یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

گروه استان‌ها: در خنکای شب پاییزی تبریز، آنچه بیش از سیاهی شب چشم را می‌زد، سیاهی جمعیتی بود که در معابر و سالن‌های نمایشگاه بین‌المللی تبریز، به میهمانی فرهنگ آمده‌ بودند تا نشان دهند مردم خطه آذربایجان پیوندی دیرین با کتاب و مطالعه دارند.

صحبت از نمایشگاه کتاب و مطبوعات تبریز است. جایی‌که وعده‌گاه همه‌ساله علاقه‌مندان علم و فرهنگ و هنر است. وعده‌گاهی که امسال نیز با فرا رسیدن مهر‌ماه و شروع سال تحصیلی جدید، هفتمین قرار خود را  با مردم فرهنگ دوست تبریز تازه کرد.

استقبال از نمایشگاه کتاب تبریز به حدی بود که حرکت در طول مسیر و همچنین بازدید از غرفه‌ها به سختی انجام می‌گرفت و این برای ما که این استقبال را فقط در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سراغ داشتیم، غافلگیر کننده بود. اتفاقی که غرفه‌دارانی که تجربه حضور در نمایشگاه تهران را دارند هم آن را تایید می‌کردند.

هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز که قرار بود به دست وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شود، با حضور محسن پرویز، معاون فرهنگی وزیر ارشاد و با شرکت 900 ناشر از سراسر کشور و نمایندگی داخلی و 75ناشر و نمایندگی خارجی با 100هزار عنوان کتاب در 800 غرفه در زیربنایی با 35 هزار متر‌مربع گشایش یافت.

این نمایشگاه که یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های کتاب کشور از نظر حجم عرضه نقدینگی، بازدید کننده و فضای اختصاص یافته برای برگزاری است، ظرفیت‌های فرهنگی استان را به نحو مطلوبی نشان داد.

کتاب های عرضه شده در این نمایشگاه با40 درصد تخفیف ارائه می‌شد که 20 درصد آن در قالب یارانه توسط اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی و20 درصد دیگر توسط خود ناشر اعمال می‌شد.

همچنین در این نمایشگاه برای نخستین‌بار بن کارت الکترونیکی مورد استفاده قرار گرفت. همایش ادبی شمس ومولانا، شب شعر و خاطره دفاع مقدس، گفتمان‌های فرهنگی و مسابقه و نمایشگاه نماز به‌همراه گرامیداشت روز ملی شعر و ادب فارسی از اهم 26 برنامه جنبی این نمایشگاه بودند.

این نمایشگاه در تامین نیازهای مطالعاتی مراکز علمی و تحقیقاتی استان و همچنین ارتقای سطح فرهنگ جامعه و افزایش مبادلات فرهنگی با کشورهای دیگر حائز اهمیت بود و به‌عنوان مقدمه‌ای برای انجام فعالیت‌های فرهنگی بزرگتری در استان آذربایجان‌شرقی به‌شمار می‌آید.

از دید مسئولان استان این نمایشگاه یکی از رخدادهای بزرگ فرهنگی کشور و استان آذربایجان شرقی بوده و تقویت رقابت‌پذیری در حوزه چاپ و نشر استان و جلب توجه ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادها و موسسات فرهنگی کشور از اهم نتایج برگزاری آن بود.

احمد احمدی‌منش، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تبریز در این‌باره گفت: نمایشگاه امسال ویژگی‌ها و تفاوت‌های بسیاری با سال‌های قبل داشت و این امر امکان پذیر نبود جز با همکاری نهادهای مختلف.

وی افزود: متأسفانه امروز آموزش و پرورش ما دانش‌آموزان را به کتاب خوانی تشویق نمی‌کند و سیستم آموزشی ما باید یک تحول اساسی داشته باشد و حتی دانشگاه‌ها و صدا و سیما نیز باید تلاش کنند تا نهضت کتاب‌خوانی را ارتقا دهند.

آنچه در این نمایشگاه موجب حیرت مسئولان شد میزان بازدید و استقبال عموم هموطنان از جای‌جای ایران از این نمایشگاه بود به‌طوری‌ که غرفه‌داران در این نمایشگاه به علت خیل عظیم مشتاقان علم و فرهنگ لحظه‌ای استراحت نکرده و پاسخگوی هزاران علاقه‌مند دانش و دانایی بودند.

محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، در این زمینه گفت: از نظر حوزه نشر و کتاب، آذربایجان شرقی یکی از مراکز تولید فکر، اندیشه و کتاب است اما در حوزه‌های دیگر فرهنگی نیازمند توجه بیشتری هستیم.

فرهنگی  با اشاره به استقبال خوب مردم از این نمایشگاه اظهار امیدواری کرد مسئولان نسبت به رفع کمبودها و مشکلات موجود تلاش کنند. علیرضا منادی، دیگر نماینده مردم تبریز،‌ اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: استقبال از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز بی‌نظیر بود که نشان از علاقه‌مندی مردم به مسائل فرهنگی است.

وی افزود: نمایشگاه تبریز نمونه یک فعالیت فرهنگی موثر است که می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر استان‌ها نیز باشد. نماینده تبریز خاطرنشان کرد: ابتکار برگزاری نمایشگاه مطبوعات نیز موجب جذابیت بیشتر نمایشگاه کتاب شده است. وی تاکید کرد: نمایشگاه کتاب تبریز باید با حمایت مسئولان استانی و وزارتی همه‌ساله با شکوه بیشتری استمرار یابد.

همچنین همزمان با برپایی این نمایشگاه، نشریات استان در چهارمین نمایشگاه مطبوعات آذربایجان شرقی در قالب 80 غرفه، توانمندی‌ها و قابلیت‌های خود را در معرض دید عموم قرار دادند.سالن مطبوعات گرچه در طبقه فوقانی یکی از سالن‌ قرار داشت  و دور از چشم علاقه‌مندان بود اما این باعث نشد که مطبوعاتی‌ها و خبرگزاری‌ها روزهای بی‌مخاطبی را پشت‌سر بگذارند.

البته در این میان غیبت برخی روزنامه‌های مطرح کشور از جمله روزنامه همشهری بیش از حد به چشم می‌آمد. غیبتی که دلیل آن اعتراض به نحوه اختصاص غرفه‌ به پرمخاطب‌ترین روزنامه کشور بود.

نمایشگاه کتاب و مطبوعات تبریز دیروز به‌کار خود پایان داد تا مشتاقان علم و فرهنگ و ادب برای تکرار خاطرات خوش این یک هفته یکسال به انتظار بنشینند.

کد خبر 91987

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز