همشهری‌آنلاین: گروهی از محققان امنیتی برای مبارزه با ورم‌ها، تروژان‌ها و سایر نرم‌افزارهای مخرب به‌دنبال استفاده از مورچه‌ها هستند.

به گزارش ایسنا، البته این مورچه‌ها حشرات زنده واقعی نخواهند بود بلکه برنامه‌های رایانه‌یی هستند که بر اساس رفتار مورچه‌ها مدل‌سازی شده‌اند تا همانند مدل حرکت مورچه‌ها در یک شبکه فعالیت کرده و به دنبال موارد غیرعادی باشند.

به گفته گلن فینک، دانشمند محقق ارشد در لابراتوار ملی نورت وست پسیفیک که ایده این پروژه را مطرح کرده، مورچه‌ها باهوش نبوده اما به عنوان یک کلونی رفتار هوشمندانه‌ای را نشان می‌دهند. [مفاهیم: ویروس‌ و کرم چیست؟]

به گفته دانشمندان این پروژه، برنامه در حال کار آن‌ها از حسگرهای جمع‌آوری اطلاعات توزیعی استفاده می‌کنند که طبق رفتار این حشره شش‌پا مدل‌سازی شده‌اند اما در حالیکه مورچه‌ها برای راهنمایی مورچه‌های دیگر برای یافتن غذا ردی از خود به جای می‌گذارند، حسگرهای این دانشمندان داده‌های جمع‌آوری شده را به حسگرهای دیگر می‌دهند تا رفتارهای غیرعادی را که ممکن است نشان دهنده آلودگی گسترده شبکه به نرم‌افزارهای مخرب باشد، کشف کنند.

در حالیکه اطلاعات جمع‌آوری می‌شوند انواع مختلف مورچه‌های دیجیتالی برای جمع‌آوری داده‌های مختلف فعال می‌شوند؛ به عنوان مثال یکی ممکن است به بررسی استفاده بیش از اندازه از پردازشگر مرکزی بپردازد و دیگری ترافیک شبکه را مورد کنترل قرار دهد.

بر اساس این گزارش در آزمایش‌های اولیه این سیستم موفق شده ورم‌های رایانه‌یی را شناسایی کند اما به گفته محققان، نیاز به انجام کار بیش‌تری است.

10 نرم‌افزار مخرب ویندوز

 
کد خبر 91375

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز