مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۱
۰ نفر

علیرضا هنرمنش: از مهم‌ترین مشکلات تردد وسایل حمل‌ونقل شهری در طول خیابان انقلاب‌اسلامی ناکافی بودن تقاطع‌های غیرهمسطح و معابر روگذر وسایل نقلیه است.

 این مسیر که از میدان انقلاب‌اسلامی تا میدان امام‌حسین(ع) ادامه دارد، یکی از شاهراه‌های تهران تلقی شده  و روزانه شاهد میلیون‌ها تردد درون‌شهری است. البته طی سال‌های گذشته با اجرای طرح محدودیت تردد خودروها و هم‌چنین احداث خط ویژه اتوبوسرانی، بخش قابل‌توجهی از ترافیک سنگین این محدوده کاهش یافت، اما این تدابیر ترافیکی نیز چندان فایده نکرد و درمان قطعی این معبر شلوغ نشد؛ تا این‌که بحث احداث پل روشندلان به میان آمد...

گره کور ترافیکی مسیر بین  میادین فردوسی-امام حسین(ع) در حال باز شدن است. به‌تازگی شاهد افتتاح پروژه‌ای در همین مسیر  هستیم که پیش‌بینی می‌شود حجم زیادی از بار ترافیکی محدوده منطقه7 حد فاصل میدان امام‌حسین(ع) تا میدان فردوسی را کاهش دهد. پل روشندلان همین پروژه مهم ترافیکی است که با هدف تسریع در تردد اتوبوس‌های  بی.‌آر‌.‌تی و هم‌چنین بازشدن گره کور پرترددترین قسمت این مسیر طراحی و ساخته شد. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه7 در گپ‌وگفت این شماره همشهری‌مسافر به تاثیرات ترافیکی راه‌اندازی این تقاطع غیرهمسطح می‌پردازد.

گذر از 3تقاطع شلوغ و پرتردد

مهندس مهدی فقیری با تاکید بر این‌که راه‌اندازی تقاطع غیرهمسطح روشندلان، راهکار موثری در کاهش بار ترافیکی این محدوده خواهد بود، معتقد است: در طول مسیر احداث پل روشندلان، 3تقاطع مهم و شلوغ وجود دارد که احداث این تقاطع غیرهمسطح تاثیر قابل‌توجهی بر این 3تقاطع دارد.

 تقاطع‌های روشندلان‌–انقلاب‌اسلامی  و دکترشریعتی– انقلاب‌اسلامی یا همان پیچ‌شمیران با استفاده از چراغ‌های راهنمای زمان‌دار بار ترافیکی را هدایت می‌کند. در تقاطع بهار– انقلاب‌اسلامی  نیز به دلیل بار ترافیکی کمتر از چراغ چشمک‌زن استفاده می‌شود. خوشبختانه با راه‌اندازی پل مذکور مدت زمان چراغ‌های این تقاطع‌های زیر پل کمتر شده و پیش‌بینی‌می‌شود از این پس با کاهش قابل‌توجه حجم ترافیک این محدوده روبه‌رو باشیم.

 طبیعی است با استفاده از تقاطع غیرهمسطح روشندلان بخش اعظمی ‌از رویکرد مسیر شرقی-غربی به روی پل انتقال یافته که همین عامل تاثیر فراوانی بر تردد روان وسایل نقلیه عمومی ‌و شخصی و ایمنی بیشتر عابران پیاده خواهد داشت. به گفته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه7 پل روشندلان به عنوان بزرگ‌ترین پل روگذر فلزی تهران محسوب می‌شود که به متراژ 900مترمربع در حدفاصل کوچه اعتمادی تا خیابان شهیدمفتح‌جنوبی قرار دارد و دارای 6باند عبوری است.

2باند وسط این پل ویژه سامانه اتوبوس‌های تندرو خط‌یک  بی.‌آر‌.‌تی و 4باند شمال و جنوب آن نیز ویژه وسایل نقلیه است .مهندس فقیری یادآور شد، وسایل نقلیه می‌توانند بدون توقف از پل‌چوبی به هر یک از خیابان‌های دکترشریعتی، بهار و خاقانی دسترسی داشته باشند. هم‌چنین بهره‌برداری از این پل باعث می‌شود تا مدت زمان 15دقیقه‌ای بین 3ایستگاه اتوبوس‌های تندرو در این مسیر به صورت معناداری کاهش یابد.

مشکلات احداث را فراموش کنید!

مطمئنا بسیاری از شهروندان خسته از کار که هر روز در این مسیر تردد داشتند، اسیر ترافیک سنگین ناشی از عملیات اجرایی شده و آرزوی اتمام و به ثمر رسیدن آن را دارند. مهندس فقیری در پاسخ به نارضایتی برخی شهروندان عبوری و ساکنان این محدوده می‌گوید: شهروندان باید در نظر داشته باشند که تمامی‌ پروژه‌های شهری با هدف بالا بردن سطح کیفی زندگی در تهران و هم‌چنین بهره‌مندی از شهری مجهز به امکانات مطلوب است.

بدیهی است کارگاه ساختمانی و تجهیزات اجرایی این پل که بخشی از مسیر را مسدود کرده بود مدت‌ها برای شهروندان مشکل‌ساز شد، اما باید توجه داشت که از این پس به جای انتظار پشت چراغ راهنمایی تقاطع‌های شلوغ و پرتردد می‌توان به سادگی از روی پل رفت‌وآمد کرد و روزهای سخت گذر از این مسیر را به فراموشی سپرد. باید قبول کرد اجرای این پروژه در مسیری که روزانه  شاید میلیون‌ها هزار مسافر در آن تردد می‌کند، بسیار ضروری و اجتناب‌ناپذیر بود.

 یکی دیگر از مزایای ساخت این پل صرفه‌جویی در هزینه سوخت است که برای وسایل نقلیه‌ای که روزانه در چندین نوبت این مسیر را طی می‌کنند، موضوع قابل‌توجهی است.
 معاون حمل‌ونقل و  ترافیک شهرداری منطقه7 یکی از اصلی‌ترین موانع در هر پروژه شهری را وجود لوله‌های آب، گاز، کابل و مخابرات  دانسته  و معتقد است این پل نیز فارغ از این مسایل نبود. یکی از موارد بحرانی عملیات اجرایی، عبور لوله قطور آب در مسیر پل‌هوایی و وجود لوله‌های گاز، کابل برق و تلفن بود که خوشبختانه این مشکل با تمهیدات لازم در سازه فونداسیون پل به شکل مطلوبی حل شد.

یک اقدام منحصر به فرد!

پروژه پل روشندلان مجموعه‌ای است از اولین‌ها! مثلا این پل اولین و بزرگ‌ترین تقاطع غیرهمسطح تمام فلزی تهران است. ضمن آن‌که برای اولین‌بار یک ایستگاه اتوبوس در تهران روی پل احداث و راه‌اندازی شده است.

 ایستگاه خطوط اتوبوس تندرو بی.‌آر‌.‌تی که پیش از احداث این پل در ابتدای خیابان دکترشریعتی یا همان پیچ‌شمیران قرار داشت، مدتی به دلیل عملیات اجرایی جمع شد و مسافران مجبور بودند از ایستگاه‌های دروازه‌دولت یا پل‌چوبی استفاده کنند،

اما این ایستگاه برای همیشه تعطیل نشد و با محاسبات دقیق مهندسان و مجریان به روی پل  منتقل شد. معاون حمل‌ونقل وترافیک شهرداری منطقه7 در تایید این مطلب افزود: پس از انتقال ایستگاه اتوبوس به بالای پل، مسافران می‌توانند با استفاده از پله‌های معمولی به این ایستگاه دسترسی داشته باشند که البته به‌زودی طرح راه‌اندازی پله‌برقی ایستگاه پیچ‌شمیران نیز اجرا خواهد شد.

 ضمن آن‌که در طول این مسیر تعدادی از ایستگاه‌های بی.‌آر‌.‌تی نیاز به تعمیر و بهسازی دارند که اقدامات لازم در این خصوص نیز به‌زودی آغاز خواهد شد. البته علاوه بر انتقال ایستگاه اتوبوس به روی پل باید به عملیات اجرایی بسیار دشوار ساخت این پل اشاره کرد، واقعا کار بزرگ و مبتکرانه‌ای بود. به جرات می‌توان جابه‌جایی سازه‌های بزرگ پل را نوعی ابتکار مهندسی در پروژه‌های شهری دانست.

نصب تیرها، ستون‌ها و بتون‌ریزی به دلیل رفت‌وآمد وسایل نقلیه صرفا در ساعات 11شب تا 5صبح امکان‌پذیر بود و این محدویت باعث شد که در اجرای آرماتوربندی نیز از سازه‌های پیش‌ساخته استفاده شود. روش منحصر به‌فردی که براساس آن مواد پیش‌ساخته در مکان دیگری تهیه و در محل پل هوایی نصب می‌شد.

همشهری مسافر

کد خبر 91992

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز