جمعه ۱۷ مهر ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۱
۰ نفر

گروه اقتصادی: مسعود میر‌کاظمی، وزیر‌نفت تاکید کرد که دولت، قانون مصوب مجلس برای واردات بنزین را از ابتدای سال 88 اجرا نکرده است

میرکاظمی پس از نوذری دومین وزیر نفتی است که البته صریح‌تر عدم‌اجرای قانون بودجه مصوب مجلس برای واردات بنزین را تایید کرده است. سال گذشته نوذری،  وزیر نفت سابق در پاسخ به برخی نمایندگان مجلس از دستور کتبی رئیس‌جمهوری برای واردات بنزین بدون توجه به قانون بودجه خبرداده بود.

اما در تازه‌ترین موضع‌گیری و در شرایطی که انتقادهای زیادی به‌ویژه از سوی مجلس نسبت به چگونگی واردات بنزین ادامه دارد، میرکاظمی که گفته می‌شود با ماموریت ویژه از سوی احمدی‌نژاد به وزارت نفت آمده، عدم‌اجرای قانون برای واردات بنزین را مورد تاکید قرار می‌دهد.

اما وی درحالی‌که هنوز سرنوشت سهمیه‌ها و کسری بودجه بنزین مشخص نیست از نمایندگان مجلس خواست تا طرح حذف یارانه را تصویب کنند. میرکاظمی بدون توجه به اینکه درصورت تصویب طرح حذف یارانه‌ها که اجرای آن بدون شک از ابتدای سال 89 مصوب خواهد شد توضیح نداد که تا پایان سال‌جاری تصمیم دولت برای بنزین چیست.

وزیر‌نفت در‌اظهارات خود که شانا خبرگزاری رسمی این وزارتخانه منتشر کرد گفته که هنوز میزان کسری بودجه بنزین مشخص نیست و  5/6  میلیارد دلار کسری اعلام شده از منابع دیگری منتشر شده است.

وی در عین حال گفته که براساس ماده ۶1 قانون بودجه سال‌جاری  دولت اجازه دارد بنزین داخلی را که معادل۴۴ میلیون لیتر است وارد کارت کند و مابقی سوخت مورد نیاز مردم باید به قیمت تمام شده عرضه شود.وزیر نفت تاکید کرده که این امر باید از ابتدای سال  ۸۸  انجام می‌شد که البته دولت این کار را انجام نداده است.

میرکاظمی توضیح نداد که چرا دولت این کار را انجام نداده ولی خواهان تصویب حذف یارانه‌ها در مجلس شده است. وی عنوان کردکه اگر طرح هدفمند کردن یارانه‌ها اجرا شود چندین اتفاق می‌افتد.

ابتدا بنزینی که در کارت مردم شارژ می‌شود متوسط ‌ ۵۵‌تا ‌ ۶۰‌لیتر خواهد بود و کارت‌‌‌‌ها باید براساس بنزین تولیدی داخل شارژ و مابقی بنزین با قیمت تمام شده تامین شود. میرکاظمی در ادامه یادآور شد که با توجه به اینکه مالیات بر ارزش افزوده نیز ‌ ۳‌ درصد به قیمت تمام شده اضافه می‌کند، مردم باید حداقل قیمت بنزین مابقی تا ‌ ۱۰۰‌ لیتر را آزاد پرداخت کنند.

میرکاظمی با اشاره به‌وجود بنزین ‌ ۱۰۰‌ و ‌ ۴۰۰‌ تومانی در کشور، اظهار داشت: درحالی‌که میزان مصرف بنزین ‌ ۴۰۰‌ تومانی کمتر از 3میلیون لیتر است،  میزان مصرف بنزین ‌ ۱۰۰ ‌تومان بالای ‌ ۶۳‌میلیون لیتر در روز است.

وزیر نفت در عین‌حال از مجلس خواسته هر چه سریع‌تر به طرح هدفمندکردن یارانه‌ها بپردازد تا براساس آن برنامه داخلی صنایع نفت و گاز و طرح جامع انرژی را در کشور تدوین کنیم.

تورم با  واقعی شدن قیمت بنزین 11 درصد افزایش می‌یابد

وزیر نفت گفت که درصورت حذف یارانه‌ها نرخ واقعی بنزین به حدود ‌۵۵۰‌ تومان افزایش می‌یابد که این امر منجر به بروز تورم می‌شود.

وی افزود با این کار نرخ تورم فعلی ‌ ۱۱‌درصد رشد خواهد داشت که این رقم برای بخش تولید ‌ ۸‌ درصد و برای بخش دولتی ‌ ۱۱‌درصد است که در بودجه نیز دیده نشده است.

کد خبر 92410

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز