همشهری آنلاین: دولت قزاقستان سه‌شنبه 29 سپتامبر (7 مهر) اعلام کرد که ممنوعیت کامل در سیگارکشیدن در مکان‌های عمومی را به اجرا درخواهد آورد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این ممنوعیت اقدامی نادر در این کشور جزو اتحاد شوروی سابق که مردم در آن به شدت سیگار می‌کشند.

سخنگوی وزارت بهداشت قزاقستان، آقمقول آبنوا در این باره گفت:‌"ما اکنون توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت را دنبال می‌کنیم، که بر اساس داده‌های آن بیش از 30000 نفر هر سال در قزاقستان به علت سیگار کشیدن می‌‌میرند."
 
مقررات جدید که سه‌شنبه در روزنامه‌ها به چاپ رسیده است، ‌از 9 اکتبر (17 مهر) به اجرا در خواهد آمد.

قزاقستان پیش از این سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی مانند استادیوم‌ها و ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی را ممنوع کرده است، اما مقررات جدید این ممنوعیت را علاوه بر این تمام کافه‌های و رستوران‌های پردود این کشور آسیای مرکزی گسترش می‌دهد.

در حالیکه بسیاری از کشورهای اروپایی ممنوعیت بر سیگارکشیدن در مکان‌های عمومی را اعمال کرده‌اند، تنها چند کشور اتحاد شوروی سابق از این الگو پیروی کرده‌اند.

تنها کشور سابق اتحاد شوروی که ممنوعیت شدیدتری از قزاقستان در زمینه سیگارکشیدن اعمال کرده است، کشور همسایه آن ترکمنستان است که رهبر سابق آن صفر مراد نیازوف، سیگار کشیدن حتی خیابان‌ها را ممنوع کرد.

بیماری‌های مربوط به الکلیسم و سیگارکشیدن مشکلات عمده بهداشتی در کشورهای اتحاد شوروی سابق هستند که که به دنبال سقوط کمونیسم در تقریبا دو دهه قبل دچار کاهش شدیدی در میانگین طول عمر مردان شده‌اند.

کد خبر 91596

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز