چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۸ - ۰۸:۴۰
۰ نفر

کیکاووس زیاری: مسعود بخشی فیلم‌ساز جوان در رشته سینمای مستند فعالیت دارد.

او تا به حال تعداد زیادی مستند کوتاه ساخته و «تهران انار ندارد» کار بلند اوست که مدتی قبل روی پرده سینماهای تهران بود. به گفته خودش بخشی از این مستند اختصاص به مسائل محیط‌ زیستی و چیزهایی مثل زباله دارد. او در گفت‌وگو با دوچرخه در باره حفظ محیط ‌زیست و رعایت بهداشت عمومی صحبت می‌کند. بخشی  از این که چگونه با زباله‌ها سروکله می‌زند هم حرف می‌زند.

  • آیا مسائل مربوط به حفظ محیط‌زیست و جمع‌آوری زباله را رعایت می‌کنید؟

در زندگی روزمره سعی می‌کنم این موضوع را رعایت کنم. همه چیز از خانه شروع می‌شود. جمع‌آوری زباله یکی از وظایف اصلی تک‌تک آدم‌های خانه است. همه ما یک اصل اساسی را رعایت می‌کنیم و آن هم این است که  زباله‌ها باید سریعاً در سطل زباله قرار گیرد. نکته و اصل بعدی این است که این زباله‌ها نباید جمع شود. هربار یکی از اعضای خانواده زباله‌ها را در داخل سطل زباله‌ می‌اندازد. احساس همه ما در خانه این است که زباله نباید جمع شود و باید آن را خیلی سریع در محل اصلی‌اش قرار داد.

  • زباله‌ها را یک جا داخل سطل  زباله می‌ریزید؟

خیر، آنها را تفکیک می‌کنیم. مادرم در این باره مقررات سفت و سختی را در خانه وضع کرده است. همه ما این مقررات را رعایت می‌کنیم. زباله‌های بازیافتی را از زباله‌های دیگر جدا می‌کنیم، تا بتوان از آنها درست استفاده کرد.

عکس: کیان امانی

  • تفکیک‌ زباله‌ها برایتان کار سختی نیست؟

دیگر یک عادت شده و سخت نیست. وقتی شما به چیزی عادت کنید، آن عادت برایتان به صورت یک نظم درمی‌آید. البته هر نظم جدیدی در اوایل کار کمی سخت است. ولی وقتی به آن نظم جدید عادت کردیم، همه چیز تبدیل به یک کار عادی می‌شود. فایده‌هایش را هم خودمان می‌بینیم.

  • از این کار راضی هستید؟

بله، چرا که نه. به‌طور مستقیم به نفع من و خانواده‌ام است و سودش را خودم می‌برم.
این مسئله خودش را در بهداشت شخصی نشان می‌دهد. وقتی شما ظاهر آراسته‌ای دارید و منزلتان مرتب است، هم خودتان لذت می‌برید و هم کسانی که به دیدارتان می‌آیند. در عین حال، یک نکته را هم  فراموش نکنید. با رعایت این اصول و موازین شما به حفظ بهداشت عمومی هم کمک زیادی می‌کنید.

  • حفظ محیط‌زیست و رعایت مسائل مربوط به آن، در سطح جامعه هم برایتان به اندازه خانه اهمیت دارد؟

حتماً. رابطه مستقیمی بین خانه و محیط بیرون وجود دارد. شما نمی‌توانید در منزل به این نکات اهمیت بدهید و در بیرون از خانه آنها را فراموش کنید. اصلاً نمی‌شود چنین کاری را انجام داد. وقتی رعایت یک سری اصول برای شما به صورت یک کار منظم در می‌آید، آنها را در همه جا رعایت خواهید کرد. مادرم بارها در کوچه و خیابان با آدم‌هایی که زباله می‌ریزند بحث و گفت‌وگو کرده و لزوم رعایت اصول بهداشتی را به آنها تذکر داده است. من هم وقتی می‌بینم کسی دارد چنین کارهایی را انجام می‌دهد، سعی می‌کنم با زبانی خوش و ساده ضرورت رعایت آن اصول را به او یادآوری کنم. حفظ این اصول یک فرهنگ است، ولی یادمان باشد که همه چیز را باید از خودمان شروع کنیم و سعی کنیم یک شهروند خوب برای جامعه‌‌مان باشیم، اگر همه ما این مسائل را رعایت کنیم، خیلی چیزها رو به راه خواهد شد.

  • سینما هم می‌تواند در این مورد کمکی کند؟

صددرصد. فیلم‌ها بخش مهمی از فرهنگ را تشکیل می‌دهند و تأثیر خیلی زیادی در این‌باره دارند. تأثیر فیلم‌ها خیلی بیشتر از کتاب و مقاله و روزنامه است، زیرا همه چیز را به صورت تصویری به نمایش می‌گذارند. اما نکته مهم این است که خود فیلم‌سازی که پشت دوربین قرار می‌گیرد، نسبت به این مسئله حساسیت داشته باشد و با این فرهنگ همراه باشد. در عین حال، باورم این است که بحث در باره چنین مسائلی در یک فیلم سینمایی باید غیرمستقیم باشد.

خودم هم دوست دارم این موضوع را در فیلم‌هایی که می‌سازم بگنجانم. اتفاقاً در «تهران انار ندارد» این موضوع هم مطرح شده است، اما به شکلی غیرمستقیم.

کد خبر 92701

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز