شنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۵
۰ نفر

روشنک محمدی: اصلا کار سختی نیست. فقط یک نقشه حساب شده و حواسی کاملا جمع می‌خواهد. بقیه‌اش را باید بسپاریم دست سادگی مردم.

 فقط یک چیز را نفهمیدم، آدم‌هایی که به این سختی پول در می‌‌آورند چطوری تمام سرمایه زندگیشان را به راحتی دست امثال من می‌سپارند تا آن را بالا بکشیم.

اکثر کلاهبرداران بعد از ابراز ندامت از کارهای خود و ابراز تاسف از سوءاستفاده‌هایی که کرده‌اند و سرمایه زندگی مردم را گرفته و زندگی‌های بسیاری را از بین برده‌اند، این جملات را به زبان می‌آورند. جمله مشترک همه آنها این است:  مردم به راحتی گفته‌های من را باور کردند.

خرید و فروش وام‌های کلان

نقشه من حرف نداشت. بعضی از آدم‌ها حاضرند در قبال دریافت وام سنگین پول خوبی بدهند. دفتر شیکی را اجاره کردم و مشغول شدم. این روزها عقل آدم‌ها به چشمشان است. مشتری‌های خوب و دست به نقدی هم داشتم. قرار بود 100 میلیون وام بگیرد 30 میلیون سود وام بدهد و 10 میلیون هم به من به‌عنوان واسطه پرداخت کند. او را به جرم شروع کلاهبرداری دستگیر کردند.

 سرهنگ اسفندیار امید رئیس پلیس آگاهی کرمانشاه گفت: وقتی از فعالیت این شخص مطلع شدیم او به آگاهی احضار شد تا درباره کارهایش توضیحاتی ارائه دهد اما هیچ گونه مدارک مثبت و قابل قبولی را درخصوص فعالیت‌های خود ارائه نکرد که در ادامه به اتهام شروع به کلاهبرداری بازداشت شد.

استخدام در شرکت ساختمانی

در روزنامه نوشته بود: یک شرکت ساختمانی برای تکمیل کادر خود و به‌منظور تکمیل طرح‌های ساختمانی شعب واقع در عسلویه، کرمانشاه، کردستان، ایلام و همدان نیاز به 500 نفر نیروی انسانی دارد. جهت اطلاعات بیشتر با شماره.... تماس بگیرید.جالب اینکه  درج این آگهی در یکی از روزنامه‌های محلی استان بیش از 2000 نفر را فریب داد.

شاهین گفت: خیلی‌ها در طول روز به من زنگ می‌زدند. شماره و آدرس خانه‌ام را داده بودم. از مراجعین مدارک و سابقه کار و فیش بانکی به مبلغ 5200 تا 5700 تومان در خواست می‌کردم. آنها باید این مدارک را به صندوق پستی که در آگهی اعلام شده بود، ارسال می‌کردند.

رئیس پلیس کرمانشاه گفت: آدرس مورد نظر شناسایی و در تحقیقات غیرمحسوس مدیرعامل ظاهری شرکت هنگام مراجعه به بانک برای وصول وجوهات واریزی؛ در یک عملیات ضربتی دستگیر شد و در بازرسی از کیف دستی همراه وی مدارکی شامل اساسنامه، مهر، فرم‌های استخدامی، چندین برگ فیش‌های واریزی و تعدادی مدارک دیگر کشف و ضبط شد.

پلیس تا به حال 80 نفر از شاکیان را شناسایی کرده اما واقعا در این میان چه اتفاقی می‌افتد که افرادی مثل شاهین دست به این اقدامات می‌زنند.

تعویض خودروهای فرسوده

وقتی دستگیر شدند زیر بار اینکه کلاهبرداری کرده‌اند نمی‌رفتند. شرکتی راه انداخته بودند و با ادعای این که قادر به تعویض خودروهای فرسوده هستند هم وجوه نقد را به‌عنوان دستمزد از مردم می‌گرفتند و هم ماشین‌های آنها را می‌فروختند.

پلیس کرمانشاه آنها را داخل یکی از گاراژهای استان دستگیر کرد. بعد از دستگیری مدعی شدند که قصد کلاهبرداری ای در کار نبوده و فقط به علت عدم تعهد کارخانه‌های خودروساز قادر به انجام قراردادهای خود نشدند.

سرهنگ امیدی اظهار داشت: در بازرسی از این محل تعداد زیادی فرم‌های ثبت‌نام، آگهی و فیش‌های واریزی متقاضیان و تعداد اوراق دیگری مربوط به شرکت کشف و ضبط شد در ادامه تحقیقات وقتی این افراد با دلایل و مستندات کشف شده روبرو شدند، به جرم خود اقرار کردند.

مقصر کیست؟

تفاوت زیادی وجود دارد بین تصویری که قانون جزا از یک کلاهبردار ترسیم می‌کند با نمایی که یک جامعه‌شناس از آن می‌‌سازد. در قانون او کسی نیست جز فردی که از راه حیله و تقلب مردم را فریب می‌‌دهد و با نام و عنوان ساختگی اموال آنان را از چنگ‌شان در می‌آورد، همان کسی که اگر از مردم عادی باشد تا 7 سال و اگر از وابستگان به نهادهای دولتی باشد تا 10 سال زندانی می‌شود و با رد مال و جزای نقدی تاوان می‌دهد.

اما دکتر ارمغان مفید جامعه‌شناس کرمانشاهی کلاهبردار را کسی نمی‌داند جز کژرویی که زاییده شرایط اجتماعی است. او که شکل‌گیری پدیده کلاهبرداری را نتیجه علت‌های مقطعی و درازمدت می‌داند، معتقد است که جریان‌های اجتماعی‌ای همچون ناهماهنگی میان توقعات و امکانات از آن علت‌های مقطعی است که بسیاری از ناهنجاری‌ها ازجمله کلاهبرداری را سبب می‌شود.

 به گفته او وقتی تلویزیون در دورترین و فقیرترین نقاط کشور هم بیننده دارد توقعاتی در سطح عالی را گسترش می‌دهد، نباید انتظاری جز متوقع‌ شدن مردم داشت. زمانی که در فیلم‌ها و سریال‌ها یک زندگی ایده‌آل ترسیم می‌شود هرگز به این فکر نمی‌شود که آیا در عمل می‌توانیم به توقعات ایجاد شده آن هم در استان‌هایی که به مراتب امکانات کمی دارند  پاسخ دهیم؟

مفید تصریح کرد:  گاهی افراد برای خواباندن تلاطم درونی‌‌شان، تلافی نداریشان را بر سر مردم خالی می‌کنند و برای این کار دست به اعمالی چون کلاهبرداری می‌زنند.این استاد دانشگاه اضافه کرد: اخلاقی نیست اما وقتی دستگاه‌‌های نظارتی درست کار نکنند، عاقلانه‌‌ترین روش، کسب درآمد از راحت‌‌ترین راه است یعنی کلاهبرداری.

به این مورد باید فرآیند  پیچیده دادرسی و طولانی بودن مسیر رسیدن به شکایت مردم را نیز اضافه کرد. فرآیندی که در آن فرد مالباخته و فریفته شده برای گرفتن حق خود هزینه‌های گزاف می‌پردازد و سرانجام در خوش‌بینانه‌‌ترین حالت تنها به آن چیزی می‌رسد که قبلا داشته است.

بیشتر صاحبنظران بر دشوار ساختن ارتکاب جرم و افزایش خطر آن، کاهش جاذبه جرایم و افزایش احساس شرم به‌عنوان عواملی که راه را بر هر بزهکاری به‌ویژه کلاهبرداری می‌بندد، انگشت تایید می‌گذارند.

همشهری استانها

کد خبر 92469

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز