همشهری آنلاین: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بورس محدودیتی برای سرمایه گذاران قائل نمی‌شود، گفت: برخورد سلیقه‌ای درباره واگذاری‌ها به صلاح بازار سرمایه نیست

به گزارش خبرنگار مهر، علی صالح آبادی امروز در بیستمین نشست خبری خود به تشریح اقدامات و برنامه های سازمان بورس و اوراق بهادار پرداخت و از راه اندازی صادراتی محصولات پتروشیمی در نیمه اول آبان ماه سال جاری در کیش خبرداد و گفت:  هم اکنون معاملات رینگ صادراتی کیش به صورت آزمایشی آغاز شده است تا مقدمات راه اندازی رسمی آن فراهم شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به برگزاری نشست‌های هیئت پذیرش کالای ایران در نیمه نخست امسال  اظهار داشت: در این جلسات عملکرد عرضه‌ها با تعهدات عرضه مورد مقایسه قرار گرفت که در نهایت مقرر شد تعهدات عرضه افزایش یابد به طوریکه حداقل 95 درصد از تولیدات هرشرکت در بورس کالا عرضه شود.

ایران تعیین‌ کننده نرخ محصولات پتروشیمی خاورمیانه

وی با اشاره به برگزاری جلسات مدیران سازمان بورس با شرکت بازرگانی پتروشیمی و وزارت نفت تصریح کرد: در صورت عرضه محصولات پتروشیمی در رینگ صادراتی بورس کالا، ایران می‌تواند تعیین کننده نرخ این محصولات در خاورمیانه باشد.

صالح آبادی تحقق این امر را مستلزم اخذ مصوبات لازم از دولت دانست و هدف نهایی از تشکیل رینگ صادراتی محصولات پتروشیمی در کیش را ایجاد هسته منطقه‌ای در این جزیره اعلام کرد و گفت: اگر چنین هسته‌ای ایجاد شود، ایران می‌تواند محصولات پتروشیمی کشورهای کوچک منطقه را در رینگ صادراتی کیش عرضه کند.

آئین نامه افشای اطلاعات در بورس کالاتدوین می‌شود

وی با بیان اینکه سازمان بورس درحال تدوین آئین نامه ضوابط افشای اطلاعات عرضه در بورس کالای ایران است، گفت: بر اساس این آئین نامه، شرکت‌ها موظف می‌شوند اطلاعات مربوط به تولید و عرضه خود را به بازار ارائه کنند و با تصویب و اجرای این آئین نامه، عرضه‌ها در بورس کالای ایران منظم تر انجام خواهد شد.

انعقاد تفاهم نامه با پاکستان

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به انعقاد تفاهم نامه همکاری با کمیسیون اوراق بهادار پاکستان بیان کرد: این کمیسیون اقداماتی را در زمینه تدوین قانون و مقررات انجام داده است که دو طرف می‌توانند همکاری‌های مناسبی را با یکدیگر داشته باشند. ارزش بازار سه بورس اسلام آباد، کراچی و لاهور پاکستان 100 میلیارد دلار است.

عرضه‌ های سازمان خصوصی‌سازی در فرابورس

به گفته وی سازمان بورس پس از راه اندازی فرابورس، مکاتبه‌ای را با وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص عرضه‌های سازمان خصوصی سازی در این بازار انجام داد که وزیر اقتصاد نیز با این درخواست موافقت کرد که بر اساس آن مزایده‌های این سازمان در فرابورس انجام خواهد شد. همچنین عرضه سهام شرکت‌های سرمایه گذاری استانی در فرابورس انجام می‌شود.

صالح آبادی درباره جلسه اخیر شورای عالی بورس گفت: در این جلسه فرابورس در خانواده بورس قرار گرفت تا این بازار بتواند در اولویت روش‌های واگذاری شرکت‌های مشمول اصل 44 قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در قانون اصل 44 نام فرابورس ذکر نشده است، افزود: در قانون دو مشخصه برای بورس اعلام شده است که فرابورس هر دو خصیصه بازار متشکل خود انتظام و معامله توسط کارگزاران را دارد که بر همین موضوع باعث شد تا در زمره بورس قرار گیرد.

لایحه توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت : لایحه توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در اولویت برنامه‌های کمیسیون های اقتصادی و برنامه بودجه مجلس قرار دارد.

وی افزود: کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به عنوان کمیسیون فرعی امروز رای نهایی خود را در مورد این لایحه اعلام خواهد کرد و کمیسیون اقتصادی مجلس نیز 9 ماده از این لایحه را عصر امروز مورد بررسی قرار می‌دهد.

تذکر الکترونیکی به شرکت‌ها

صالح آبادی از ایجاد طرحی با کمک بخش IT برای ارائه تذکر به هیئت مدیره شرکت‌ها از طریق سیستم پیام کوتاه و پست الکترونیکی خبرداد و با بیان اینکه شرکت‌ها از این طریق در مسیر شفافیت و نقدشوندگی بیشتر قرار می‌گیرند، تصریح کرد: در سیستم کدال سازو کاری در نظر گرفته‌ایم که تذکری که از سوی سازمان به مدیرعامل شرکت‌ها ارائه می‌شود، رونوشت آن به اعضای هسئت مدیره نیز ارائه شود.

وی ادامه داد: بر این اساس شرکت‌ها موظف می‌شوند که همانگونه که صورت‌های مالی خود را به سازمان ارائه می‌کنند، اطلاعات اعضای هیئت مدیره را نیز ارائه نمایند، همچنین شرکت‌ها هر تغییری را باید به سازمان اطلاع دهند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از تصویب مقررات انضباطی غیر بورسی و ناشران بورسی و فرابورسی خبرداد وگفت: تا یک ماه اینده صورت‌های مالی شرکت‌ها را به لاتین در سیستم کدال قرار خواهیم داد.

رتبه بندی کارگزاری‌ها

وی با بیان اینکه کار رتبه بندی کارگزاران در مراحل پایانی خود قرار دارد، بیان کرد: به زودی نمرات شرکت‌های بورس به صورت رتبه‌های (الف- ب- ج- د) به بازار ارائه می‌شود و تا پایان امسال نیز دستور العمل کارگزاری‌های کالایی نیز تهیه خواهد شد.

بهینه سازی چرخه معاملات بورس

صالح آبادی از تعریف پروژه بهینه سازی چرخه معاملات بورس خبرداد و افزود: بر اساس آن مدل الگویی تهیه خواهد شد که فردی که به بورس مراجعه می‌کند از مرحله مراجعه به کارگزار تا زمانی که معامله مورد نظر پایان می‌یابد، در یک فرآیند بهینه سازی و مستند سازی شود، به عبارت دیگر فرآیند استانداردی در این خصوص تهیه خواهد شد.

عرضه اوراق مشارکت پالایشگاه آبادان

وی از عرضه اوراق مشارکت پالایشگاه آبادان به میزان 500 میلیارد تومان از طریق فرابورس ظرف یک ماه آینده از طریق پالایشگاه آبادان خبرداد.

بیمه البرز در بورس

وی همچنین از عرضه 10 درصد از سهام شرکت بیمه البرز فردا در بورس  به صورت خرد خبرداد.

حواشی فروش مخابرات و شبه دولتی‌ها 

رئیس سازمتن بورس و اوراق بهادار در بخش دیگری از سخنان خود در مورد خریداران شبه دولتی که بحث آنها اخیرا مطرح شده است، گفت: در تمام دنیا پول‌های عمده و جامع عمدتا در اختیار صندوق‌های سرمایه گذاری بازنشستگی، تامین اجتماعی و سرمایه گذاران نهادی قرار دارد که معمولا نیز عرضه‌های بلوکی سهام را خریداری یا در طرحهای مشخصی سرمایه گذاری می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه اینگونه نهادها نظیر تامین اجتماعی شبه دولتی نیستند، گفت: بر اساس ابلاغیه قانون اصل 44 بخش‌های عمومی غیر دولتی، خصوصی و تعاونی می‌توانند 80 درصد واگذاری‌ها را خریداری نمایند و بخش عمومی غیر دولتی تا 40 درصد هر بخش را می توانند داشته باشند.

صالح آبادی تاکید کرد: به زودی آمار ترکیب و دسته بندی خریداران و فروشندگان سهام در 6 ماهه ابتدای سال جاری اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به این مطلب که برای سازمان بورس طبق مقررات ریسک عدم قطعی شدن معامله و نزدیک به صفر شدن مهم است، افزود: بر این اساس 3 درصد ارزش معامله باید توسط خریدار به صورت پول نقد و یا ضمانت نامه غیر بانکی واریز شود که در مخابرات نیز 240 میلیارد تومان به عنوان سپرده واریز شد.  

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: کارگزار خریدار سهام مخابرات را             می‌شناسیم ولی اسامی افرادی که معامله به نام آنها انجام شده است باید تا پایان 30 روز کاری به سازمان ارائه شود، علاوه بر آن این افراد باید 20 درصد رقم معامله را در مهلت یاد شده به صورت نقد پرداخت نمایند.

وی خاطرنشان کرد: بورس بازار رقابت است و ما نیز نمی‌توانیم کسی را بر خلاف قانون از خرید سهام منع کنیم، برخورد سلیقه ای نیز به صلاح بازار نیست و با همه در بازار سرمایه به طور یکسان برخورد می شود، همچنین بورس محدودیتی برای سرمایه گذاران قائل نمی شود.

صالح آبادی با بیان اینکه مجلس می‌تواند قوانین تکمیلی برای این نوع واگذاری ها وضع کند، بیان کرد: تامین اجتماعی و سازمان‌هایی نظیر آن به عنوان مجموعه ای که خود و شرکت‌های تابع و زیرمجموعه‌های آن برای آینده افرادی که قرار است از آن منابعی را کسب کنند، باید الگویی برای سرمایه گذاری داشته باشند که بهترین الگوی سرمایه گذاری آن‌ها بورس است.

وی در ارتباط با دستکاری قیمت‌ها توسط اینگونه واگذاری‌ها و تاثیرات عملکرد آن‌ها در بورس، موضوع دستکاری قیمتی در توسعه معادن و روی  و صدرا را تکذیب و تاکید کرد: ما جلوی انتظارات بازار را نمی‌توانیم بگیریم. 

کد خبر 92185

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز