پیشنهاد ایجاد اتحادیه تئاتر نمایش‌های جهان اسلام را داده بودیم که امیدوارم روزی تاسیس شود.»

بخش‌های جانبی

برگزاری 2 سمینار در روزهای 28 و 29 مهرماه با حضور چهره‌هایی همچون علی منتظری، محمدعلی‌زم، حسین مسافرآستانه، حسن بلخاری و سعید شاپوری، 4 کتاب «تحلیل جشنواره رضوی» از امیرکاووس بالازاده، «تعزیه‌های امام رضا» از لاله تقیان، «نسخه‌های جدید تعزیه» از داوود فتحعلی‌بیگی و «یک قمقمه از کوثر» نوشته نصرالله قادری در ایام برگزاری جشنواره منتشر خواهد شد.

این جشنواره از 28 مهر تا 2 آبان ماه در تهران برگزار می‌شود و بخش تئاتر عروسکی و کودک و نوجوان نیز از 27 مهر تا 30 مهر در بندرعباس برگزار خواهد شد.

استقبال از جشنواره

 به گفته خزاعی، امسال جشنواره با استقبال خوبی روبه‌رو شده‌است. 960 اثر در بخش‌های مختلف به دبیرخانه جشنواره رسید که در این میان 253 اثر در بخش صحنه‌ای و تجربی، 356 اثر در بخش عکس و پوستر، 75 اثر در بخش نمایش‌های آیینی و تعزیه، 31 اثر در بخش خیابانی، 65 اثر در بخش رادیو و تلویزیون، 66 اثر در بخش تولید متون نمایشی، 20 اثر در بخش پژوهش و 77 اثر در بخش کودک و عروسکی بوده است.

کد خبر 93015

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز