گروه بورس: عرضه موفقیت‌آمیز سهام بیمه البرز مسئولان وزارت اقتصاد را به صرافت انداخته تا فروش سهام این گروه از شرکت‌های دولتی را با شتاب بیشتری دنبال کنند.

بر این اساس خبر رسیده وزیر اقتصاد دستور عرضه بی‌وقفه سهام شرکت‌های بیمه دولتی را در بورس صادر کرده و قرار است از18 مهر 10 درصد دیگر از سهام بیمه البرز در بورس تهران عرضه شود.

ضمن اینکه سهام بیمه دانا هم برای عرضه در بازار روی سکوی پرتاب قرار گرفته است. هفته گذشته بیمه البرز پس از انجام برنامه عرضه اولیه سهامش، با ارزشی معادل 163 میلیارد تومان در رتبه پنجاه و هفتم جدول شرکت‌های بورس به لحاظ ارزش بازار قرار گرفت.

بیمه البرز چهارشنبه گذشته با قیمت 629 تومان به ازای هر سهم وارد بورس شد. با ورود این شرکت، تعداد صنایع حاضر در بورس به 39‌صنعت و تعداد شرکت‌های بورس به 335‌شرکت رسید.

با عرضه اولیه بیمه البرز سنت عرضه‌های اولیه 5 درصدی شکسته شد و برای نخستین‌بار از بهمن سال 85 به جای 5 درصد، 10‌درصد سهام یک شرکت دولتی در روز نخست عرضه آن واگذار شد.

ورود بیمه‌ها به بورس و فرابورس

رئیس‌کل بیمه مرکزی هم در این‌باره گفت: از دید بیمه مرکزی مانعی برای ورود شرکت‌های بیمه‌ای خصوصی به بورس و فرابورس وجود ندارد. جواد فرشباف‌ماهریان در گفت‌وگو با فارس با اشاره به استقبال قابل توجه فعالان بازار سرمایه از بیمه البرز افزود: فروش چند ثانیه‌ای 10درصد از سهام بیمه البرز نشان داد بازار سرمایه شناخت مناسبی از شرکت‌های بیمه دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بهتر نبود قبل از عرضه، سرمایه بیمه البرز افزایش داده می‌شد تا سهام بیشتری قابل عرضه باشد پاسخ داد: ما به‌دنبال عرضه بیشتر سهام این شرکت هستیم. از شنبه - امروز-  دوباره 10درصد دیگر سهام بیمه البرز عرضه خواهد شد. 

فرشباف با بیان اینکه 2‌شرکت بیمه البرز و دانا در مرحله پذیرش قرار دارند، ادامه داد: مانعی برای ورود شرکت‌های بیمه‌ای به بازار سرمایه وجود نداشته و این موضوع به تعامل سهامداران شرکت‌های بیمه‌ای خصوصی بستگی دارد.

حضور شرکت‌های بیمه‌ای در بورس و فرا‌بورس موجب افزایش شفافیت و اطمینان بیشتر به صنعت بیمه خواهد شد؛ چراکه این صنعت به‌دنبال امنیت و آرامش است.

بازار، تشنه سهام بیمه

در پی ورود نخستین بیمه به بورس، جواد سهامیان مقدم مدیرعامل بیمه ایران گفت: سهام شرکت‌های بیمه‌ای با توجه به تقاضای بسیار برای خرید سهام این شرکت‌ها به سرعت به فروش می‌رسد.

او در گفت‌وگو با موج افزود: بازار تشنه سهام بیمه‌هاست و تقاضای بسیاری از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی برای خرید سهام شرکت‌های بیمه‌ای وجود دارد. مدیرعامل بیمه ایران گفت: فروش سهام شرکت‌های بیمه‌ای با توجه به سرمایه اندک آنها ساده است. وی وجود صورت‌های مالی شفاف، سود ویژه و عملیاتی و سایر شاخص‌ها و نسبت‌های مالی را در فروش سهام شرکت‌های بیمه‌ای حائز اهمیت دانست.

دلایل رشد قیمت سهام بیمه‌ها

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین هم در این‌باره گفت: دید خوشبینانه در سهام بیمه البرز قیمت آن را افزایش داد. محمد آرام افزود: سازمان خصوصی‌سازی‌ تمایلی به عرضه این سهم با قیمت کشف شده را نداشت و چنانچه اگر صبر می‌کرد می‌توانست این سهم را با قیمت بالاتری نیز به فروش رساند.

او قیمت کشف شده برای سهام بیمه البرز را خوشبینانه دانست و تاکید کرد: شرکت بیمه البرز شرکت ارزنده‌ای است که سود آوری خوبی دارد و رشد سود آوری آن ادامه خواهد داشت. آرام بنیار ادامه داد: اما عرضه این سهم با قیمت پر، انتظار رشد آنچنانی را برای آن متصور نخواهد کرد. درصورت عرضه بیمه البرز با قیمت 500 تومان، می‌شد برای آن انتظار رشد 30 تا 40 درصدی را داشت.

انتظار برای بیمه دانا

مدیرعامل دومین شرکت بیمه دولتی پیش بینی کرد: شرکت بیمه دانا هم در فروش سهام خود ثانیه‌ای رکورد می‌زند. هادی اویارحسین مدیرعامل بیمه دانا گفت: سرمایه اندک شرکت‌های بیمه‌ای با استقبال گسترده سهامداران مواجه می‌شود.

عرضه 10 درصد از سرمایه 26 میلیارد تومانی در بورس، رقم بزرگی نیست و سریع به فروش می‌رسد. مدیرعامل بیمه دانا پیش‌بینی کرد، بیمه دانا هم در شرایط فعلی و با توجه به ترکیب سبد بیمه‌ای و سودآوری مناسب در فروش سهام خود ثانیه‌ای رکورد خواهد زد.

وی با اشاره به‌نظر وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر عرضه بدون وقفه سهام شرکت‌های بیمه‌ای تاکید کرد: تمامی مدارک لازم برای عرضه سهام شرکت بیمه دانا به سازمان بورس تحویل داده شده است. همه کسانی که قصد خریداری سهام بیمه دانا را دارند، بدانند سهام خوبی را خریداری می‌کنند.

کد خبر 92396

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز