پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۵ - ۱۳:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: چهار خبر از چهار گوشه دنیای علم و بهداشت برایتان برگزیده‌ایم، به خواندنش می‌ارزد:

جذابیت مرگبار

صرف دیدن فرد دیگری که دارد مواد روان‌گردان مصرف می‌کند در مغز معتاد دیگر باعث  "فوران" شیمیایی تحریک‌کننده می‌شود و برای همین است که  ترک‌ کردن سخت است. در پژوهشی که توسط نورا وولکوف رئیس "موسسه ملی سوء مصرف مواد اعتیادآور" آمریکا انجام شد گروهی از معتادان هنگام تماشای صحنه ای شبیه سازی شده از مصرف مواد اعتیادآور  مورد اسکن مغزی قرار گرفتند.مغز معتادان در پاسخ به تماشای ویدئو یک ماده واسطه عصبی به نام دوپامین از خود نشان داد که ماده شیمایی "پاداش" در مناطقی از مغز است که عادت در آن شکل می‌گیرد.

دیابت و بارداری

پژوهشگران بریتانیایی می گویند علیرغم بهبودایی که در درمان دیابت رخ داده است خطر مرگ و نقائص عمده جنینی هنوز در نوزادانی که از مادران دیابتی به دنیا می ایند بالاست.بررسی 2395 زن باردار مبتلا به دیابت نوع یک یا دو در انگلیس نشان می‌دهد که خطر مرگ در این نوزادان چهار برابر بیشتر از جمعیت عادی و خطر نقائص عمده جنینی در آنها  بیش از دو برابر جمعیت عادی است.

بسکتبال، پرآسیب‌ترین ورزش

 پژوهشگران دانشگاه لویولا در آمریکا می‌گویند که صدمات ناشی از بازی بسکتبال شایع‌ترین آسیب‌های ورزشی درمان ‌شده در اورژانس‌های آمریکا در سال 2005 بوده است. آمار جمع‌آوری شده نشان می‌دهد که بسکتبال با 512000 مورد آسیب در راس جدول است و پس از آن دوچرخه‌سواری با 485000 مورد آسیب در رده دوم قرار می‌گیرد.  آسیب‌های ناشی از فوتبال آن با 174000 مورد در مقام چهارم قرار می‌گیرد.دو و میدانی با تنها 17000 مورد جراحت بی‌خطرترین ورزش در سال گذشته در آمریکا بود. شایع‌ترین صدمه گزارش شده آسیب رباط صلیبی قدامی زانو بود.

زودتر به بیمارستان رفتن یعنی سزارین بیشتر

 یک بررسی در آمریکا نشان می‌دهد که زودتر رفتن مادران به بیمارستان برای زایمان احتمال سزارین شدن آنها را می‌افزاید. پژوهشگران امریکایی پس از بازبینی 41000 مورد  زایمان در کالیفرنیا به این نتیجه رسیدند که  زنان با بارداری طبیعی اگر بیش از حد زود در مراحل بسیار ابتدایی درد زایمان به بیمارستان بروند با احتمال بیشتری سزارین می‌شوند.اغلب به زنانی که درد زایمانشان بیش از حد طول میکشد توصیه می‌شود که سزارین کنند. به نظر می‌رسد گذراندن وقت در بیمارستان توجه دکترها را به طول درد زایمان مادران جلب می‌کند و  احتمال سزارین شدن آنان را بالا می‌برد.

abcNEWS, June 2006

کد خبر 926

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز