همشهری آنلاین: وزارت نفت مکلف شد بر اساس مصوبه هیات وزیران مبنی بر نحوه پرداخت یارانه به ساختمان‌های غیردولتی، هزینه‌های موضوع تصویب‌نامه را تا سقف 13 هزار و 550 میلیارد ریال پرداخت کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت این پرداخت از محل اعتبارات داخلی شرکت های تابعه و یا صرفه‌جویی‌های حاصل، در دوره سه ساله (1390ـ 1388) انجام می شود.

هیئت‌وزیران به‌پیشنهاد وزارتخانه‌های نفت و مسکن و شهرسازی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی نحوه پرداخت یارانه به ساختمان های غیردولتی را تعیین کرده است.

بر اساس این مصوبه نحوه پرداخت یارانه به ساختمان های غیردولتی موجود و در حال ساخت مطابق این تصویب‌نامه تعیین می‌شود.

اعطای یارانه به ساختمان های در دست ساخت و موجود در مناطق شهری سراسر کشور هم با اولویت مراکز استان و شهرهای پرجمعیت انجام می پذیرد.

وزارت مسکن و شهرسازی نیز موظف شده از محل اعتبارات خود ظرف سه ماه اقداماتی از قبیل تیپ‌بندی قاب و شیشه پنجره‌های دوجداره و انتشار آن در چارچوب مقررات ملی ساختمان را برای برای اجرای مراجع ذیربط انجام دهد.

این اقدام به منظور تولید انبوه، تهیه و ابلاغ چک لیست طراحی، اجرا و نظارت مبحث (19) مقررات ملی ساختمان و تهیه و ابلاغ طرح ساختاری ـ راهبردی ساماندهی مصرف انرژی در ساختمان ها صورت می گیرد.

ارایه آموزش های تخصصی

هیات وزیران همچنین وزارت نفت را مکلف کرده با همکاری وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی، کشور، نیرو و سازمان نظام مهندسی ساختمان و سایر دستگاه های ذیربط در امر انرژی، آموزش های تخصصی لازم را برای اجرای مبحث (19) مقررات ملی ساختمان و سایر مقررات مربوط به صرفه‌جویی انرژی ارائه کند.

وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران هم موظفند نسبت به آموزش های همگانی لازم برای اشاعه فرهـنگ صرفه‌جویی و پرهیز از اسـراف و تبذیر با تأکیـد بر کاهش مصرف انرژی اقدام کنند.

تدوین و ابلاغ ضوابط نحوه ممیزی انرژی

این مصوبه همچنین وزارت نفت را موظف کرده است با همکاری وزارتخانه‌های نیرو، مسکن و شهرسازی، مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به تدوین و ابلاغ ضوابط و مقررات نحوه ممیزی انرژی و ارائه برچسب مصرف انرژی ساختمان با درج در شناسنامه فنی ساختمان اقدام کند.

وزارت مسکن و شهرسازی هم باید از طریق شرکتهای کنترل و بازرسی و ممیزی انرژی با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان کار ممیزی و صدور بر چسب مصرف انرژی تمامی ساختمانها را انجام دهد.

بر این اساس، کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های نفت، مسکن و شهرسازی، کشور (سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور) و سازمان نظام مهندسی ساختمان، مسئولیت نظارت بر اجرای این تصویب‌نامه را نیز بر عهده خواهد داشت.

این اقدام افزون بر تدوین دستورالعمل اجرایی یک ماهه برای پرداخت یارانه به ساختمانهای موجود و در دست ساخت است که توسط وزیر مسکن و شهرسازی ابلاغ می‌شود.

بر این اساس ، در صورتی که هر یک از ساختمانهای موجود یا در حال ساخت برای تأمین آب‌گرم مصرفی از سیستم‌های خورشیدی استفاده کند به ازای هر متر مربع کلکتور، مبلغ یک میلیون و 250 هزار ریال یارانه براساس دستورالعمل اجرایی پرداخت می شود.

چگونگی ارایه یارانه

یارانه به ساختمانهای در دست ساخت غیردولتی که موارد زیر را به طور کامل رعایت کرده باشند، مطابق با دستورالعمل اجرایی یادشده تعلق می‌گیرد:

الف ـ عایقکاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان (سقف فضای پیلوت، سقف نهایی و دیوارهای خارجی).

ب ـ استفاده از قاب پنجره upvc یا آلومینیومی نرمال بر یک با شیشه دوجداره و عایقکاری لوله‌های آب‌گرم.

پ ـ عایقکاری دیگ و منابع دوجداره آب‌گرم و منابع انبساط، استفاده از تجهیزات تأسیساتی سرمایشی و گرمایشی راندمان بالا و سامانه‌های کنترل موضعی دما و استفاده از سامانه‌های کنترل هوشمند موتورخانه (در ساختمانهایی که دارای موتورخانه مرکزی هستند).

بر اساس این مصوبه، وزارت نفت باید از طریق منابع داخلی شرکتهای تابع، مبلغ یک صد هزار ریال به ازای هر متر مربع زیر بنا پرداخت کند و وزارت مسکن و شهرسازی با همکاری وزارت نفت موظف است راهکارها و گردش کار لازم برای اجرای بند (11) این تصویب‌نامه را براساس دستورالعمل اجرایی یادشده در تمامی مراحل ساخت و ساز اتخاذ و نسبت به نظارت عالی بر آن اقدام کند.

ساخت واحدهای تولید پراکنده برق

این مصوبه همچنین وزارتخانه‌های نیرو و نفت را موظف کرده است با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی از محل منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران، مطالعه و ساخت واحدهای تولید پراکنده برق و حرارت CCHP در شهرکهای مسکونی و شهرهای جدید را به انجام رسانده و نسبت به ترویج به کارگیری واحدهای تولید همزمان برق، حرارت و برودت در واحدهای مسکونی اقدام کنند .

وزارت مسکن و شهرسازی نیز موظف است با همکاری وزارت نیرو و وزارت نفت، مقررات استفاده از تولید همزمان برق و حرارت (و برودت) در ساختمان را تدوین کند.

تهیه الگوی‌مصرف سوخت

بر این اساس ، وزارتخانـه‌های نفت و نیرو نیز موظفند با همکاری وزارت‌مسکن و شهرسـازی الگوی‌مصرف سوخت و برق را برای ساختمانهای موجود ظرف یک سال تهیه و برای تصویب به هیئت‌وزیران ارائه کنند.

وزارت نفت هم باید از طریق منابع داخلی شرکتهای تابع براساس دستورالعمل اجرایی یادشده، چهل درصد هزینه اجرای عایقکاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان ،نصب پنجره‌های دوجداره UPVC یا آلومینیومی نرمال بریک، نصب سامانه‌های کنترل‌هوشمند موتورخانه و کنترل موضعی دما (شیر ترموستاتیک رادیاتور)، نصب تجهیزات گرمایشی و سرمایشی پربازده نظیر چیلرهای جذبی خانگی (پنج تن تبرید)، نصب درزگیر برای بازشوهای ساختمان و سایر راهکارهای بهینه‌سازی انرژی را تا سقف هر مترمربع زیربنا معادل 150 هزار ریال جهت ساختمانهای موجود پرداخت کند.

کد خبر 91465

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز