پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۵ - ۱۳:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: ویزیت مرتب دندانپزشکی فقط دندان های شما را سالم نگه نمی‌دارد بلکه ممکن است از سکته مغزی هم پیشگیری کند.

به گزارش رویترز یافته های تحقیقی که در هفته گذشته در اجلاس "انجمن بین المللی پژوهش های دندانی" در بریسبین استرالیا ارائه شد حاکی از آن است که بیماری های لثه ودندان با تنگی شریان های کاروتید که رگ‌های اصلی خون‌رساننده به مغز هستند ارتباط دارد و در نتیجه فرد را در معرض خطر سکته مغزی قرار می دهد.

التهاب مزمن ناشی از بیماری های دندانی پیش از این در ایجاد تصلب شرایین یا سخت و تنگ شدن شریان‌ها – که عامل اصلی  خطر ساز برای سکته مغزی است - دخیل دانسته شده بود. از طرف دیگر پلاک های تصلب شرایین در شریان های کاروتید در گردن اغلب حاوی کلسیم هستند و در نتیجه هنگامی که دندانپزشک عکس پانورامیک از دندان‌ها می گیرد ممکن است این پلاک ها هم کشف شوند.

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس (UCLA) با استفاده از رادیوگرافی از دندان‌ها  به تعیین کمی میزان بیماری دندانی و رابطه آن با انسداد شریان های کاروتید پرداختند. نتایج نشان داد که بیماری های دندانی که بر حسب  تعداد دندان‌های پوسیده، دندا‌های از دست‌داده شده و فقدان استخوانی در اطراف دندان‌ ها مشخص شده بود در افرادی که مبتلا به تنگی شریان کاروتید به علت آتروم‌ها یا پلاک‌های تصلب شرایین بودند بسیار شایع‌تر از افرادی است که شریان های آنها سالم است.
دکتر اولین چانگ از  از دانشکده دندانپزشکی UCLA در این مورد می گوید:" بیماری های دندانی درمان‌نشده به نحوی باعث تسریع روند تصلب شرایین می‌شوند. بنابراین افراد باید مرتبا برای برطرف کردن عفونت های دندانی به دندانپزشک مراجعه کنند"

کد خبر 920

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز