دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۸ - ۲۰:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهور در مراسم گرامیداشت روز حافظ در حافظیه شیراز گفت:

احکام ویژه و جداگانه ای در برنامه پنجم توسعه که در دولت به تصویب رسیده است برای توسعه فرهنگی شیراز صادر شده است.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، محمود احمدی نژاد در این مراسم که در حافظیه شیراز برگزار شد با اشاره به دیدار صبح امروز خود با مقام معظم رهبری گفت: در پایان این دیدار به ایشان گفتم با حافظ و مردم استان فارس کاری ندارید؟ ایشان فرمودند: سلام ویژه من را به حافظ و مردم خونگرم این استان ابلاغ کنید.

رئیس جمهور در ادامه افزود: از سال اینده و هر ساله ردیف‌های خاص و احکام ویژه‌ای برای پیگیری توسعه شیراز و همچنین حرم احمد ابن موسی (شاهچراغ) صادر خواهد شد تا این دولت دین خود را به شیراز و اهل بیت ادا کند.

احمدی نژاد با اشاره به سفرهای استانی هیات دولت گفت: طبق برنامه پیش بینی شده دولت تا قبل از پایان امسال به شیراز سفر می‌کند تا خدمت رسانی به مردم را در دستور کار قرار دهد.

وی با اشاره به برگزاری مراسم گرامیداشت بزرگان و شعرای این مرز و بوم و طرح این سوال که چرا باید یاد بزرگان ادب و فرهنگ را گرامی بداریم گفت: علت اصلی این گونه مراسم به موضوع فرهنگ و اینکه فرهنگ رمز حیات معنوی ملت است برمی گردد.

رئیس جمهور فرهنگ را حامل حیات معنوی یک ملت برشمرد و با تاکید بر اینکه انسان بدون فرهنگ نمی تواند زنده بماند گفت: در فرهنگ، هنر جایگاه والایی دارد و فرهنگ اگر نتواند خود را در قالب هنر بنمایاند ماندگار نخواهد بود.

احمدی نژاد همچنین با اشاره به زبان فرهنگ گفت:‌ پایداری یک زبان در فرهنگ به ظهور و بروز شعر و ادیبان است و شعرا و ادیبان مقوم زبان، فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی هستند.
رئیس جمهور گفت:‌ اگر در دورانی از زندگی ملت‌ها شعرای بزرگ و ادیبان نامور ظهور نکنند زبان آن ملت خاموش می‌شود و زبان های دیگر جایگزین آن خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه تجربه این واقعه تلخ در بین ملت‌های مختلف قابل جستجو است گفت: حافظ در قله زبان فارسی ایستاده و اصولا لسان الغیب واضع و مقوم زبان فارسی است وشعر و ادب او خلاصه فرهنگ ناب ایران است.

رئیس جمهور افزود: امروز برای صیانت از فرهنگ نیازمند حفظ زبان و ادب فارسی هستیم و گرامیداشت حافظ در واقع گرامیداشت زبان، فرهنگ، شعر و تمدن ایران زمین است.

احمدی نژاد همچنین با اشاره به شرایط فرهنگی امروز جهان گفت: هم اکنون سیطره مادی در جهان به پایان رسیده است و اندیشه فرهنگ مادی که به مدت 300 سال در شئونات مختلف بشر حاکم شده بود امروز به پایان رسیده است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در عمل و نظر، اندیشه مادی در پایان راه است گفت: هم اکنون سوخت تمدن مادی تمام شده و جهان در آستانه تغییرات و تحولات بزرگ است.

وی با اشاره به اینکه بشریت امروز تشنه فرهنگ معنوی است گفت: بشر به ستوه آمده از تهدید و رواج دشمنی و کینه ورزی امروز به دنبال نجات است و آن را در فرهنگ متعالی جستجو می کند.

احمدی نژاد اندیشه متعالی حافظ را که برگرفته از آسمان و هدایت الهی و ارتباط تنگاتنگ با انسان کامل است پاسخ صحیح به نیاز امروز بشر دانست.

رئیس جمهور گفت: امروز ماموریت اصلی ایران زمین معرفی فرهنگ متعالی به بشر است و برای این معرفی نیازمند شناخت میراث فرهنگی خود و اتکا به آن و نگاه به افق دور هستیم.
احمدی نژاد اندیشه حافظ را الهی دانست و گفت:‌ ما امروز صیانت از فرهنگ حافظ و معرفی فرهنگ خود را به جهان باید با اتکا به شناسایی و معرفی حافظ به جهان پیگیری کنیم.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به درس آموزی از مکتب حافظ و طرح این سوال که نزدیک به 700 سال از درگذشت لسان الغیب می گذرد اما امروز حافظ درخشان تر و شناخته تر شده است و آوازه وی جهانگیرتر است گفت: علت را باید در نوع نگاه حافظ و انسان و جهان و رابطه حافظ با علت هستی و انسان کامل جستجو کرد.

احمدی نژاد گفت: هر چه زمان بگذرد و بشر در مسیر تکامل، قله های پیشرفت را فتح کند قدر حافظ را بیشتر می دانیم.

وی حافظ را هدیه الهی به بشریت دانست و گفت: امروز حرمت دیوان حافظ در کنار قرآن است و حافظ دنیا را برای انسان مانند قفس می دانست.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد:‌ حافظ همواره می گفت حیف است که انسان در این قفس محبوس شود.

قبل از سخنرانی رئیس جمهور رضازاده استاندار فارس، آیت الله ایمانی نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز و همچنین دکتر دستغیب نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی به ابراز دیدگاه های خود درباره حافظ و مسائل شیراز پرداختند.

همچنین کتاب دیوان حافظ به زبان بوسنیایی نیز با حضور رئیس جمهور، مقامات استان و همچنین سفیر کرواسی در تهران رونمایی شد. 

کد خبر 92738

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز