مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: الینور اوستروم اولین زنی در جهان شد که جایره نوبل اقتصاد را 12 اکتبر (20 مهر) دریافت کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه اولیور ویلیامسون برنده دیگر آمریکایی، در این جایزه 1.42 میلیون دلاری با اوستروم، سهیم شد، سال‌ها بود که نامش به عنوان برنده احتمالی مطرح بود.

 اوستروم گفت برای من بردن جایزه نوبل غافلگیری بسیار بزرگی بود.

اوستروم که خودش را بیشتر یک دانشمند علوم سیاسی می‌داند،تا یک اقتصاددادن، استاد دانشگاه ایندیانا است که در آنجا به پژوهش در مورد نحوه مدیریت املاک عمومی یا تحت کنترل عمومی مانند منابع طبیعی پرداخته است.

به گفته هیات داوران کار او این برداشت را به چالش می‌کشد که زمین‌های عمومی به خوبی مدیریت نمی‌شوند و در نتیجه باید یا مقامات مرکزی آنها را تحت کنترل گیرند یا خصوصی شوند.

 این بیانیه می‌افزاید: "اگر ما می‌خواهیم از زوال محیط طبیعی‌مان جلوگیری کنیم و از تکرار‌ سقوط‌های متعدد سهام‌های منابع طبیعی آنچنانکه در گذشته تجربه شده است، جلوگیری کنیم.ما باید از موفقیت‌ها و شکست‌های رژیم زمین‌های عمومی بیاموزیم."

ویلیامسون، استاد دانشگاه کالیفرنیا در برکلی نیمه دوم جایزه را به خاطر "تجزیه و تحلیلش از حاکمیت اقتصادی، به خصوص حدود شرکت‌ها" به دست آورد.

او به وجود آمدن شرکت‌های بزرگ را مورد بررسی قرار می‌‌دهد و به این بحث می‌پردازد که سازمان‌های سلسله‌مراتبی بیانگر ساختارهای حاکمیتی جایگزینی هستند که از لحاظ رویکردهای‌شان به حل و فصل تعارض‌های منافع با یکدیگر متفاوت‌اند.

کد خبر 92767

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز