پنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۴
۰ نفر

دوچرخه: این بار هم یکی از نوجوانان سؤالش را با پزشک دوچرخه در میان گذاشته است : لطفاً درباره آنفلوانزای خوکی و خطرات آن همچنین راه‌های جلوگیری از آن توضیح دهید.

آنفلوانزای خوکی(swine flu) یک عفونت ویروسی است که به وسیله انواع مختلف از ویروس‌های آنفلوانزای خوکی مانند نوع H1N1، H1N2، H3N1 و... ایجاد می‌شود.

ویروس‌های آنفلوانزای خوکی از آنجا که به‌طور وسیع در خوک‌ها شیوع دارد به این نام معروف است. همان‌طور که گفته شد این آنفلوانزا در خوک‌ها شایع است، اما انتقال آن از خوک زنده به انسان همواره باعث ایجاد آنفلوانزا نمی‌شود. همچنین گوشت خوراکی حیوانات و پرندگان مبتلا به آنفلوانزا در صورتی که به صورت کامل پخته شود، به هیچ عنوان باعث ایجاد بیماری نمی‌گردد.

علائم بیماری آنفلوانزای خوکی  درست شبیه سایر آنفلوانزاها و شامل تب، لرز، گلودرد، درد عضلانی، سردرد شدید، سرفه، بی‌حالی و حال عمومی بد است. این بیماری اکثراً از طریق افراد آلوده و بیماران دچار این نوع آنفلوانزا به دیگران منتقل و سبب ایجاد بیماری در آنها می‌شود. بنابر این از افرادی که مشکوک به داشتن آنفلوانزا هستند باید خواست تا در خانه بمانند و تماس‌هایشان را با افراد نزدیک خود محدود کنند. باید به خاطر داشت نیازی به محدود کردن تماس افرادی که بیمار نیستند با یکدیگر نیست بلکه  این محدودیت‌ها باید در مورد افرادی باشد که مشکوک به داشتن  بیماری هستند. اگرچه این نوع آنفلوانزا می‌‌تواند خطرناک باشد و موارد مرگ و‌میر در اثر این بیماری وجود دارد، اما مراجعه به‌موقع به پزشک و تشخیص و درمان مناسب این بیماری، مانع از بروز مشکلات بیشتر در بیمار می‌ شود. البته باید یادآوری کرد که در اکثر موارد، این نوع آنفلوانزا علائم سبک و محدودی دارد و بیمار پس از مدت کوتاهی با مراقبت‌های لازم بهبود می‌یابد. داروهایی مانند تامی‌فلو (Tami Flu) می‌تواند مدت این بیماری و همچنین علائم آن را کاهش دهد. آنفلوانزا (از جمله آنفلوانزای خوکی) از یک فرد به فرد دیگر از طریق سرفه و عطسه فرد بیمار و دست زدن افراد به جایی که قبلاً شخص بیمار با دست آلوده به ویروس به آن دست زده باشد منتقل می‌شود. یکی از بهترین کارهای مقابله با شیوع این بیماری شستن دست‌ها در طول روز و بلافاصله بعد از ورود به خانه است.

بیماری آنفلوانزا در پنج روز اول بیش از همه قابل سرایت به دیگران است. همان‌طور که قبلا ً گفته شد یکی از راه‌های پیشگیری از آنفلوانزای خوکی شستن دست‌ها با آب و صابون به صورت مکرر (چندین بار در طول روز) و به‌خصوص در زمانی است که در خارج از منزل و در محیط عمومی هستیم.  باید به یاد داشت که شیوع آنفلوانزا و همین‌طور آنفلوانزای خوکی در مکان‌های پرجمعیت مانند مدارس، سربازخانه‌ها و در اجتماعات عظیم مانند مناسک حج می‌تواند بیشتر باشد، بنابراین توصیه‌هایی که قبلاً به آن اشاره شد باید در این مراکز بیشتر مورد توجه قرار گیرد. باید یادآوری کرد که واکسن آنفلوانزا برای افرادی که در معرض خطر بیشتری هستند (مانند افراد مسن و کودکان) با توصیه پزشک معالجشان می‌تواند مانع از بروز این بیماری می‌شود. همچنین واکسن آنفلوانزای خوکی به زودی در اکثر کشورهای پیشرفته و نقاط دیگر در دسترس قرار خواهد گرفت. شیوع آنفلوانزا معمولاً در فصل پاییز افزایش می‌یابد.

کد خبر 91439

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز