چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۵
۰ نفر

گروه محیط‌زیست - اسد افلاکی: با آنکه کارشناسان منابع طبیعی بارها درخصوص تغییر کاربری اراضی جنگلی و چرای دام در جنگل هشدار داده‌اند اما بی‌توجهی به این هشدارها هر از گاهی فاجعه می‌آفریند

بروز سیل در 26 شهریورماه امسال در ماسوله که خسارات اولیه آن 10 میلیارد ریال برآورد می‌شود باردیگر مهر تایید دیگری بر این هشدارها زد. پیش از این در سال 77 نیز جاری شدن سیل در همین محدوده 35 قربانی گرفت و ده‌ها میلیارد ریال خسارت بر جای گذاشت.

مهندس علینقی صدیقی، رئیس اداره منابع طبیعی فومن، در گفت‌وگو با همشهری، منشأ سیل را عرصه‌های بالادست حوزه آبخیز ماسوله، رودخان و منطقه‌ای به نام « ایلات زمین
 لاسه سر» عنوان کرد و گفت: با توجه به سیل خیز بودن منطقه، منابع طبیعی برای پیشگیری از وقوع سیل و خسارات احتمالی آن، در این منطقه اقدامات آبخیزداری قابل توجهی صورت داده است اما این اقدامات نتوانست مانع جاری شدن سیل به پایین‌دست شود و در نتیجه خساراتی را در پی آورد.

به گفته وی، اگر طرح‌های آبخیزداری در منطقه به‌طورکامل اجرا می‌شد خسارات سیل بسیار کمتر بود و چه بسا سیلی جاری نمی‌شد اما به‌دلیل کمبود اعتبار و عدم‌ تخصیص بموقع، اجرای این طرح‌ها با مشکل جدی مواجه است.

صدیقی از احداث سدهای گاویونی با حجم 12410 متر مکعب، ساخت بندهای خشکه چین، خاکی، چوبی و عملیات بیولوژیکی شامل نهال کاری، بذرکاری، علوفه کاری و 1750 هکتار جنگل کاری به‌عنوان فعالیت‌های شاخص اداره متبوع خود برای مقابله با بروز سیل و فرسایش خاک در منطقه نام برد و افزود: مشکل منابع طبیعی از یک سو و اجرای طرح‌های عمرانی بدون هماهنگی با این اداره  از سوی دیگر وکمبود اعتبارات لازم برای اجرای طرح‌های پیش‌بینی شده مرتبط با منابع طبیعی است.

وی گفت: حدود یک سال ونیم پیش ساخت پارکینگی در حاشیه رودخانه در ماسوله آغاز شد و با وجود همه مخالفت‌های منابع طبیعی آن را به اتمام رساندند اما این پارکینگ در سیل تخریب شد و چند خودرو نیز بر اثر فشار سیل خسارت جدی دید.

این درحالی است که بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد: ساخت یک پارکینگ طبقاتی در همین منطقه و در مسیل سیلاب در دستور کار قرار دارد.صدیقی از حضور دام در جنگل به‌عنوان عامل دیگر فرسایش خاک و تخریب پوشش گیاهی یاد کرد و افزود: در حال حاضر هزار خانوار دامدار دارای پرونده چرا در مراتع و عرصه‌های جنگلی مربوط به حوزه فومن وجود دارند که 430 خانوار از این تعداد با حدود 15 هزار رأس دام در حوزه سیل خیز ماسوله رودخان مستقر هستند.

ادامه چرای دام در این عرصه‌ها به معنای تخریب پوشش گیاهی و فرسایش خاک است که یکی از عوامل تشدید‌کننده بروز سیل در منطقه محسوب می‌شود.

کد خبر 91702

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز