پنجشنبه ۹ مهر ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۷
۰ نفر

نیره بهتری: بالاخره تابستان داغ سال88 هم به پایان رسید و قطره‌های باران پاییزی نوید خنک شدن هوا را دادند

اتفاقی که چند ماه آرزوی آن را داشتیم . حالا کم‌کم باید به فکر جمع‌کردن کولرها و آوردن بخاری به خانه‌ها باشیم، اما متاسفانه رفتن کولر و آمدن بخاری یکی از حوادثی است که هر ساله قربانیان زیادی می‌گیرد. سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران امسال هم توصیه‌هایی را برای در امان ماندن از خطرات این دو اتفاق به شهروندان تهرانی کرده . اصلاً بد نیست این صفحه را در تمام مراحل اقدامات جمع‌آوری کولر و نصب بخاری به همراه داشته باشید.

رعدوبرق‌های چندی پیش و بارندگی‌های پراکنده در مناطق مختلف شهر تهران، زرد شدن برگ‌های درختان و ریزش برگ‌های خشک، صدای خش‌خشی که از قدم زدن در پارک‌ها به گوش می‌رسد و از همه مهم‌تر گشایش مدارس جملگی خبر رسیدن فصل زرد را می‌دهند. فصلی که برای خودش آداب و رسوم خاصی دارد. آدابی که اگر نادیده‌اش بگیرید دردسر برایتان درست می‌کند.

بعضی از این آداب و رسوم  ممکن است منجر به خطراتی شود که خاص فصل پاییز است. جمع کردن کولر، روشن شدن بخاری، ایزوگام پشت‌بام برای میزبانی از باران، محبوس شدن هوا در فضای بسته خانه‌ها و ادارات از انواع خطرات پاییزی هستند.

 قطعا شما هم طی یکی، دو  هفته آینده برای جمع کردن بساط کولر راهی پشت‌بام خواهید شد و یا اگر سرمایی باشید، انباری را برای بیرون آوردن بخاری زیر و رو می‌کنید. بنابراین برای این‌که از حوادث مربوط به کولرو بخاری و... در امان باشید، این مطلب را بخوانید.

بساط کولر را با دقت جمع کنید

تغییرات آب و هوایی در فصل پاییز، نوع امداد و نجات و عملیات سازمان آتش‌نشانی را نیز تغییر می‌دهد. یکی از انواع خطراتی که مردم را در فصل پاییز تهدید می‌کند، مربوط به جمع‌آوری بساط کولرهاست. با سرد شدن هوا کولرها جای خود را به گرم‌کننده‌ها می‌دهند و بعضی خانواده‌ها آن‌چنان کولرها را ترک می‌کنند که انگار قرار نیست بازهم هوا گرم شود.

سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران که حوادث مشابهی را به خاطر بی‌توجهی به نحوه جمع‌آوری کولرها هر ساله در فصل پاییز تجربه می‌کند، پیشنهادات  و توصیه‌هایی را به شهروندان تهرانی دارد. از جمله این پیشنهادات بررسی شلنگ آب کولرهاست.

به توصیه این سازمان بهتر است شلنگ آب کولرها را چک کرده تا از سالم بودن آن مطمئن شوید. بستن شیرفلکه آب هم یکی دیگر از توصیه‌هایی است که علاوه بر شلنگ آب می‌توانید سلامت پشت‌بام خود را تضمین کنید، زیرا در صورتی که شیرفلکه باز بماند، با سردی هوا، آب درون شلنگ یخ زده و باعث ترک خوردن شلنگ می‌شود.

از سویی جمع شدن آب در سطح پشت‌بام باعث می‌شود تا کف بام تخریب شده و سقف خانه‌تان چکه کند. روغنکاری کولر، تخلیه آب کف کولر، شست‌وشو و پوشاندن کولر با برزنت یا چادر از دیگر اقداماتی است که می‌تواند از حوادث مربوط به کولر پیشگیری کند.

با احتیاط ایزوگام کنید

فصل پاییز یکی از بهترین فصول برای قیرگونی و ایزوگام بام خانه است. اقدام خانواده‌ها به ایزوگام بام‌ها نیز خطراتی را در پی دارد که در لیست اتفاقات و حوادث فصل پاییز قرار دارد. سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران هشدارهایی را برای پیشگیری از حوادث ایزوگام بام‌های منازل شهروندانی تهرانی دارد.

حوادث ایزوگام اغلب علاوه بر خانه‌ای که عملیات ایزوگام را انجام می‌دهند، همسایه‌های مجاور را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد. همان‌طور که می‌دانید رول‌های ایزوگام باید در معرض شعله‌های حرارت قرار گرفته تا نرم شده و روی لایه پشت‌بام بچرخد. اغلب حوادث ایزوگام نیز در همین مرحله اتفاق می‌افتد.

 بی‌احتیاطی و بی‌تجربگی افرادی که مسئولیت حرارت دادن رول‌های ایزوگام را دارند، باعث می‌شود تا مواد مذاب باعث آتش‌سوزی شده و در اثر ریختن موادمذاب منازل همسایه‌ها نیز در این واقعه شریک شوند. به همین خاطر سازمان آتش‌نشانی به افرادی که دارای مهارت نصب رول ایزوگام هستند، توصیه می‌کند تا اطلاعات خود را در اختیار همکاران خود قرار داده و راهنمایی‌های لازم را برای پیشگیری از این حوادث ارایه نمایند. هم‌چنین در زمان ایزوگام و آسفالت باید دقت کنید تا لوله‌های بخاری، شعله خروجی شوفاژخانه، بخاری و آبگرمکن حالت اولیه خود را حفظ کرده و آسیب نبینند.

قاتل خاموش را به خانه راه ندهید

گرچه هنوز هوا آن‌قدر سرد نشده که به فکر نصب بخاری بیفتید، اما دانستن خطرات مربوط به نصب بخاری هم ضرر ندارد. نصب بخاری نیازمند توجه به برخی مسایل ایمنی است تا امسال هم مثل سال گذشته شاهد فوت همشهریان‌مان به دست قاتل خاموش نباشیم. در اولین گام برای نصب بخاری باید در نظر داشته باشید تا از شلنگ  استاندارد برای اتصال گاز به بخاری استفاده کنید.

 فرسودگی، ترک‌های ریز، طول زیاد و عدم استفاده از بست در هر دو سوی شلنگ ازجمله عواملی است که باعث وقوع بیشتر حوادث بخاری می‌شود. به همین خاطر حتما پس از نصب شلنگ، گاز بخاری را بدون این‌که روشن باشد باز کنید و سطح آن را با ابری که آغشته به کف صابون کرده‌اید، مورد بررسی قرار دهید.

در بعضی موارد دیده می‌شود که افراد برای بررسی سلامت شلنگ، گاز را باز می‌کنند و با کبریت یا فندک سطح شلنگ  را وارسی می‌کنند. این در حالی است که در صورت وجود ترک‌های ریز در سطح شلنگ، شعله کبریت و فندک کمکی به نشان دادن عامل خطر نخواهد کرد.

 نصب صحیح لوله‌های بخاری نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. حتما می‌دانید که سرد بودن لوله‌های بخاری در زمانی که بخاری روشن است، نشان‌دهنده وجود مشکل در اتصال صحیح لوله و عمل مکش مونوکسیدکربن است. بنابراین توصیه می‌کنیم تست مکش لوله بخاری را حتما انجام دهید.

درها و پنجره‌ها را نبندید

یکی دیگر از حوادثی که در فصل پاییز آمار وقوع آن افزایش پیدا می‌کند، مربوط به آبگرمکن‌هاست. قطعا آبگرمکن‌ها در فصول مختلف تغییر نمی‌کنند، مساله‌ای که باعث وقوع حوادث آبگرمکن می‌شود بسته‌شدن درها و پنجره‌هاست. گرچه سرمای هوا در فصل پاییز به اندازه روشن کردن بخاری نیست، اما قطعا اغلب ما درها و پنجره‌ها را برای حفظ گرمای خانه بسته نگه می‌داریم.

نشتی آبگرمکن، اتفاقی تقریبا شایع است که در فصل تابستان به خاطر جریان هوا و گردش اکسیژن در فضای خانه، رقیق شده و خطری را ایجاد نمی‌کند. این در حالی است که با سرد شدن هوا و بسته شدن درها، هوارسانی به منبع گاز یا آبگرمکن کمتر می‌شود و ممکن است آبگرمکن خام‌سوزی داشته باشد.

در این صورت مونوکسید کربن تولید کرده و باعث گازگرفتگی می‌شود. بنابراین سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران به شهروندان پایتخت توصیه می‌کند لوله‌های گاز آبگرمکن منازل خود را مورد بررسی قرار داده و در صورت نشت گاز، معایب موجود را برطرف کنند. از سویی بد نیست برای گردش هوا و اکسیژن در فضای خانه حتما در ساعاتی از روز درها و پنجره‌ها را باز کرده و هم‌چنین به طور کامل درز پنجره‌ها را نپوشانند.

همشهری زندگی

کد خبر 91574

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز