ترجمه وحیدرضا نعیمی: یکی از عوامل موفقیت بچه‌ها در مدرسه، وجود ارتباط سودمند بین والدین و معلم فرزندشان است که معمولا توجه زیادی به این رابطه نمی‌شود، اما می‌توان با توجه به چند نکته، کیفیت ارتباط بین والدین و معلم را بهبود بخشید.

 تأثیر این امر خود را در بهبود کارایی دانش‌آموز در مدرسه نشان می‌دهد. نگرش درست و روحیه همکاری، شرط لازم برای وجود این ارتباط است. کارشناسان آموزشی معتقدند والدین باید با این ذهنیت به این مسئله بپردازند که هدف آنان و معلمان یکسان است. این کارشناسان10 توصیه را برای بهبود ارتباط بین والدین و معلمان به شرح زیر پیشنهاد می‌کنند:

1 – از معلم بپرسید چه چیزی درباره یک گروه سنی یا درس خاص برایشان جالب است. با این سؤال، به معلم این فرصت را می‌دهید که اشتیاق خودشان را درباره کاری که می‌کنند، با شما در میان بگذارند. به این‌‌صورت، زمینه مناسبی برای آغاز ارتباط فراهم می‌شود.

2 – والدین باید بچه‌هایشان را در این فرایند مشارکت دهند. آنان می‌توانند از فرزندانشان بپرسند می‌خواهند چه چیزی در دیدار با معلم مطرح شود. بعد از جلسه نیز باید نتیجه آن به فرزند اطلاع داده شود. نهایتا این بچه است که مسئولیت یادگیری را برعهده دارد. بزرگ‌ترها هم وظیفه دارند تا فرصت‌های مناسبی برای ایجاد و تقویت یادگیری پدید آورند.

3 – والدین باید به دقت به دغدغه‌های معلم گوش دهند تا متوجه آن شوند. معلم خوب درباره نقاط قوت و ضعف بچه صحبت می‌کند و راه‌هایی برای نیل به اهداف آموزشی پیشنهاد خواهد کرد.

4 – از معلم بپرسید: چه کار می‌توانم با بچه‌ام بکنم تا این درس برایش جذاب‌تر شود؟ شاید معلم فعالیت‌های مشخصی مانند دیدار از موزه یا کاشتن گل و گیاه پیشنهاد کند تا در‌س‌های کلاس تقویت شود.

5 – اگر والدین نگران دیدار با معلم برای صحبت کردن درباره مشکلی هستند، بهتر است با مشاور مدرسه صحبت کنند. گاهی اوقات مشاور مدرسه قبل از معلم با والدین دیدار می‌کند تا به تعیین اهداف کمک کند. گاهی نیز مشاور در جلسه معلم با والدین حضور می‌یابد تا گفت‌وگوی بین آنان را تسهیل کند.

6 – به یاد داشته باشید، اصل کار موفقیت فرزند شماست، نه مشاجره با معلم. استفاده از مهارت‌های مذاکره، شنیدن و مواجهه بهتر از داد کشیدن‌، تحقیر یا بی‌احترامی کردن است. معلمان نیز شایسته احترامی هستند که کارشناسان دیگر از آن برخوردارند.

7 – پیش از پایان جلسه، آنچه را که معلم از فرزند شما و خود شما انتظار دارد، معین کنید. اگر لازم است که علاوه بر این جلسه ابتدایی، باز هم تماس بین دو طرف باشد، والدین و معلم باید طرح روشنی برای ادامه این ارتباط تهیه کنند.

8 – والدین نباید متعهد به انجام کاری شوند که نمی‌توانند. مثلا‌ اگر معلم پیشنهاد کند که والدین در انجام تکالیف ریاضی به بچه کمک کنند اما والدین فاقد مهارت لازم برای این کار باشند، باید بپرسند از چه امکانات دیگری می‌توانند برای کمک به بچه استفاده کنند.

9 – جلسه بین معلم و والدین فقط یک راه ارتباط با معلمان است. در طول سال تحصیلی به‌دنبال فرصت‌های دیگر برای ایجاد این ارتباط باشید.

10 – مهم‌تر از همه، این فرصت را در اختیار معلم قرار دهید تا اطلاعات خودشان را درباره چگونگی کمک به یادگیری دانش‌آموزان به شما انتقال دهند.
محققان می‌گویند مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد مشارکت والدین کمک قابل توجهی به موفقیت دانش‌آموزان می‌کند.

 newswise.com

کد خبر 91956

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز