شنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۸ - ۰۶:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: ایرینا جئورجیوا بوکووا (Irina Bokova) سیاستمدار بلغار متولد ۱۲ ژوئیه سال ۱۹۵۲ است.

irina bokova
  • زندگینامه در وب‌سایت یونسکو:  Biography

ایرینا بوکووا دختر گئورگی بوکوو از سیاستمداران و روزنامه‌نگاران دوره حاکمیت حزب کمونیست بر بلغارستان است. گئورگی بوکوو پدر ایرینا مقام سردبیری روزنامه رابوتیچسکو دلو، روزنامه رسمی و ارگان حزب کمونیست بلغارستان بوده است.

ایرینا بوکووا در سال ۱۹۷۱ درسش را درمدرسه زبان انگلیسی به پایان رساند و در سال ۱۹۷۶ از موسسه دولتی روابط بی‌الملل مسکو فارغ التحصیل شد.

او سپس به عضویت حزب کمونیست بلغارستان و متعاقب آن به عضویت حزب سوسیالیست این کشور که جایگزین حزب کمونیست محسوب می‌شد، درآمد.

او برای دو دوره از حزب سوسیالیست بلغارستان نماینده پارلمان این کشور بوده و در دولت سوسیالیست نخست وزیر ژان ویدنوف وزیر و معاون وزیر امورخارجه بوده است. او همچنین سمت‌هایی نظیر سفارت جمهوری بلغارستان در فرانسه و مراکش را به عهده داشته است.

او طی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ نیز نماینده دائم بلغارستان در یونسکو و نماینده شخصی رئیس جمهوری این کشور در سازمان بین‌المللی کشورهای فرانسه زبان بوده است.

ایرینا بوکووا در ۲۲ سپتامبر ۲۰۰۹ به مقام مدیر کلی یونسکو انتخاب شد. مدیرکلی وی در پانزدهم نوامبر ۲۰۱۷ به پایان رسید و اودری آزولی جایگزین او شد.

کد خبر 92905

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز