همشهری آنلاین: کره شمالی آمادگی اصولی را برای مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای‌اش مورد تاکید قرار داد.

خبرگزاری سوییس گزارش داد، کیم یونگ ایل، نخست وزیر کره شمالی در دیدار روز یکشنبه خود با ون جیابائو، همتای چینی‌ خود گفت کشورش آرزوی تبدیل شبه جزیره کره به منطقه‌ای عاری از تسلیحات اتمی دارد و "آماده مذاکرات دو و چندجانبه با این هدف است."

این خبری است که روز دوشنبه رسانه‌های رسمی چین به نقل آن پرداخته و به نقل از کیم یونگ ایل افزودند، کره شمالی همچنان متعهد به "تبادل‌نظر و هماهنگی نزدیک" با چین است.

نخست وزیر کره شمالی به تکرار اظهارات کیم جونگ ایل، رهبر این کشور در اوایل ماه سپتامبر پرداخت، بدون اینکه بگوید کشورش حاضر است به میز مذاکرات شش جانبه به منظور خاتمه برنامه تسلیحات اتمی‌اش بازگردد.

کیم جونگ ایل شخصا به استقبال این مهمان عالیرتبه از پکن در فرودگاه رفت که سفر سه روزه‌ای را برای دیدار از کره شمالی آغاز کرده است. این اقدام ژست ویژه‌ای محسوب می‌شود. ون جیابائو قصد دارد او را به بازگشت به میز مذاکرات ترغیب کند.

نخست‌وزیر چین با اشاره به تعهدات کره شمالی در سال 2005 در مذاکره با همتای کره شمالی خود اظهار داشت این توافقات در راستای منافع همه شرکت‌کنندگان در مذاکرات است.

کره شمالی آن زمان توافق کرده بود برنامه اتمی خود را در ازای کمک‌های اقتصادی و تعاملات دیپلماتیک کنار بگذارد. خبرگزاری رسمی شینهوا به نقل از کیم جونگ ایل نوشت "دیالوگ و مشاوره تنها راه برای حل مساله هسته‌ای شبه جزیره است."

در مذاکرات شش جانبه که از سال 2003 میلادی جریان دارد، علاوه بر چین و کره شمالی، آمریکا، کره جنوبی، ژاپن و روسیه شرکت دارند.

کد خبر 92023

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز