همشهری آنلاین: نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل تصریح کرد تصمیم کمیته صلح نوبل برای اعطای جایزه به باراک اوباما تصمیمی سیاسی بود

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی فاکس نیوز، جان بولتون گفت: من از این که اوباما برنده جایزه صلح نوبل شد متعجب شدم. در دهه‌های اخیر این سنت بوجود آمده که تصمیم کمیته صلح نوبل سیاسی شده و انتخاب اوباما نیز در این جهت است.
جان بولتون گفت: جایزه صلح نوبل باید بر اساس دستاورد باشد. اعطای جایزه صلح نوبل به فرانک روزولت به جهت پیمان پورثموث برای پایان دادن به جنگ بین روسیه و ژاپن بود.

اعطای جایزه نوبل ویلسون در سال 1919برای معاهده ورشو بود. بنابراین در قبال دستاوردهای قابل توجه این روسای جمهور به آنها جایزه نوبل اعطا شد اما این مسئله درباره جیمی کارتر در سال دوهزار و دو و ال گور در سال دوهزار وهفت صادق نبوده است.

وی گفت: من فکر نمی‌کنم که تصمیم اعطای جایزه صلح نوبل تصمیم حزبی باشد بلکه تصمیم فلسفی و براساس شریک بودن در دیدگاه‌های کمیته است. اعطای جایزه نوبل به باراک اوباما در این مقطع بسیار جالب است زیرا وی در حال بررسی درخواست ژنرال مک کریستال فرمانده نیروهای آمریکایی برای افزایش تعداد نیروها در افغانستان است.

جان بولتون گفت: من فکر می‌کنم که واکنش مردم آمریکا این باشد که دستاورد باراک اوباما چه بوده است. اگر به جایزه‌های شیمی‌، پزشکی و فیزیک در این هفته نگاه کنید دریافت کنندگان این جایزه در رشته‌های خود دستاوردهای قابل توجهی داشتند.بنابراین این تصمیم دارای نشانه‌های سیاسی بود زیرا دستاوردی برای جایزه وجود نداشته است.

وی افزود: من فکر نمی‌کنم که جایزه نوبل چیزی بر رئیس جمهور آمریکا اضافه کند و تضمینی بر سخنان وی نیست.

نکته جالب این است کسانی که مخالف افزایش گسترده نیروها در افغانستان هستند اکنون خواهند گفت شما برنده جایزه صلح نوبل شدید چگونه می‌توانید با درخواست افزایش چهل هزاری نیرو موافقت کنید. این مسئله بر تصمیمات سخت وی نیز تاثیر خواهد گذاشت.

جان بولتون گفت: سال گذشته جایزه صلح نوبل به ماریه آخته ساری رئیس جمهور اسبق فنلاند اهدا شد که وی نقش زیادی در قطعنامه‌ها برای پایان دادن جنگ داشت.بنابراین این انتخاب پیام سیاسی به همراه داشت که آمریکایی‌ها از دوستان اروپایی حرف شنوی دارند. 

کد خبر 92420

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز