بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها از 19مهر در صحن علنی مجلس آغاز می‌شود

دولت دی‌ماه سال گذشته لایحه یک فوریتی هدفمند کردن یارانه‌ها را تقدیم مجلس کرد و با وجود شتاب دولت برای اجرای آن از ابتدای سال‌جاری، بررسی این لایحه در مجلس به‌علت ارزیابی مفصل آن از سوی نمایندگان، کارشناسان و فعالان اقتصادی تاکنون به طول کشیده و قرار است از امروز در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

این لایحه یک ماه پیش در دستور کار صحن علنی مجلس بود که به‌علت تداخل با برنامه رای اعتماد وزرا به‌مدت یک ماه مسکوت ماند.

با تصویب نهایی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها قیمت بنزین، گازوئیل، نفت کوره، نفت سفید، گازمایع و سایر مشتقات نفت، آب و برق به‌تدریج و حداکثر تا پایان برنامه 5 ساله پنجم (پایان سال 1393) آزاد خواهد شد.

طبق این لایحه، قرار است دولت طی 5سال برنامه پنجم، در اردیبهشت هر سال قیمت‌های جدید اقلام فوق را اعمال کند. دولت همچنین مجاز شده که 50درصد درآمد حاصله از افزایش قیمت‌های فوق را صرف پرداخت نقدی به 5دهک جامعه کند.

30درصد نیز برای بهینه‌سازی مصرف انرژی بخش تولید، جبران بخشی از زیان شرکت‌ها و نهادهای عمومی، گسترش حمل‌ونقل عمومی، حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی و صنعتی، حمایت از تولید نان صنعتی، حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی و توسعه خدمات الکترونیکی صرف خواهد شد. 20درصد باقیمانده نیز سهم دولت از این درآمد خواهد بود.

جلسه غیرعلنی

رئیس کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی مجلس از برپایی جلسه غیر‌علنی در جلسه امروز صبح مجلس، برای ارائه توضیحاتی درخصوص ‌لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به نمایندگان خبر داد.

غلامرضا مصباحی‌مقدم، با بیان اینکه در یک جلسه غیرعلنی، پیش از بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در صحن علنی مجلس توضیحاتی درخصوص این لایحه به نمایندگان داده خواهد شد، گفت: ‌مزایا و نکاتی در لایحه وجود دارد که در این جلسه به اطلاع نمایندگان خواهد رسید و درصورتی‌که نمایندگان سؤالاتی در این زمینه داشته باشند برای آنها توضیح خواهیم داد.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی خاطر‌نشان کرد: این توضیحات به‌دلیل آنکه فرصت نشد تا آخرین پیشنهادهای اصلاحی دولت در مصوبه کمیسیون ویژه مجلس در جلسه‌ای از سوی این کمیسیون مرتفع شود، تشکیل خواهد شد.

به همین دلیل پیشنهادهای دولت را در قالب پیشنهادهایی از سوی نمایندگان عضو کمیسیون ویژه به صحن علنی مجلس ارائه می‌دهیم و امیدواریم که به تصویب نمایندگان برسد.

رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی همچنین گفت: طی 9 ماه کار درخصوص لایحه، تغییرات اساسی در آن صورت گرفت که این تغییرات همواره با همراهی نمایندگان دولت بوده است.

کد خبر 92505

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز