پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۸۵ - ۰۷:۴۴
۰ نفر

علی شید‌فر: چهارمین جشنواره تئاتر رضوی یکشنبه پنجم آذرماه طی مراسمی فعالیت خود را آغاز می‌کند.

 این جشنواره که یکی از جشواره‌های فرهنگی-هنری امام‌رضا(ع) است، امسال در چهار بخش برگزار خواهد شد. نمایش‌های صحنه‌ای، آیین‌های نمایشی، بخش پژوهش و متون‌ نمایشی، عناوین این بخش‌هاست. در بخش تئاتر صحنه‌ای 22نمایش که با مضمون محوری امام رضا(ع) از تهران و شهرستان‌ها انتخاب شده‌اند، در تالار وحدت، تئاتر شهر و تالار مولوی به اجرا درمی‌آید.

«آهو یا هو» عنوان نمایشی است از بهروز غریب‌پور که هر روز ساعت19 در تالار وحدت بر صحنه خواهد بود. «پنجره فولاد» عنوان نمایش دیگری است که از آغاز تا پایان جشنواره در تئاتر شهر به اجرا درمی‌آید.

 این نمایش که توسط مهدی توسلی نوشته و کارگردانی شده است هر روز ساعت‌30/18 در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌آید. «و اینک یحیی» نوشته سید عظیم موسوی به کارگردانی سیاوش تهمورث، «صحرا» نوشته هادی حوری به کارگردانی حسن سرچاهی، «از او به یک اشاره» نوشته و کار امیر آتشانی و «شیرین‌ترین شهد» از میترا کریمخانی، دیگر نمایش‌هایی هستند که در نخستین روز جشنواره در سالن چهارسو، تالار سایه، تالار کوچک و تالار نو مجموعه تئاتر شهر به اجرا درمی‌آید. تالار مولوی نیز در نخستین روز، میزبان نمایش «مجلس غریب ضامن آهو» نوشته رحمت امینی به کارگردانی حسن وارسته خواهد بود.


«صحن آینه» نوشته عزت‌الله مهر‌آوران به کارگردانی محمدجواد طاهری، «غریب طوس» نوشته و کار کیوان نخعی، «باده خالص» نوشته هادی حوری به کارگردانی امیر دژاکام، «اباالحسن» نوشته امیرعباس حسینی به کارگردانی وحید نفر، «هفت مجلس» نوشته سیروس همتی کار سعید نجفیان، «مهتاب بر زمین» نوشته مهدی ایوبی به کارگردانی سلیمانی و نقوی، «معمار لحظه‌ها» نوشته فریبا رئیسی به کارگردانی افشین رازنی، «خداحافظی نکردی با من» نوشته حمید‌رضا آذرنگ، کار مهدی مکارمی، «رستگاری در شب دور» نوشته طلا معتضدی به کارگردانی نسیم ادبی و «خیال روی خط‌های موازی» نوشته و کار حمید‌رضا آذرنگ، دیگر نمایش‌هایی هستند که از تهران در طول جشنواره به نمایش درمی‌آیند.

 6 نمایش نیز از شهرستان‌های رشت، ساری، تبریز و مشهد در دو روز آخر جشنواره تئاتر رضوی در تئاتر شهر و تالار مولوی بر صحنه خواهد بود. «وقت کوچ است» کار علی حاج‌عسگری، «آبی‌های زمین» از مهدی طاهرپور، «قصیده‌ای برای رضا» کار افشین رشیدی، «دست‌های او» کار صدیق جمالی، «شب‌های حرم» به کارگردانی خاتمی و «دیده بیدار» از رضا حسینی، عنوان این نمایش‌هاست.


در بخش آیین‌های نمایشی جشنواره نیز گروه‌هایی از شهرستان‌های اصفهان، دزفول، کاشمر، اراک، قزوین، تفرش، خمین، شوشتر، بروجرد، الیگودرز و... حضور دارند که هر روز از ساعت  14 تا 17 در فضای باز تئاتر شهر به چاووش‌خوانی، کرنانوازی، مولودی‌خوانی، وحدت‌خوانی، منقبت‌‌خوانی، پرده‌خوانی و اجرای تعزیه می‌پردازند.


تولید متون نمایشی از دیگر بخش‌های این جشنواره است که ضعف یا کمبود متن نمایشی را به عنوان مشکل اصلی تئاتر، هدف گرفته است. در این بخش، بعد از اعلام فراخوان و ارسال 55متن از سراسر کشور،  9متن از نویسندگان سرشناس به جشنواره راه یافت.

نصرالله قادری، چیستا یثربی، سعید تشکری، محمد ابراهیمیان، میلاد اکبرنژاد، نغمه ثمینی، سعید شاپوری و حسین فدایی‌حسین از جمله نویسندگانی هستند که با آثارشان در این بخش حضور دارند.

در بخش پژوهش نیز 6 طرح از میان  16 طرح رسیده انتخاب شده است؛ «وادی حیرت» از حسن بیانلو، «مناقب علوی و دیگر خاندان پیامبر اسلام در گونه‌های نمایشی ایرانی» از رضا عباسی، «بررسی طراحی صحنه نمایش‌های دینی اجراشده در تهران» از پیام فروتن، «رضای‌نامه» از رضا کوچک‌زاده، «قرآن و تئاتر» از احسان مقدسی و «بررسی آماری نمایشنامه‌های رضوی» کار گروهی، عنوان این پژوهش‌هاست که به جشنواره ارائه خواهد شد.

از تعداد 9نمایشنامه برگزیده جشنواره،  3 مجموعه کتاب در زمان برگزاری جشنواره عرضه خواهد شد و همچنین از  6پژوهش برگزیده نیز دو مجموعه کتاب به چاپ خواهد رسید.
حمید‌رضا آذرنگ از هنرمندانی است که با دو نمایش «خیال روی خط موازی» و «خداحافظی نکردی با نجمه، سورچی» در این جشنواره حضور دارد.

نمایش «خیال روی خط موازی» که هم نویسندگی و هم کارگردانی آن را برعهده دارد، راجع به انسان‌هایی است که توان رسیدن به آرزوهایی را که اتفاقاً مقدس هم هستند، ندارند. در این نمایش، مجید زارع‌کار، فرید کشکولی، مهدی ملاک، هاجر پورسراج و حمیدرضا آذرنگ به ایفای نقش می‌پردازند. عباس اقسامی هم در کارگردانی این نمایش، آذرنگ را همراهی می‌کند.

آذرنگ در نمایش «خداحافظی نکردی با نجمه، سورچی» نیز به عنوان نویسنده و بازیگر حضور دارد. فضای اجرای این نمایش که توسط مهدی مکارمی کارگردانی شده است مربوط به دوره قاجار و راجع به یک درشکه‌چی در کنسول است که پسر معلولی دارد. در این نمایش، بازیگرانی چون پرستو گلستانی، آذر سماواتی و مهدی حاجیان با آذرنگ همبازی خواهند بود.


 «پنجره فولاد» عنوان نمایشی است که از آغاز تا پایان جشنواره هر روز ساعت  30/18 در سالن اصلی تئاتر شهر به اجرا درمی‌آید. این نمایش توسط مهدی متوسلی نوشته و کارگردانی شده و اکبر عبدی بازیگر مطرح تئاتر و سینما که در ماه‌های اخیر حضور پررنگی در صحنه داشته این بار نیز در این اثر با مهدی متوسلی همکاری دارد. این دومین همکاری اکبر عبدی و مهدی متوسلی در چند ماه اخیر است.

نخستین بار عبدی با حضور در نمایش از خاک تا افلاک نوشته متوسلی پس از سال‌ها پا به عرصه تئاتر گذاشت و در این نمایش در نقش یک رزمنده جنگ تحمیلی ظاهر شد.
در پنجره فولاد به جز عبدی، محمود فرهنگ، اسدالله بابایی، مرضیه صدرایی، محمود راسخ‌فر و حدود 40 بازیگر دیگر حضور دارند.

نمایش «قصیده‌ای برای رضا» نوشته و کار افشین رشیدی نیز از شهرستان ساری در چهارمین جشنواره تئاتر رضوی و در تالار نو تئاتر شهر به اجرا درمی‌آید. موضوع این نمایش زندگی «دعبل» شاعر معاصر امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) است که پس از قرائت قصیده معروف، جامه‌ای از آن حضرت به عنوان  صله دریافت می‌کند.

برگزاری جشنواره تئاتر رضوی رویداد تازه‌ای است که با توجه به فقر فضاهای اجرای تئاتر می‌تواند بستری مناسب برای حضور هنرمندان  جوان به‌ویژه هنرمندان شهرستانی باشد. از سوی دیگر جشنواره‌هایی  همچون جشنواره تئاتر رضوی باید در شهرهای مختلف کشور برگزار شود، چرا که رشد فرهنگی و تئاتری آن شهرها را به همراه دارند.

با برگزاری چنین جشنواره‌هایی در شهرهای مختلف کشور بی‌گمان شاهد توسعه فرهنگ و افزایش کیفیت آثار نمایشی آن شهر خواهیم بود. چنانچه امکاناتی فراهم شود که نمایش‌های شرکت کننده در جشنواره تئاتر  رضوی پس از جشنواره امکان اجرای عمومی داشته باشند می‌توان رشد تئاتر را در سراسر کشور شاهد بود. چهارمین جشنواره تئاتر رضوی که فردا با حرکت نمادین گروه‌های نمایشی از میدان انقلاب تا تئاتر شهر آغاز می‌شود، روز جمعه دهم آذرماه طی مراسمی در تالار وحدت به کار خود پایان خواهد داد.

این جشنواره که امسال به شکلی متفاوت و غیررقابتی برگزار می‌شود، در مراسم پایانی به همه شرکت‌کنندگان لوح تقدیر اهدا خواهد کرد.

جشن اختتامیه جشنواره تئاتر رضوی را محمد رحمانیان کارگردانی می‌کند. در این جشن، گروهی از هنرمندان سرشناس، اساتید تئاتر و مسئولان فرهنگی حضور خواهند داشت.

کد خبر 9154

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز