مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۸ - ۰۹:۲۱
۰ نفر

عیسی احمدی: این مسئله چندان پیچیده نیست که بارها و سال‌ها روی آن بحث شود و به نتیجه‌های عجیب و غریب هم منتهی می‌شود.

 زنان و بانوان انسان‌های کاملی هستند که خداوند آفریده و باید در حوزه‌های که توانمندی دارند بتوانند فرصت بروز و ظهور استعدادهایشان را داشته باشند. زن در این نگاه برابر مردی قرار می‌گیرد که او هم باید متناسب با توانمندی‌هایش، استعدادهایش را به کار گیرد و بتواند در عرصه کمال موفق باشد.

امروزه در شرایط فعلی کشور زنان در پیشبرد مقاصد سیاسی- اجتماعی جمهوری اسلامی و رشد و تکامل جامعه اسلامی نقش اساسی و ویژه دارند. نه تنها خودفعالانه در صحنه حضور داشته، بلکه به فعال کردن دیگر اقشار ملت، تشجیع کردن مردان و تشویق آنها و نیز تربیت صحیح جوانان برومند برای اداره مملکت و تحقق اهداف سیاسی- اجتماعی جامعه اسلامی مشغولند. در راه تحقق این اهداف باید به حفظ روحیه انقلابی و نیز فداکاری و روحیه سازندگی در خانواده اهتمام داشته باشند.

از سوی دیگر طبیعت و ماهیت نقش زنان در اجتماع از ویژگی و حساسیت خاص برخوردار است، به طوری که زنان متعهد اساس ملت مسلمان هستند. این ویژگی به چنین علت‌هایی بستگی دارد: حضور فعالانه آنها در صحنه های سیاسی- اجتماعی علاوه بر فعال بودن خودشان، زمینه سازی برای فعال کردن مردان به دلیل حساس بودن مرد نسبت به زن، تربیت فرزندان و جوانان برای پاسداری از ساختار سیاسی- اجتماعی جامعه اسلامی و ایثار آنها در این راه، حضور زن در عملکرد روحی، ذهنیت و عملکرد فکری جامعه به طور کلی آنچنان که این حضور به رشد یا انحطاط جامعه منجر خواهد شد. 

 نقش سازندگی اخلاقی و مشارکت سیاسی

کارشناسان معتقدند بسیاری از کارها و مسئولیت های زندگی و امور اجتماعی بهتر است برعهده زنان باشد و بسیاری از همین‌ها شایسته است برعهده مرد باشد. زن و مرد، هر کدام نیمه یک پیکره‌اند و تنها در سایه همکاری مشترک و تقسیم عادلانه و حکیمانه مسئولیت‌ها و ایفای نقش تکمیلی نسبت به یکدیگر است که این پیکره جان می‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین تیموریان کارشناس مسائل اجتماعی و فرهنگی توضیح می دهد: «یکی از مهمترین مسئولیت‌های زن این است که با تربیت صحیح فرزندان اساس جامعه را بسازد. این یک نقش فردی نیست، بلکه نقش محوری در ساختن جامعه محسوب می‌شود. در بحث و ظیفه مادری وقتی به الگوی کامل و شایسته اسلام زهرای مرضیه(س) رجوع می‌کنیم، می بینیم که ایشان فرزندانی تربیت کردند که نه تنها در دوران خودشان بلکه برای نسل های بعدی نیز چراغ راه هستند.

 در دوران دفاع مقدس مادران شهدا نیز چنین بودند. عزت امروز کشور نشأت گرفته از ایثارگری‌ها و پشتیبانی مادران و همسران شهداست. بنابراین نقش مادر بودن نقش فوق العاده حساسی است.

 وقتی یک نفر به طور صحیح و اسلامی تربیت شود، تأثیرش را بر کل جامعه می‌گذارد.»  وی در ادامه به نقش حضور پررنگ زنان در صحنه های سیاسی اشاره کرده و می‌گوید: «یکی دیگر از نقش های کلیدی بانوی نمونه اسلام حضرت فاطمه(س) دفاع از مقام ولایت بود. امام(ره) نیز همواره سهم ویژه ای برای مشارکت زنان در مبارزه با طاغوت قایل بودند.

 همه این‌ها نشان دهنده این است که زن با حفظ شئونات و آگاهانه ضرورت دارد مشارکت سیاسی داشته باشد. در این ایام که به روزهای انتخابات نزدیک می‌شویم شاهد پرشورترین صحنه های حضور زنان در عرصه مشارکت‌های سیاسی خواهیم بود.»

*کارشناس ارشد مطالعات زنان
همشهری جمعه

کد خبر 92930

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز