گروه شهری: طرح یک فوریتی برداشت از حساب صندوق ذخیره ارزی برای متروی تهران و دیگر کلانشهرها، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح خواهد شد.

این در حالی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تصویب این طرح و توجه جدی به توسعه حمل‌ونقل شهری در کلانشهرها تاکید دارند.محمد حسن مقیمی، رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی در رابطه با این موضوع گفت: برداشت از حساب صندوق ذخیره ارزی برای توسعه متروی تهران و کلانشهرها ضروری است. 

وی با اشاره به مطرح شدن این موضوع در مجلس شورای اسلامی افزود: طرح یک فوریتی برداشت از حساب صندوق ذخیره ارزی برای متروی تهران و دیگر کلانشهرها، به‌زودی در مجلس مطرح خواهد شد که امیدواریم یک فوریت این طرح رای بیاورد تا زمینه برداشت مترو از حساب ذخیره ارزی فراهم شود.

وی با بیان اینکه به‌عنوان رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی نظر کاملا مثبتی به تصویب این طرح دارد، گفت: با تصویب این طرح دولت مکلف خواهد بود که امکان برداشت از حساب ذخیره ارزی را برای مترو فراهم سازد و مشکلات بر سر راه برداشته خواهد شد.

مقیمی خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم براساس قانون حمل‌ونقل عمومی و بهینه‌سازی‌ مصرف سوخت عمل کنیم و به سهم 30 درصدی مترو در حمل‌ونقل درون شهری برسیم، نیاز به سرمایه‌گذاری کلان در بخش مترو داریم که امکان برداشت از اعتبارات صندوق ذخیره ارزی می‌تواند یکی از مهم‌ترین منابع توسعه مترو باشد.

وی افزود: طرح برداشت از حساب ذخیره ارزی تنها مربوط به شهر تهران نمی‌شود و این امکان را برای کلانشهرهای دیگر نیز فراهم می‌کند که امیدواریم نمایندگان مجلس با تصویب یک فوریت این طرح زمینه توسعه سریع خطوط مترو در کشور برای حل معضل ترافیک را فراهم سازند.

راهی به‌جز توسعه خطوط ریلی نداریم

جعفر قادری نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی تهران نیز با اشاره به ضرورت توسعه حمل‌ونقل عمومی به همشهری گفت: سرانه حمل‌ونقل عمومی در کشور ما پایین است و نیاز به توجه جدی دارد. 

به گفته او، در زمینه حمل‌ونقل درون شهری خودروهای سواری با مصرف بالای بنزین و در زمینه حمل و نقل برون شهری خودروهای سنگین با مصرف گازوئیل هزینه زیادی را تحمیل می‌کنند که منافع کشور را دچار زیان زیادی کرده‌ و آلودگی‌های مختلف را به‌همراه داشته است.

خسارات جانی و مالی زیادی هم که به مردم وارد می‌شود ناشی از همین ناقص بودن سیستم حمل‌ونقل عمومی است.

این نماینده مجلس در ادامه به راهکار کم کردن این ضرر و زیان‌ها اشاره کرد و گفت: اگر می‌خواهیم آلودگی‌های زیست‌محیطی مثل آلودگی صوتی و هوا را در شهرها کم کنیم باید به حمل‌ونقل عمومی و به‌خصوص ریلی توجه کنیم.

نماینده شیراز با اشاره به چگونگی تامین منابع مورد نیاز برای توسعه حمل و نقل عمومی عنوان کرد: شهرداری‌ها که نمی‌توانند از منابع خودشان همه امور مربوط به تجهیز و راه‌اندازی را تامین کنند.

در این باره دولت نیز باید دست به کار شود تا خطوط جدید تکمیل و راه‌اندازی شوند. با طرحی که ارائه شده تسهیلاتی به شهرداری‌ها پرداخت می‌شود که آنها نیز به مرور این اقساط را پرداخت خواهند کرد.

برای کاستن از مشکلات حمل‌ونقل عمومی راهی به‌جز توسعه خطوط ریلی نداریم. وی در ادامه به طرح‌های اجراشده شهرداری در تهران اشاره کرد و افزود: کاری که شهرداری تهران در زمینه ساخت تقاطع‌های غیرهمسطح انجام داده و موجب کاهش بار ترافیکی شده بسیار مثبت بوده است اما این کار به نوعی نیز باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود.

توسعه حمل‌ونقل ریلی این مشکلات را در بر ندارد و مطابق با سیاست‌های اصل 44 است که انجام می‌شود.

کد خبر 91816

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز