همشهری آنلاین: قرارداد مشارکت شرکت CNPCI چین در توسعه میدان آزادگان جنوبی با انتقال 70 درصد از سهام شرکت نیکو به آن شرکت پس از شش ماه مذاکره به امضای دو طرف رسید

به گزارش شانا،‌ شرکت نیکو (نفتیران اینتر ترید) اعلام کرد این قرارداد روز یک شنبه، 5 مهر در لوزان سوئیس به امضا رسیده است.

طبق این قرارداد از 90 درصد سهم نیکو 70 درصد به شرکت CNPCI چین منتقل و این شرکت به همراه نیکو (20 درصد) و اینپکس از ژاپن (10 درصد) سهامداران اصلی پروژه اصلی آزادگان جنوبی خواهند بود.

بر اساس این قرارداد، تامین مالی 20 درصد سهم نیکو نیز به عهده شرکت CNPCI چین خواهد بود.

به گزارش خبرنگار شانا، پیشتر سهام 90 درصد از آزادگان جنوبی به شرکت نیکو و 10 درصد آن به شرکت اینپکس ژاپن تعلق  داشت که بر اساس این قرارداد 70 درصد سهم شرکت نیکو را این شرکت چینی خریداری کرده و از این طریق مشکلات مالی طرح اصلی آزدگان جنوبی برای تولید روزانه 150 هزار بشکه نفت در فاز اول و 110 هزار بشکه از فاز دوم و در مجموع روزانه 260 هزار بشکه از آن برطرف می‌شود.

به منظور توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی بیش از  5/2 میلیارد دلار اعتبار نیاز است، هم اکنون مهم‌ترین مشکل طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی بحث مالی است که شرکت نیکو به علت گستردگی فعالیت‌ها و مسئولیت‌هایی که به عهده دارد قادر به تأمین مالی 90 درصد طرح توسعه این میدان نبوده است.

بر اساس مصوبه شرکت ملی نفت، تولید زودهنگام از میدان نفتی آزدگان روزانه حداقل 10 هزار بشکه است که تا 70 هزار بشکه نیز قابل افزایش خواهد بود و بخشی از منابع مالی مورد نیاز توسعه این طرح از تولید زودهنگام تأمین خواهد شد.

میدان نفتی فوق عظیم آزادگان به عنوان بزرگترین اکتشاف میدان نفتی جهان در 30 سال گذشته،‌با ذخیره نفت درجا به میزان 42 میلیارد بشکه در سال 1379 کشف شد. این میدان در 83 کیلومتری جنوب غربی اهواز واقع شده و با احتساب بخش شمالی و جنوبی بیش از 900 کیلومتر مربع وسعت دارد.

نفت‌خام این میدان از نوع نفت‌خام‌های سنگین بوده که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها بخش عمده آن به عنوان خوراک پالایشگاه نفت فوق سنگین خوزستان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

کد خبر 91469

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز