محمدرضا منصوریان: پیکارهای کشتی آزاد قهرمانی کشور با شرکت 232 کشتی‌گیر در قالب 32 تیم در همدان برگزار شد.

 حداقل در 20 سال گذشته نوع برگزاری رقابت‌های کشتی قهرمانی کشور هم در آزاد و هم در فرنگی به شکلی بوده است که در اندازه‌های واقعی کشتی کشور نیست و  این مسابقات به نحوی برگزار می‌شود که بهترین‌های کشتی ایران از انگیزه‌های لازم برای شرکت در آن برخوردار نیستند و همین مسئله مشکلاتی را به وجود آورده است.

البته نباید فراموش کرد که فدراسیون کشتی مانند سایر فدراسیون‌های فعال در کشور به تناسب اجرای تقویم و برنامه‌های داخلی‌اش از امتیازاتی برخوردار است که انجام مسابقات کشوری در رده‌های مختلف سنی از جمله آنهاست. در این میان دلایل کافی برای برگزاری چنین مسابقاتی وجود دارد، اما کمتر دیده شده است که نتیجه آن تاثیر مثبتی در روند رشد کشتی کشور و تیم‌های ملی داشته باشد.

بهترین پیشنهاد برای آنکه پیکارهای کشتی قهرمانی کشوری از اعتبار لازم برخوردار شود، تعیین سقف سنی و ایجاد فضای مناسب برای حضور جوانان است. در نتیجه جوانان مستعد و شایسته به راحتی جذب این رشته ورزشی می‌شوند. به گفته غلامرضا محمدی سرمربی تیم ملی کشتی آزاد رقابت‌های کشتی قهرمانی کشور باید میدانی برای شناسایی استعدادهای نهفته کشتی باشد.

دلایل شکست میزبان

شکست کشتی همدان آن هم در شرایطی که میزبانی بر عهده آنها بود یکی از نکات تامل‌برانگیز در مسابقات قهرمانی کشور بود. همدانی‌ها که در آخرین دوره مسابقات جهانی در دانمارک نمایندگانی همچون صادق گودرزی، جمال میرزایی و سعید ابراهیمی را در تیم ملی داشتند در خانه متحمل شکست سنگینی شدند و روی سکوی تیمی قرار نگرفتند.

سعید گودرزی، مربی کشتی این استان که فرزندش صادق گودرزی در مسابقات جهانی دانمارک صاحب مدال برنز وزن  74 کیلوگرم شده است در این زمینه می‌گوید: «همدان، لیاقت قهرمان شدن در رقابت‌های قهرمانی کشور را داشت، اما نبود یک سرمربی از دلایل شکست و پنجم شدن این تیم بود.» او می‌افزاید: «کشتی‌گیری مانند میثم مصطفی‌جوکار به عنوان یک قهرمان ملی در حاشیه است یا کشتی‌گیرانی مانند رضایی و سلطانی نمی‌توانند قابلیت‌های خود را نشان دهند که این مسئله نیز یکی دیگر از دلایل شکست همدانی‌ها بود.»

گودرزی که یکی از اعضای کمیته فنی فدراسیون کشتی در این مسابقات بود، افزود: «در اوزان 60 و 96کیلوگرم فرد شاخصی در همدان دیده نشد ولی در وزن 55 کیلوگرم مهران رضازاده از مازندران، در وزن 66 کیلوگرم سیاوش گودرزی از اصفهان، در وزن 74 کیلوگرم قاسمی از تهران و امیرحسن تبار از مازندران، در وزن 84 کیلوگرم احسان امینی از کرمانشاه و حسن رحیمی از تهران از نفرات شاخص این دوره بودند. در وزن 120 کیلوگرم محمدرضا آذرشکیب دارنده دو مدال نقره جوانان جهان به رغم کسب عنوان نخست خوب ظاهر نشد، ولی در همین وزن داود احمدی از توابع تهران کشتی‌گیری است که می‌تواند آینده درخشانی داشته باشد.»

توکلیان: قهرمانی ما حاصل برنامه‌ریزی بود

امیر توکلیان، نایب‌قهرمان سابق جهان یکی از افراد تاثیرگذار در کشتی استان خراسان رضوی است. او در ارتباط با قهرمانی این تیم در مسابقات همدان می‌گوید: «قهرمانی خراسان رضوی پس از 2 سال در رقابت‌های کشتی آزاد کشور به دلیل برنامه‌ریزی و هماهنگی میان تمامی دست‌اندرکاران تیم بود. این قهرمانی، حاصل یک سال برنامه‌ریزی بود. ما حتی در ماه مبارک رمضان هم صبح و بعدازظهر تمرین داشتیم.»

او با مطلوب توصیف کردن وضعیت کلی این رقابت‌ها گفت: «رقابت‌های قهرمانی کشور در همدان، نشان داد که کشتی ایران پشتوانه‌های فراوانی دارد و از طرفی این رقابت‌ها ارزشیابی بسیار خوبی برای هیات‌های کشتی سراسر کشور بود.» وی بار دیگر تاکید کرد: «کشتی ایران برای رسیدن به رتبه‌های عالی در دنیا نیاز به بودجه خاص و نگاه ویژه مسئولان ورزش کشور دارد.»

خرم‌آباد، میزبان فرنگی‌کاران

با مشخص‌شدن قهرمانان کشتی آزاد کشور روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی کشور در خرم‌آباد برگزار می‌شود. از سوی فدراسیون کشتی محمد بنا، رحیم علی‌آبادی، خسرو نظافت‌دوست و حسام‌الدین جعفری به عنوان ناظران کمیته فنی این مسابقات معرفی شده‌اند و به نظر می‌رسد به غیر از ملی‌پوشان شرکت‌کننده در مسابقات جهانی دانمارک، بقیه فرنگی‌کاران کشور ملزم به شرکت در آن هستند. محمد بنا، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی هم گفته این رقابت‌ها مانند دیدارهای انتخابی تیم ملی در مرحله اول است و کشتی‌گیرانی که حضور ندارند هیچ شانسی برای پوشیدن پیراهن تیم ملی نخواهند داشت.

گفته می‌شود حسام‌الدین جعفری در کمیته فنی نماینده کمیته مربیان نیز خواهد بود. ظاهرا با پیشنهاد کمیته مربیان و موافقت فدراسیون کشتی نمایندگان کمیته مربیان از این پس در تمامی رقابت‌های برگزار شده در کشور حضور داشته و با برگزاری کلینیک مربیان و پرکردن فرم‌های ارزشیابی عملکرد مربیان کشتی حاضر در رقابت‌ها بررسی خواهد شد و در پایان گزارش خود را به کمیته مربیان ارائه می‌دهند.

کد خبر 92630

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز