مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۹ مهر ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۹
۰ نفر

هر فردی پس از گذراندن حرفه، تحصیل یا تجربه، شغلی برای آینده خود انتخاب می‌کند تا هم منبع در‌آمد او باشد و هم از بیکاری رهایی یابد

در میان افراد شاغل، گروهی وجود دارند که شغل خود را فراتر از این دو انگیزه انتخاب می‌کنند. هدف بزرگ آنها انساندوستی و کمک به افراد آسیب دیده است. جامعه پزشکان، پرستاران و... از این گروه هستند، اما بخشی از افراد در انجام وظایف خود، حتی جان خود را برای نجات دیگران به خطر انداخته و در این راه ایثار می‌کنند.

نمونه بارز این اشخاص، افراد آتش‌نشان هستند که باآگاهی کامل از خطرات موجود در شغل خود، این حرفه را با عشق در آمیخته و در راه حفظ جان و مال شهروندان فداکاری و جانفشانی می‌کنند.  هفتم مهرماه، روز «آتش‌نشانی و ایمنی» است. همین عامل بهانه‌ای شد تا سراغ مدیر عملیات منطقه 5 آتش‌نشانی تهران برویم و از فعالیت وی و همکارانش در این شغل پرخطر آشنا شویم.

[آشنایی با خودروهای جدید آتش‌نشانی][چطور با آتش مقابله کنیم؟]

«علی اصغر عبدی» از سال 1359 وارد سازمان آتش‌نشانی شده و پیش از این به عنوان معاون فرمانده، فرمانده و رئیس ایستگاه آتش‌نشانی فعالیت کرده است. بخشی از مناطق 9، 16 و مناطق 18، 17 و 19 تحت‌پوشش منطقه 5 آتش‌نشانی شهر تهران است که وی مدیریت آن را به عهده دارد.

  • علت نامگذاری 7 مهر به عنوان روز آتش‌نشانی و ایمنی چیست؟

در تقویم کشور، روزهایی برای قدردانی از زحمات افراد در مشاغل مختلف نامگذاری شده تا در چنین روزی بیشتر از همیشه به آنها توجه شود. هر ساله، هفتم مهرماه هم به نام «آتش‌نشانی و ایمنی» نامگذاری شده و هدف از آن تبدیل ایمنی در کشور به یک فرهنگ است.

بیش از 160 سال از تاسیس اولین ایستگاه آتش‌نشانی کشور در شهر تبریز و نزدیک به 80 سال از راه‌اندازی نخستین ایستگاه آتش‌نشانی در پایتخت می‌گذرد. با توجه به اینکه در یک کشور حادثه‌خیز زندگی می‌کنیم و 30 حادثه طبیعی از بین 40 حادثه شناخته شده در آن وجود دارد، توجه به بحث ایمنی، همچنین تهیه و تدوین ضوابط و مقررات ایمنی امری ضروری است و برهمین اساس و برای توجه بیشتر مردم به ایمنی، هفتم مهرماه به روز آتش‌نشانی و ایمنی نامگذاری شده است.

  •  مهم‌ترین وظایف سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری چیست؟

سازمان آتش‌نشانی فعالیت‌های مختلفی در بخش امداد و نجات و اطفای‌حریق و پیشگیری از حوادث در قالب آموزش‌های درون و برون سازمانی انجام می‌دهد. بازدید از اماکن تولیدی، صنعتی و تجاری برای افزایش ایمنی در آنها هم، از اقداماتی است که در بخش اطفای حریق انجام می‌دهیم.  در کل، وظایف آتش‌نشانان تحت‌پوشش قرار دادن حوادث مختلف در محدوده ایستگاه و حتی فراتر از آن است.

حوادثی که سازمان آتش‌نشانی نسبت به رفع آنها اقدام می‌کند عبارت است از: اطفای هر نوع آتش‌سوزی، نجات افراد از آوار ساختمانی، خودروهای تصادفی، آسانسورها و...، رفع خطر از اجسام سقوط کرده مثل درخت، نجات شهروندان در هنگام سقوط آنها در چاه، کانال آب، رودخانه، سد، استخر و...، نجات افرادی که دست آنها در چرخ‌گوشت، حلقه‌های فلزی، تسمه نقاله، دستگاه‌های برش و کارخانه‌ای گیر کرده و کلیه مواردی که جان و مال شهروندان در معرض خطر است.

  • تجهیزات خاصی هم برای انجام عملیات‌های خود دارید؟

بله، خوشبختانه تجهیزات و خودروهای پیشرفته‌ای وارد این سازمان شده و آتش‌نشان‌ها را در انجام عملیات‌ها کمک می‌کند. به طورمثال، ایستگاه 22 منطقه دارای یک دستگاه بالابراست که تا 32 متر بالا رفته و حوادث آپارتمان‌های بلند را از بین می‌برد. مهم‌ترین امکانات ما در ایستگاه‌ها هم خودروهای بنز آتگو دو کابین، تک کابین، موتورسیکلت، نیسان لوله‌کشی، بنز 2635، تریلی کفی، لودر، بیل مکانیکی، جرثقیل و بیل بکهو است. 

  • آیا نیازی به افزایش ایستگاه‌های آتش‌نشانی در منطقه19 احساس می‌شود؟

با توجه به افزایش روزافزون جمعیت شهر تهران و بیشتر شدن مشکلات ترافیکی و ساخت و ساز‌های غیراصولی، تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی برای کمک‌رسانی سریع به شهروندان افزایش یافته ولی همچنان به فعالیت ایستگاه‌های دیگر نیازمندیم. منطقه19 هم از این قاعده مستثنی نیست به خصوص اینکه جمعیت در محله‌های آن زیاد بوده و مهاجران بیشتری نسبت به مناطق دیگر دارد. 

  • برای افزایش ایمنی مراکز عمومی چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

با فرهنگسازی و آموزش‌های مختلف تلاش داریم تا حوادث را به حداقل برسانیم. با این کار بخشی از حوادث در ابتدای وقوع قابل کنترل می‌شوند و اماکن عمومی را هم، ایمن‌سازی کرده‌ایم. در ماه‌های رمضان و محرم از مساجد و تکایای منطقه بازدید ایمنی می‌کنیم و تاکسی‌ها، مدارس، درمانگاه‌ها وادارات مختلف دولتی به کپسول خاموش‌کننده مجهز شده‌اند. نزدیک به400 دستگاه خاموش‌کننده در دانشکده شریعتی، 200 خاموش‌کننده در دانشگاه شاهد و 300 خاموش کننده در دانشگاه آزاد اسلامی منطقه نصب کرده‌ایم وهر 6 ماه یکبار، از این تجهیزات بازدید می‌کنیم. چنین اقداماتی باعث کاهش 20 درصدی حوادث در سالجاری شده و درصد ایمنی اماکن عمومی، بیش از پیش افزایش یافته است. 

  • تعداد آتش‌نشان‌های داوطلب منطقه ما چقدر است؟

امسال 200 آتش‌نشان داوطلب ازاین منطقه داشتیم که تعداد آنها نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. همه افراد پس از گذراندن دوره‌ها، کارت آتش‌نشان داوطلب و یک کپسول خاموش کننده دریافت می‌کنند تا یاریگر آتش‌نشان‌های سازمان در هنگام بروزحوادث باشند. در آینده‌ای نزدیک هم مکانی به آتش‌نشانان داوطلب اختصاص می‌یابد تا به طورمستقل، تمامی فعالیت‌های خود را برای جذب، آموزش و امدادرسانی به شهروندان و آسیب‌دیدگان انجام دهند.  این مکان، مجهز به تمامی امکانات لازم اداری، عملیاتی و خودروهای مناسب خواهد بود تا در صورت نیاز مورداستفاده آتش‌نشانان داوطلب منطقه قرار گیرند. 

  • حضور بانوان در بین آتش‌نشان‌های داوطلب چگونه است؟

10درصد آتش‌نشان‌های داوطلب منطقه را بانوان تشکیل می‌دهند که با اشتیاق زیادی مشغول فعالیت هستند. 

  • سازمان آتش‌نشانی چقدر با استاندارهای جهانی فاصله دارد؟

به صراحت عرض می‌کنم که نه تنها امکانات سازمان آتش‌نشانی ایستگاه‌های ما کم نیست، بلکه از استاندارد‌های جهانی هم بالاتریم. اخیراً در سفری که به کشور آلمان داشتم، از تجهیزات ایستگاه‌های آتش‌نشانی آنجا بازدید کردم. امکانات سازمان آتش‌نشانی شهر تهران با تجهیزات آتش‌نشان‌های این کشور برابری می‌کند. بنابراین با استانداردهای موجود فاصله‌ای نداریم. 

  • سال گذشته، خبر از راه‌اندازی مرکز آموزش بین‌المللی در منطقه ما دادید. این طرح در چه مرحله‌ای قراردارد؟

این طرح با موفقیت در حال اجرا است. افرادی که وارد سازمان آتش‌نشانی می‌شوند، پس از گذراندن مراحل اولیه آموزشی وارد مرکز آموزش بین‌المللی در صالح‌آباد می‌شوند. در این مرکز آموزشی قرار است، آتش‌نشان‌ها زیر نظر کالج مورتن انگلیس واساتید کشور‌های مختلف، آموزش ببینند. کشورهای مجاورما برای آموزش آتش‌نشانان خود، آنها را به کالج مورتن انگلیس که یکی از بهترین مراکز آموزش آتش‌نشانی در جهان است، اعزام می‌کنند. این مرکزپس از راه‌اندازی در منطقه، میزبان آتش‌نشانان کشور‌های مختلف خاورمیانه می‌شود.

  • الگوی سازمان آتش‌نشانی منطقه یا شهر تهران، کدام کشور است؟

 الگوی غالب ما کشور آلمان به علت ورود تجهیزات سازمان از این کشوراست.

  • سازمان آتش‌نشانی در چه زمینه‌هایی پیشرفت زیادی نسبت به گذشته داشته است؟

کل ناوگان حمل ونقل سازمان فرسوده بود که در 4­3 سال اخیر نوسازی شده و خودروهای جدید وارد این سازمان شده است. چندین ایستگاه در مناطق مختلف شهری از جمله منطقه 19 راه‌اندازی شد. از سویی، آموزش آتش‌نشانان داوطلب هم به صورت همه گیر در مناطق به اجرا درآمد و تجهیزات آتش‌نشانی، به روز و مطابق با استاندارد‌های جهانی شدند. بیش از 2 هزار نیروی جوان در این سازمان استخدام و آماده خدمت‌رسانی به موقع به شهروندان شده‌اند و مناطق عملیاتی هم، از 4 به 5 منطقه افزایش یافته است. 

  • جدیدترین ایستگاهی که در منطقه راه‌اندازی شده کدام است؟

 ایستگاه 81 در شهرک شکوفه، آخرین و جدیدترین ایستگاه سازمان در این منطقه بود. 

  • ایستگاه‌های منطقه به چه تجهیزاتی بیش از امکانات دیگر نیاز دارند؟

خوشبختانه، همه ایستگاه‌های آتش‌نشانی منطقه دارای تجهیزات کامل هستند و اگر مقاوم‌سازی خانه‌ها با استانداردهای جهانی و ایمنی مطابق شوند، حوادث این منطقه به حداقل می‌رسد. 

  • بیشترین حوادث رخ داده در منطقه کدامند؟

بیشترین حوادث، ناشی از تخریب ونوسازی غیر اصولی بناها است که ساختمان‌های همجوار به دلیل گودبرداری غیراصولی تخریب می‌شوند. بروز تصادف در بزرگراه آزادگان و آتش‌سوزی هم در رتبه‌های بعدی قراردارند. برای کاهش این حوادث هم، برنامه‌هایی به اجرا در می‌آوریم و قصد داریم با تعامل ستاد بحران شهرداری برای کاهش حوادث تخریب و نوسازی غیراصولی ساختمان‌ها و با اداره راهنمایی و رانندگی درباره کاهش تصادفات در بزرگراه آزادگان، اقدامات مناسبی انجام دهیم.

همشهری محله - 19   

کد خبر 91672

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز