همشهری آنلاین: اداره هواشناسی انگلیس از گرمایش 4 درجه‌ای دمای کره زمین تا سال 2060 خبر داده‌است

به گزارش بی‌بی‌سی، محققان اداره هواشناسی انگلیس (Met Office) با بررسی مصرف سوخت‌های فسیلی در 20 سال گذشته به این نتیجه رسیده‌اند.

محققان با مدل‌سازی‌های ریاضی و استفاده از کامپیوتر برای انجام محاسبات همچنین چگونگی جذب کربن دی‌اکسید توسط اقیانوس‌ها و جنگل‌ها را شبیه‌سازی کردند.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که با بهترین تقریب، حداکثر تا سال 2070 دمای هوای کره زمین 4 درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد و احتمال زیادی وجود دارد که تا سال 2060 این اتفاق رخ دهد.[مفاهیم: گرمایش جهانی چیست؟]

دراین مدل‌سازی پیش‌بینی می‌شود که تا پایان قرن حاضر، درمای قطب شمال 15 درجه، غرب و جنوب آفریقا 10 درجه و باقی خشکی‌های زمین به طور میانگین 7 درجه سانتی‌گراد گرم می‌شوند.

ریچارد بتس که در این مدل‌سازی شرکت داشته می‌گوید: "اگر گسیل گازهای گلخانه‌ای کم نشود، به زودی شاهد بزرگترین تغییر اقلیمی خواهیم بود."

دکتر بتس می‌گوید که مدل‌سازی آن‌ها به دلیل وجود چرخه کربن در طبیعت، دارای یک سری خطای ذاتی اندک است، با این حال می‌توان از این پیش‌بینی‌ها به عنوان ابزاری برای سیاست‌گذاری استفاده کرد.

در سال 2007، هیئت بین‌دولتی تغییرات اقلیمی (IPCC) پیش‌بینی کرد که تا پایان قرن، دمای زمین به طور میانگین بین 1.8 تا 4 درجه سانتی‌گراد افزایش خواهد یافت.

کد خبر 91547

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز