سه‌شنبه ۷ مهر ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

محمود عبدالهی: در اولین شماره‌های همشهری‌زندگی از عزم شرکت خدماتی کالای شهروند برای راه‌اندازی نسل جدیدی از خدمات‌رسانی خبر دادیم

که طی آن در فروشگاه‌های شهروند کالا و اقلام مورد‌نیاز و ضروری شهروندان با محدودیت (قیمت) و به نام اقتصاد خانوار ارایه شد. این طرح هم‌اکنون در حال اجراست و قرار است به‌زودی با محصولاتی مهم از نظر سبد خانوار که تاثیر به‌سزایی در سلامت تغذیه شهروندان دارد، تکمیل‌تر شود.

دکتر علی احمدیان، مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند هفته گذشته از افزوده شدن فرآورده‌های زیتون و عسل به مجموع محصولات طرح اقتصاد خانوار شهروند خبر داد. وی معتقد است با توجه به اهمیت و لزوم استفاده از این نوع مواد غذایی در سبد خانوار و به‌منظور تشویق شهروندان برای خرید این محصولات‌، این تصمیم اتخاذ شده‌است. 

وی نرخ تخفیف این محصولات را نیز 10درصد عنوان داشته و گفته در این طرح، روغن زیتون، زیتون و زیتون‌پرورده از یک نوع برند که از نظر کیفیت و تنوع محصولات، برندی معتبر است، عرضه خواهد‌شد. لازم است بدانید استقبال شهروندان ازاین طرح موجب افزایش تنوع محصولات طرح اقتصاد خانوار شد.

به‌طوری که در ابتدای این طرح که از دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، تعداد محصولات 150‌نوع بود که با افزوده شدن عسل و فرآورده‌های زیتون تعداد محصولات آن به بیش از 300‌نوع خواهد رسید.

کلیات طرح اقتصاد خانوار

در طرح «اقتصاد خانوار» ضمن توجه به کیفیت ایده‌آل و بالای محصولات سعی شده تا قیمت محوری نمود بیشتری پیدا کند. بدین نحو که باید بهترین محصولات با کم کردن هزینه‌های غیر‌ضروری با حداقل قیمت به دست مشتری برسد. به این ترتیب  شهروند برای رسیدن به این هدف برنامه‌های ویژه و نه‌چندان پیچیده‌ای دارد.

دست‌اندرکاران مجموعه شهروند برای این‌که بتوانند این طرح را به اجرا برسانند، سیاستی در‌پیش گرفته‌اند که با شنیدن آن کاملاً در‌می‌یابید این طرح اجرایی خواهد‌شد و همانند خیلی از طرح‌های غیر‌کارشناسی که این روزها از گوشه‌و‌کنار وعده‌وعید عملی شدن آن را می‌شنوید، نیست.

 خرید قطعی  و عمده، تحویل دوره‌ای، کاهش هزینه‌های بسته‌بندی و حمل، حداقل حاشیه سود تولید و خرده‌فروشی، از جمله  اهداف  این طرح است. قرار است از همین هفته محصولات زیتون و عسل نیز به جمع محصولات این طرح اضافه شود.

خواص زیتون

زیتون رسیده از نظر طب قدیم ایران گرم و قابض است و میوه نارس زیتون سرد و خشک است، هم‌چنین روغن‌زیتون گرم و خشک است‌. برگ درخت زیتون نیز گرم و خشک است. جالب است بدانید که دم‌کرده برگ زیتون داروی خوبی برای پایین آوردن فشار‌خون، تب، نقرس، درمان‌کننده مالاریا و روماتیسم محسوب می‌شود.

 پماد میوه نارس زیتون برای سوختگی مفید است. روغن زیتون نیز برای رفع خشکی لثه، برطرف کردن خراش و ترک پوست، برای سرباز کردن جوش‌ها و کورک‌ها‌، بهترین داروی سرفه، نرم‌کننده و ملین، صفرابر و برای رفع سنگ‌های صفراوی، رفع یبوست‌های مزمن‌، قولنج‌های ناشی از نفریت و مسمومیت استفاده می‌شود.

 جویدن برگ زیتون برای از بین بردن زخم‌های دهان مفید است. برای رفع سستی فلج و لقوه نیز باید 80‌گرم روغن زیتون را با 14‌گرم کندر و 16‌گرم سیاه‌دانه مخلوط کرده و به‌مدت سه‌روز از آن بخورید. درخت‌زیتون، بازکننده مجاری عروقی سطحی است و باعث پایین آمدن فشار‌خون می‌شود، بدون آن‌که اثر مضاعف قلب داشته‌باشد و هم‌چنین برای آن اثر ضدقند و اوره خون نیز قائل شده‌اند و حالت برافروختگی را از بین می‌برد.

خواص عسل

مهم‌ترین خاصیت عسل‌، ضد‌میکروب بودن آن است. در‌حالی‌که عسل یک‌ماده کاملاً خوراکی است و باید محیط خوبی برای پرورش میکروب‌ها باشد، اما میکروب‌ها در معرض عسل نابود شده و به‌مرور به‌طور‌کامل از بین می‌روند، زیرا عسل حاوی آنتی‌بیوتیک و آنزیم دیاستاز است‌. در گذشته از این خاصیت عسل  برای از بین بردن پینه‌های دست و پا سود می‌جستند.

در قدیم هر دارویی را با عسل  مخلوط می‌کردند، زیرا خاصیت بهبود بخشی داروها را چند‌برابر می‌کرده و امروزه هم از عسل در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود.

از دیگر خواص عسل می‌توان به ضد‌سرفه‌‌بودن، برطرف‌کننده زخم‌های دهان و ورم گلو‌، ضد‌آسم، سالم نگه‌دارنده لثه‌ها و سفید‌کننده دندان‌ها، پاک‌کننده دستگاه گوارش، مفید برای عفونت‌های معده، مفید برای درمان آب مروارید، برطرف‌کننده قولنج روده، دوست کبد و پادزهر، خواب‌آور و مفید برای مبتلایان به بیماری کم‌خوابی، مفید برای رفع کم‌اشتهایی و بهبود‌دهنده جریان خون در بدن اشاره کرد.

همشهری زندگی

کد خبر 91584

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز