گروه ادب و هنر: جشنواره یک‌هفته با کانون 19 مهر در حالی به کار خود پایان می‌دهد که در بسیاری از استان‌ها براساس اعلام مسئولان کانون‌ها، به‌دلیل استقبال خانواده‌ها و مدارس، این جشنواره تا پایان هفته جاری تمدید می‌شود.

این جشنواره که همه‌ساله در بهار، به‌مدت یک‌هفته فعالیت‌های 40گانه کانون را در سراسر ایران در قالب نمایشگاه و کارگاه‌های مختلف بازتاب می‌داد، امسال همزمان با جشن‌های روز جهانی کودک در تهران و مراکز استانی از 13 مهرماه کار خود را آغاز کرد تا به گفته مدیرعامل کانون، پیوندی باشد بین روز جهانی کودک و جشنواره کانون، و فرصتی برای برپایی یک‌هفته جشن و شادمانی برای خانواده‌ها و فرزندانشان.

جشنواره امسال با تکیه بر معرفی بازی‌های محلی و سنتی اقوام ایرانی برنامه‌ریزی شده بود، در عین‌حال نزدیک به 800 مرکز ثابت و  سیار شهری و روستایی، پستی و سیار مرزی فعالیت‌های 40گانه کانون را در قالب برپایی 30غرفه کارگاهی به نمایش گذاشتند.

بخش‌های مختلف برای کودکان

در بخش هنری، کارگاه‌های انیمیشن‌ و فیلمسازی، نمایش و نمایش عروسکی، موسیقی، نقاشی، سفال و خوشنویسی، در بخش ادبی کارگاه‌های شعر و داستان و نقد ادبی و معرفی کتاب، در بخش فرهنگی کارگاه‌های بحث آزاد، قصه‌گویی، روزنامه‌نگاری و نشریه‌سازی و... از جمله مهم‌ترین کارگاه‌هایی بودند که در طول یک‌هفته در 2نوبت صبح و عصر پذیرای بیش از 30‌هزار کودک و نوجوان تهرانی و خانواده‌هایشان بودند.

در این کارگاه‌ها، مربیان هنری و ادبی کانون علاوه بر معرفی فعالیت‌ها و قابلیت‌های کانون به خانواده‌ها، به کودکان و دانش‌آموزان آموزش‌های ابتدایی هر فعالیت را ارائه می‌دادند.
پخش روزانه فیلم‌های سینمایی ساخته‌شده در کانون از جمله فیلم‌های «دونده»، «باشو، غریبه کوچک»، «کلانتری غیرانتفاعی» و «کلید» در کنار اجرای نمایش‌ها و نمایش‌های عروسکی همچون «دردسر اسباب‌بازی‌‌ها» از دیگر برنامه‌های این 7روز بود.سالن‌های بازی و سرگرمی، رایانه و فروش محصولات فرهنگی و سرگرمی از بخش‌های دیگر این نمایشگاه بود.

روزی برای کودکان

امسال اما در روز جهانی کودک نیز کانون به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین متولیان امور کودکان، برنامه‌های مختلفی را تدارک دیده بود. از ابتدای این روز، بیش از 3هزار کودک تهرانی و نمایندگانی از اقوام مختلف ایرانی از استان‌ها، با حضور در حیاط مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون، جشن بزرگ این روز را در میان مدیران و معاونان کانون برگزار کردند.

بچه‌های حاضر در جشن، در کنار اجرای سرودهای محلی و نمایش، بیانیه‌ای را روی پارچه‌ای بزرگ نوشته و به امضای دیگر دوستان خود رساندند. در این بیانیه تاکید شده است که دوستی، امنیت و عدالت، حق تمام کودکان جهان است و دولت‌ها و خانواده‌ها، باید به این حقوق احترام بگذارند.

در این روز، کانون به بیش از 4هزار بازدیدکننده خود بسته‌های فرهنگی و سرگرمی اهدا کرد. محسن چینی‌فروشان، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز بعدازظهر این روز، به همراه هیأتی از مدیران و معاونان و مشاوران این سازمان، به مرکز طبی کودکان ایران رفت و با اهدای شاخه‌های گل، بسته‌های اسباب‌بازی، سرگرمی و کتاب، از کودکان بیمار که در بخش‌های مختلف این بیمارستان بستری بودند، عیادت کرد. اما نکته مهم این بود که در این دیدار، کانون داوطلب شد تا کتابخانه‌ای برای این بیمارستان کودکان تجهیز کند.

بازار داغ سخنرانی

در حاشیه این جشنواره، نزدیک به 40 نشست سخنرانی، دیدار با مخاطبان و سؤال و جواب برگزار شد که موضوعاتی چون حقوق فرهنگی کودکان، کپی‌رایت در ترجمه و انتشار ادبیات کودک در ایران، اسباب‌بازی‌های سازنده و کتابخانه‌ها، نقش کانون در سینما و ادبیات و تئاتر کودک ایران و نشست‌های دیدار با نویسندگان ایرانی و میهمانان خارجی از آن جمله بودند.در دیگر استان‌ها نیز علاوه بر جشن‌ها و نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری در طول این 7روز، مراکز جدید ثابت و سیار روستایی و شهری نیز افتتاح شدند.

در پایان راه

جشنواره یک‌هفته با کانون که از 13 مهرماه کار خود را آغاز کرده، هر روز از ساعت 9 صبح تا 6 عصر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون در خیابان حجاب تهران پذیرای خانواده‌ها و دانش‌آموزان مدارس بود و امروز همزمان با غروب آفتاب، به کار خود پایان خواهد داد؛ هرچند بخش‌هایی از این نمایشگاه در تهران و بسیاری از استان‌ها احتمالا تمدید خواهد شد.

رونمایی دارا و سارای جدید‌

عروسک‌های سارا و دارا که قرار بود نمادی از عروسک‌های ملی و ایرانی باشد با تغییر و تحولاتی در نمایشگاه با حضور محسن چینی فروشان رونمایی شد. ایده ساخت عروسک‌های ملی دارا و سارا از سال ۱۳۷۵ توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مطرح شد.

اما 5سال طول کشید تا این دو خواهر و برادر ایرانی، با لباس‌های محلی اقوام مختلف ایرانی، با هدف آشناسازی و انس کودکان ایرانی با فرهنگ کهن ایرانی، اسلامی، در سال ۱۳۸۰ متولد شوند.

گرچه ساخت این عروسک‌ها به چین واگذار شد تا کیفیت نامرغوب عروسک‌های ایرانی از محبوبیت آن کم نکند اما عروسک‌ها هرگز به محبوبیت لازم نرسیدند؛ به‌طوری که مسئولان به فکر ساخت مجدد ‌آن افتادند. در این جشنواره از نسل جدید عروسک‌های سارا و دارا نیز که نسبت به نسل قبلی، سبک‌تر و زیباتر هستند، رونمایی شد.

کد خبر 92512

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز