چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که به عنوان نماینده ایران در ششمین نشست آیسسکو شرکت کرده بر لزوم برنامه ریزی سازمان کنفرانس اسلامی برای مقابله با هجوم رسانه ای غرب تاکید کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مهدی مصطفوی عصر روز سه شنبه 21 مهرماه در سخنرانی خود در ششمین اجلاس سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی اسلامی (ایسسکو) و در جمع وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی در باکو ، این اجلاس فرهنگ را عرصه وسیعی دانست که اثرات مهمی بر سایر عرصه‌ها مانند اقتصاد و سیاست گذاشته و از آنها تأثیر نیز می‌پذیرد.

مشاور رئیس جمهور افزود:در جهان کنونی تحولات سریع و چشمگیری که در تمام زمینه‌ها از جمله در وسائل ارتباط جمعی، رقابتهای جهانی، تعامل تمدنها، فرهنگها و ادیان در حال وقوع است، اثرات مهم و قابل توجهی بر عرصه فرهنگ دارد.

مصطفوی گفت:بدیهی است این تأثیرات شرائط خاصی را در صحنه جهانی بخصوص بر عرصه فرهنگ فراهم خواهد آورد و این وظیفه ما مسئولین فرهنگ در کشورهای اسلامی و بخصوص سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی اسلامی ایسیسکو را بیش از پیش سنگین‌تر می‌کند.

وی با اشاره به این که امروز بیش از هر زمان دیگری فرهنگ و تمدن غنی و عمیق اسلامی مورد هجوم دشمنان اسلام و غرب قرارگرفته،تاکید کرد:کشورهای اسلامی و سازمان ایسیسکو باید از فرهنگ اسلام که مکتب صلح ، عدالت، همزیستی تعامل و تعالی انسان است، پاسداری نماید.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: در شرائط کنونی ما و شما و با همکاری سازمان ایسیسکو برنامه کاری هدفمندی را برای رصد اقدامهای هدفدار غرب که به قصد بی حرمتی نسبت  به اسلام و مسلمانان درمحافل و  رسانه‌های غربی در تمام اشکال صوتی، تصویری، کار یکاتوری، فیلم و سینما صورت می‌گیرد تدوین و راهکارهایی مناسب و بروز برای مقابله با آنها فراهم کنیم.

مشاور رئیس جمهور افزود:البته پدیده تحریف سیمای اسلام و مسلمانان در غرب ریشه‌های تاریخی و فکری عمیقی دارد که به جنگهای صلیبی در قرون وسطی و دوره‌ شرق شناسی بر می‌گردد رویداد ساختگی یازدهم سپتامبر 2001 یک بهانه بود برای توطئه غرب علیه اسلام و تشدید حرکت مذبوحانه غرب علیه اسلام و مسلمین و مسلمانانی که در کشورهای غربی زندگی می‌کنند.

مصطفوی گفت:اسلام دین و حدت و همبستگی است و همواره در جهت افزایش گفتگو و تقویت همزیستی و رفع اختلافها بر مبنای ارزشهای انسانی و جهانی و اصول عشق و برادری سعه صدر و احترام متقابل تلاش و حرکت می‌کند و همگان را به صلح و آزادی و عدالت دعوت می نماید و لذا می‌گوئیم تنوع فرهنگی و فرهنگ‌ها و گفتگوی ادیان،موهبتی از جانب خدا است. جمهوری اسلامی ایران با اعتقاد به همه این ارزشها خواستار همکاری با سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی اسلامی «ایسیسکو» در جهت توسعه همه جانبه، صلح و همزیستی، تعامل با کشورهای اسلامی است .

مشاور رئیس جمهور افزود: یکی از مسائل مهم جهان اسلام در شرایط کنونی را اشغال سرزمین های اسلامی و  قضیه فلسطین دانست و افزود: فلسطین و قدس عزیز قبله اول مسلمین و سرزمین وحی و انبیاء است که متأسفانه در این ایام شاهد جنایات اسرائیل غاصب و کشتار برادران و زنان و مردان و کودکان بی گناه فلسطینی و حملات تخریبی مسجد الاقصی هستیم و سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای اسلامی ساکت هستند و هر روز به ارزشهای اسلامی و مقدسات اسلامی توسط دشمن صهیونیست توهین و تجاوز می‌شود.لذا جمهوری اسلامی ایران برای کمک به برادران و خواهران بی گناه فلسطینی خواستار همکاری با همه سازمانهای بین‌المللی و کشورهای اسلامی بوده و معتقد است سازمان ایسیسکو باید در این زمینه از همه امکانات خود با تدوین برنامه‌های کامل و ارتباطات گسترده‌ای که دارد از حقوق برادران و خواهران فلسطینی که حقوق اسلام و مسلمین است، دفاع کند.

وی با اشاره به موضوع میراث فرهنگی و گردشگری در جهان اسلام که مورد هدف دشمن قرار گرفته ایجاد کارگروه متشکل از کارشناسان بخش دولتی و خصوصی،تأکید بر اهمیت گردشگری مذهبی،گسترش همکاری کشورهای عضو در زمینه گردشگری سلامت را از راهکارهای توسعه صنعت گردشگری اعلام کرد.

مصطفوی برای حفاظت از میراث فرهنگی  نیز راهکارهای زیر را پیشنهاد داد:

- آمادگی جهت آموزش کارشناسان حفاظت میراث فرهنگی کشور عراق و افغانستان

- آمادگی برای اعزام نیروهای فنی جهت مشارکت و همکاری در مرمّت میراث معماری در عراق

- موافقت با نظر مدیرکل مبنی بر دعوت از وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی و عربی بمنظور اتخاذ تصمیم مشترک برای جلوگیری از حفاری‌های خلاف رژیم صهیونیستی در قدس شریف

- اعطای بورسیه تحصیلی در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد در چارچوب و اجرای موافقت‌‌نامه‌های فرهنگی

- برگزاری نمایشگاه از آثار در خطر عراق و افغانستان با حمایت ایسیسکو

مشاور رئیس جمهور در پایان از سازمان ایسیسکو بخاطر توجه به موضوع حج تشکر کرد و گفت:حج یک موهبت الهی است که ما می‌توانیم با اتخاذ راهکارهای مناسب از این کنگره بزرگ اسلامی در جهت نشان دادن عظمت اسلام و معرفی ارزشهای اسلامی و رفع مشکلات مسلمانان استفاده نمائیم.

وی خواستار برگزاری یک نشست جامع با شرکت شخصیتها و صاحبنظران کشورهای اسلامی در ایام حج در مکه معظمه برای وحدت و همبستگی در جهان اسلام زیر نظر سازمان آیسیسکوشد.

کد خبر 92797

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز