مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۹ مهر ۱۳۸۸ - ۰۵:۱۶
۰ نفر

گزیده‌ای از نتایج این نظرسنجی که از میان 600 نفر پاسخگو انجام شد نشان می‌دهد که 50درصد تاکسی سوار نمی‌شوند، 28 درصد مشکلی نداشته و 22 درصد با رانندگان دچار مشکل شده‌اند.

مدیر طرح: شبنم چهره
همکاران: فریده درفشی، میترا زاغی،‌ زهره دیداری، سمیه گایگانی، احسان کاظمی

پیشگفتار:
استفاده مردم تهران از وسیله نقلیه شخصی می‌تواند به دلایل مختلفی باشد. از جمله این دلایل می‌توان به نارسایی‌ها و ضعف در سیستم حمل ونقل عمومی، اجتناب از پرداخت هزینه‌هایی که از نظر برخی از مسافران گزاف به نظر می‌رسد، جلوگیری از زمینه‌های ایجاد تنش با رانندگان وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌خصوص تاکسی‌ها، جلوگیری از اتلاف وقت و غیره اشاره کرد.

از سوی دیگر، آگاهی نداشتن مسافران تاکسی‌ از میزان تغییر نرخ کرایه‌ها و روشن نبودن شیوه‌ها و کیفیت تعیین نرخ‌های کرایه‌ برای مردم، ممکن است زمینه‌ساز بروز اختلاف میان رانندگان و مسافران شود. این تنش‌ها و دیگر مشکلات حمل‌ونقل عمومی در شهر تهران  موجب می‌شود، آن دسته از شهروندانی که امکان استفاده از وسیله نقلیه شخصی دارند، از جمع استفاده‌کنندگان وسایل حمل‌ونقل عمومی خارج ‌شوند. افزایش مصرف بنزین، افزایش آلودگی هوا و تشدید ترافیک شهر تهران و... از جمله تبعاتی است که با عدم چاره‌اندیشی به‌موقع مسئولان درخصوص تنظیم و تعیین اصولی نرخ‌ کرایه‌ها، در بسیاری از امور شهری و اجتماعی نمایان می‌شود.

لذا برنامه‌ریزی، ساماندهی و فرهنگ‌سازی مناسب در بخش تاکسیرانی، به عنوان یکی از بخش‌های ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران، غیر از تحقق اصلاح الگوی مصرف در کشور، در کاهش ترافیک و آلودگی هوای شهر تهران و برقراری آرامش و تقویت امنیت اجتماعی در میان پایتخت‌نشینان نیز تاثیر بسزایی دارد.  

جامعه آماری و تاریخ نظرسنجی:
نمونه آماری این تحقیق که از تاریخ 4 تا 7 مهرماه 1388 انجام شده، شامل 600 نفر از مردم تهران است که از این تعداد 50  درصد مرد و 50 درصد زن هستند.

گزیده‌ای از یافته‌های این تحقیق به قرار زیر است:
از میان 600 نفر پاسخگو، 50 درصد از پاسخگویان اصلا تاکسی سوار نمی‌شوند، 28 درصد از پاسخگویان بابت کرایه ماشن با راننده مشکلی نداشته و 22 درصد آنان درمورد این موضوع (کرایه تاکسی) با رانندگان دچار مشکل شده‌اند.

از میان 297 نفر پاسخگویی که بیشتر با تاکسی در شهر رفت‌وآمد می‌کنند، از نرخ کرایه تاکسی‌ها در تهران، 49 درصد تاحدی رضایت دارند، 37 درصد ناراضی و 14 درصد راضی   هستند

جدول زیر توزیع پاسخگویان را بر اساس نظر آنان درباره عکس‌العمل‌شان در صورتی که راننده باقیمانده پول را ندهد نشان می‌دهد:

در صورتی که راننده باقیمانده پول را ندهد، چه می‌کنید  

تعداد 

درصد

تذکر می‌دهم

130

44

هیچ کاری

116

39

حتما پس می‌گیرم

24

8

بستگی به میزان پول دارد

23

8

به تاکسیرانی شکایت می‌کنم

4

1

جمع

297

100

نمودار زیر پراکندگی پاسخگویان را بر اساس میزان استفاده تاکسی‌ها از تاکسیمتر برای محاسبه کرایه را نشان می‌دهد:

 


این نظرسنجی‌ها ادامه دارد. ممکن است در روزهای آینده، پژوهشگران مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای همشهری، با تلفن شما هم تماس بگیرند. متن کامل این خبر را در www.hccmr.com بخوانید.

کد خبر 91693

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز