چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۵
۰ نفر

نگاهی به فعالیت‌های شهرداری در توسعه ورزش شهروندی

شهرداری در سال‌های اخیر، توجه خود را معطوف به ورزش‌هایی از جنس ورزش همگانی کرده و برنامه‌ریزی‌هایی را برای این ورزش انجام داده است. زیرا هدف شهرداری این است که به آن دسته از اقشار جامعه که دارای توان مالی کمتری هستند، امکان‌های مطلوب و خدمات مناسبی ارائه کند.

  ورزش محله‌ها

احیای ورزش محله‌ها و هدایت آن به سمت و سوی افتخارآفرینی، گامی بزرگ برای ترویج و توسعه سلامت شهروندی و ورزش همگانی است که شهرداری چند سالی است در این زمینه فعالیت‌های مختلفی را انجام داده است. امسال ورزش محله بانوان در 9 رشته بسکتبال، والیبال، شنا، اسکیت و ژیمناستیک و آمادگی جسمانی برگزار شد که برای آقایان باید 2 رشته کشتی و فوتبال را هم افزود. این مسابقه‌ها در 3 رده سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان برگزار شد. 

ورزش همگانی

یکی دیگر از فعالیت‌های شهرداری برای توسعه ورزش شهروندی، اجرای ورزش‌های همگانی مثل پیاده‌روی و کوهپیمایی است. بطوری که در مناسبت‌های مختلف با حضور مسئولان منطقه‌ای و خانواده‌ها راهپیمایی انجام می‌دهند و یا در روزهای جمعه کوهپیمایی می‌کنند. شهرداری حتی قصد دارد ورزش را به درون منازل ببرد تا در کمترین زمان خانواده‌ها بتوانند هم ورزش کنند و هم سلامت خود را حفظ کنند. بنابراین دامنه فعالیت‌های ورزش همگانی از مهد کودک تا افراد سالخورده و خانه سالمندان هم گسترده شده است. 

ایستگاه‌های تندرستی

ایستگاه‌های تندرستی هم 3 سالی است صبح‌های زود در تمام بوستان‌های منطقه راه افتاده است و مربیان با کمک دستگاه‌های ورزشی به شهروندان حرکات ورزشی را آموزش می‌دهند. این ورزش صبحگاهی امروز، یکی از پرطرفدارترین رشته‌های ورزش همگانی است که نیاز به مهارت تخصصی هم ندارد و از هر سنی می‌توان در آن شرکت کرد.یکی از ویژگی‌های این نوع ورزش، ایجاد سلامت پایدار برای جامعه شهری است و وقتی افراد صبح زود بعد از یک ورزش نیم ساعته به فعالیت‌های روزانه خود می‌پردازند نشاط بیشتر و روحیه بیشتری هم دارند.

پروژه‌های ورزشی

مرور دقیق برنامه‌ها و پروژه‌های ورزشی منطقه نشان می‌دهد که مسئولان امر، تلاش فراوانی برای توسعه فضاهای ورزشی و سلامت شهروندان دارند. هر چند که قرار بود تعدادی از آنها در 6 ماهه ابتدایی سال به بهره‌برداری برسد اما کمبود بودجه مانع از آن شد و مسئولان قول داده‌اند که تا پایان سال این مهم، محقق شود.

«سجاد اسماعیل‌زاده» معاون فنی و عمرانی شهرداری دراین‌باره می‌گوید: «ما به گونه‌ای عمل کرده‌ایم که اهالی برای استفاده از امکانات ورزشی مجبور به طی کردن مسافت‌های طولانی نباشند و طراحی آنها به گونه‌ای است که یک خانواده با هم و در یک زمان بتواند از آن استفاده کند که هم از بار ترافیکی و آ‌لودگی می‌کاهد و امکان تفریح برای تمام اعضای خانواده را فراهم می‌کند.

مجموعه ورزشی شهدای آزادی

این مجموعه در خیابان میمنت در مساحتی بطول 4 هزار مترمربع در حال ساخت است و در کنار آن یک پارکینگ 4 طبقه هم قرار دارد. استخر دوقلو و سالن‌های ورزشی از امکانات این مجموعه خواهد بود.

مجتمع ورزشی قزوین

مجتمع ورزشی قزوین با داشتن 2 استخر دوقلو در 4 هزار و 100 متر زیربنا در 4 طبقه احداث خواهد شد. این مجموعه ورزشی با سالن‌های ورزشی رزمی و استخر دوقلو در خیابان قزوین قرار دارد.

مجتمع فرهنگی، ورزشی شهید نواب

مساحت این مجتمع، 4 هزار و 250 مترمربع است و هر طبقه به یک ورزش خاص اختصاص دارد. در مقابل این ساختمان، هم استخری ساخته می‌شود تا اهالی بریانک هم یک مجموعه ورزشی کامل در اختیار داشته باشند.

مجتمع ورزشی محله کارون

سالن‌های ورزشی مجتمع ورزشی محله کارون که در 5 طبقه و با مساحت 950 مترمربع احداث می‌شود بیشتر به ورزش‌های رزمی و توپی اختصاص خواهد داشت. مجتمع فرهنگی، ورزشی ایثار زمینی به مساحت 400 مترمربع و در 7 طبقه برای ساکنان خیابان دستغیب در نظر گرفته شده است که دارای استخر، سونا، جکوزی، سالن‌های ورزشی و فضاهای فرهنگی خواهد بود. سالن ورزشی بوستان اعتماد این سالن در بوستان اعتماد و در مساحت 208 مترمربع قرار دارد. با افتتاح این سالن، ساکنان کوچه‌های تنگ خیابان شهید دعوتی فضایی برای شادی و نشاط خواهند داشت.  

همشهری محله - 10

کد خبر 92759

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز