شنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۸ - ۰۴:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: یونیسف و سازمان بهداشت جهانی اعلام کردند که هر سال در سراسر دنیا یک‌ونیم میلیون کودک بر اثر ابتلا به اسهال جان خود را از دست می‌‌دهند، اما شستن دست‌ها با صابون به تنهایی‌ می‌‌تواند این میزان مرگ و میر را به نصف تقلیل دهد.

یونیسف قصد دارد به همراه سازمان‌های دیگر، از جمله بانک جهانی‌ و مرکز تحقیقات بین‌المللی و با پشتیبانی‌ شرکت‌های بزرگ، با شعار "دست‌های تمیز زندگی‌ را نجات می‌‌دهند" و همچنین با برگزاری برنامه‌های آموزشی در۸۰ کشور در حال توسعه، آگاهی از بهداشت عمومی را افزایش دهد. تا کنون ۲۰۰ کودک به همراه معلمان و والدینشان تحت پوشش این برنامه‌ها قرار داده شده‌اند.

به گزارش دویچه‌وله، برای پیشگیری و درمان بیماری اسهال نیز آموزش‌هایی، از جمله دادن محلول‌های نمک و شکر برای جلوگیری از خشکی بدن، خوردن ویتامین A به همراه شیر مادر، لزوم دسترسی به آب تمیز و استفاده از صابون،‌ داده می‌‌شود.

‌دسترسی‌به آب تمیز

شستن دست‌ها آسان‌ترین و موثر‌ترین راه جلوگیری از بیماری‌های کودکان است، اما به عقیده یورگن هرائوس (Jürgen Heraeus)، رئیس یونیسف در آلمان، باید در کنار آموزش، وضعیت بهداشتی نیز به‌خصوص در زاغه‌ها و روستاهای دورافتاده در کشور‌های در حال توسعه بهبود پیدا کند، زیرا تا کنون نزدیک به یک میلیارد کودک تنها به دلیل نداشتن آب تمیز در دنیا جان باخته‌اند.

در همین راستا یونیسف فعالیت‌های خود را برای نصب سیستم لوله‌کشی مناسب به خصوص در مدارس صد کشور مختلف دنبال می‌کند. ‌با کمک این سازمان، در سال ۲۰۰۸ به تنهایی امکان دسترسی ۲۴ میلیون نفر به آب آشامیدنی تمیز فراهم شده و بدین ترتیب ۱۳ میلیون نفر از خطر مرگ نجات یافته‌اند.

مبتکران نام‌گذاری روز ۲۳مهر(۱۵ اکتبر) به عنوان روز جهانی" شستن دست‌ها"، که در سال ۲۰۰۸ انجام گرفت، امید دارند که هر ساله به تعداد افرادی که تحت پوشش این برنامه قرار می‌گیرند افزوده شود.

کد خبر 92902

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز